Ajoneuvot | Uutinen | 9.8.2016

Tommi Mäkinen brittiblogissa: Ensi vuonna ollaan lähempänä B-ryhmää

Puuppolan lahja Suomen rallimenestykselle, Tommi Mäkinen, kertoi mietteitään Toyotan paluusta ja tulevien kausien säännöistä.

Jaa artikkeli

Rallin nelinkertainen maailmanmestari Tommi Mäkinen kertoi ajatuksiaan Goodwood Road & Racingin toimitukselle Neste Rallin alla. Suomalainen klassikkoralli muistutti Mäkistä niin uran alkuajoista, Toyotan aiemmista rallivuosista kuin japanilaisvalmistajan ensi vuonna tapahtuvasta paluusta.

Pitkässä englanninkielisessä haastattelussa Mäkinen kertoo omin sanoin ajatuksiaan. Muistoissa pyörii esimerkiksi Jyväskylä-rallin voitto N-ryhmän Mitsubishi Galantilla vuonna 1990. Jo tuolloin Mäkinen oli tuijottanut ihaillen kilpailun voittaneen Carlos Sainzin Toyota Celicaa ja Toyotan ammattimaista tiimiä. Siihen tunteeseen nähden on Mäkisen mukaan upeaa tuoda Toyotaa takaisin rallin MM-sarjaan ensi vuonna.

Yaris WRC:n ensimmäiselle rallikaudelle tavoitteet ovat varovaiset. Mäkinen itse puhuu, että palkintopallisijoitus tai pari olisi hieno juttu, mutta tarkoitus on saada auto iskuun kautta 2018 varten. Pitkällisen testausprosessin lisäksi rallimestari kiittelee tilannetta sikäli, että ensi kauteen päästään lähtemään puhtaalta pöydältä uudella ralliautolla – eikä osia tarvitse kierrättää edelliseltä vuodelta. Tilanne on toki sama useimpien kilpailijoiden osalta, kiitos vuoden 2017 sääntömuutosten.

Autoa on testattu noin 6 000 kilometrin edestä ympäri maailmaa kolmella eri yksilöllä. Mäkinen kertoo suorittaneensa osan ajoista itse ja myöntää, että auto tuntuu erinomaiselta. Nopeutta tuntuu olevan enemmän kuin omina kilpavuosina, mutta eniten on muuttunut jousitus. Puuppolalaisen mukaan nykyiset autot ”lentävät ikuisesti, laskeutuvat ja jatkavat matkaa”. Aktiiviuran aikana samanlaiset lennot olisivat päätyneet varmasti puihin, ”ainakin vähän”.

Mäkinen itse muistelee B-ryhmän aikoja ja sitä, miten paljon intohimoa lajiin tuolloin liittyi. Hänen mukaansa osa kokemuksesta palautuu ensi vuonna, autojen näyttäessä ja kuulostaessa enemmän B-ryhmältä. Rallifaneille on siis luvassa hauskat ajat katsoa kilpailua paikanpäällä. Televisiolähetykset ja sosiaalinen media saavat nekin lisää virtaa. On hienoa palata ralliin nyt, kun laji on heräämässä horroksestaan.

Lopuksi Mäkinen mainitsee Toyotan kuljettajavalinnoista, jotka ovat edelleen avoinna. Päätökset vaativat paljon pohdintaa Japanissa, mutta ainakin Elfyn EvansEsapekka LappiTeemu SuninenPontus Tidemand ja Thierry Neuville mainitaan vakavina vaihtoehtoina.

Englanninkielisen haastattelun voi lukea kokonaisuudessaan Goodwood Road & Racingin blogista.

Lähde: Goodwood Road & Racing Kuva: Toyota

Katso myös:

Jaa artikkeli

Keskustelu