10.11.2023

Älykäs vilkkuva riistavaroitus ehkäisemään hirvikolareita

Kuva Moottorin arkisto

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueella tapahtuu vuosittain erittäin paljon hirvi- ja hirvieläinonnettomuuksia.

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueella tapahtuu vuosittain erittäin paljon hirvi- ja hirvieläinonnettomuuksia. Vuosina 2018–2022 hirvieläinonnettomuuksien määrä kasvoi 23 prosentilla. Myönteistä on, että samanaikaisesti henkilövahinkoon johtaneiden hirvieläinonnettomuuksien määrä laski 22 prosentilla.

Ero selittyy metsäkauris- ja metsäpeuraonnettomuuksien määrän voimakkaalla kasvulla. Metsäkaurisonnettomuudet eivät tyypillisesti johda henkilövahinkoihin eläimen pienen koon ansiosta, ja metsäpeuraonnettomuudet muodostavat kasvusta huolimatta vain noin 5 prosenttia alueen hirvieläinonnettomuuksista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valtatie 8:lla sattuu kolareita

Vuosina 2018–2022 yli viidennes kaikista Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan maakuntien hirvieläinonnettomuuksista tapahtui valtatiellä 8. Onnettomuuksien määrää ja vakavuutta pyritään nyt vähentämään perinteisten hirvivaroitusalueiden ja riista-aitojen lisäksi älykkäillä järjestelmillä.

Riista-aita estää eläinten luontaista kulkua. Aidan rakentamisen jälkeen kulkureitit siirtyvät usein riista-aidan päihin ja siksi aitojen päistä varoitetaan hirvivaroitusmerkein.

Aidattomilla varoitusjaksoilla hirvieläimistä varoittavat merkit on asetettu onnettomuushistoriaan ja riistanhoitoyhdistysten havaintoihin perustuen. Älykkäiden järjestelmien yleistyessä ei tule unohtaa tavanomaisia hirvi- ja kaurisvaroitusalueita, sillä valtaosa varoitusalueista toteutetaan perinteiseen tapaan tavallisin liikennemerkein.

Vilkkuva hirvivaroitusmerkki käyttöön

Osana yhteiskuntavastuullista ohjelmaansa vakuutusyhtiö LähiTapiola on lahjoittanut yhteensä 60 000 euroa käytettäväksi optimaalisten hirvivaroitusmerkkien ja äänimajakoiden hankintaan. Kohteet ja niihin sopivat älykkäät järjestelmät on valittu yhteistyössä Suomen riistakeskuksen, riistanhoitoyhdistysten ja ELY-keskuksen asiantuntijoiden toimesta.

Uudet optimaaliset hirvivaroitusjärjestelmät on otettu käyttöön valtatiellä 8 Mustasaaressa Maalahden rajalla välillä Bergbacken–Riimala ja Uudessakaarlepyyssä välillä Sandås–Ytterjeppo.

Optimaalinen varoitusjärjestelmä tarkoittaa korkeimman onnettomuusriskin aikaan aamu- ja iltahämärässä vilkkuvaa hirvivaroitusmerkkiä. Varoitusajankohdat perustuvat onnettomuushistoriatietoihin.

Autoilija voi vaikuttaa

Riistavaara vaanii tuntia ennen auringonnousua ja tunti auringonlaskusta -otsikon alla Moottori kertoi aiemmin Suomen riistakeskuksen vinkeistä. Niiden mukaan tieliikenteen eläinonnettomuuksia tapahtuu eniten tunti ennen auringonnousua ja tunti auringonlaskun jälkeen.

Moottori on kertonut aiemmin myös siitä, kuinka autoilija voi omilla valinnoillaan välttää hirvikolarin tai ainakin vähentää sen todennäköisyyttä.

Jos riistakolari kuitenkin sattuu omalle kohdalle, autolijan olisi hyvä tietää kuinka toimia. Vinkit kerrottiin Moottorissa otsikolla Kävi hirvikolari – tiedätkö kuinka toimia tien päällä?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hirvikolari

Avuksi myös äänimajakat

Valtatiellä 8:lla Vassorinlahdella olevan riista-aidan, riista-alikulkukäytävän ja äänimajakoiden kokonaisuus täydentyy kolmella uudella äänimajakalla.

Äänimajakat vaikuttavat hirvien ja muiden riistaeläinten käyttäytymiseen. Laite tunnistaa lähestyvän eläimen, jolloin alkaa kuulua ihmispuhetta sisältävä nauhoitus. Äänen kuullessaan eläin kääntyy ympäri, eikä tuli tielle asti. Aiemman kokemuksen perusteella äänimajakat estävät hirvien pääsyn riista-aidan väliin t-risteyksissä tehokkaasti. Tavoitteena on opettaa riistaeläimet kulkemaan valtatien 8 alittavan riista-alikulkukäytävän kautta nykyistä paremmin.

– Viime talvena pilotoimme Valtatie 8:lla ensimmäisenä maailmassa tämänkaltaista äänimajakkaa tähän tarkoitukseen ja sen vaikutukset olivat loistavat. Lumen ollessa maassa kyettiin vahvistamaan, että äänimajakka oli käännyttänyt kaikki seitsemän hirveä, jotka yrittivät tulla tielle, Suomen riistakeskuksen Rannikko-Pohjanmaan riistapäällikkö Stefan Pellas kertoo.

Älykkään riistavaroitusjärjestelmän on kehittänyt ja patentoinut suomalainen teknologiayritys InnoTrafik Oy.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: InnoTrafik Oy ja Moottorin arkisto

a:3:{i:0;s:6:"102625";i:1;s:6:"101057";i:2;s:5:"93617";}

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat