30.1.2025

Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon?

Kuva Moottorin arkisto

Sähköauton latauksen ajoittaminen kysyntähuippujen ulkopuolelle tuo autoilijalle hintaetua ja auttaa myös tasapainottamaan Suomen sähköverkkoa. Kuluttajille on tarjolla kiinteiden ja pörssisähkösopimusten lisäksi uudenlaisia hybridisopimuksia.

Tuore raportti paljastaa, että sähköauton omistajat voivat saavuttaa säästöjä hyödyntämällä älylatausta eli latauksen ajankohdan ajoittamisen hetkiin, jolloin pörssisähkön hinta on mahdollisimman alhaisella tasolla.

Vaikka kiinteähintaisen sähkösopimuksen käyttäjät eivät yleensä seuraa sähkönhintojen vaihteluita yhtä aktiivisesti kuin pörssisähkösopimuksen omaavat, hekin ilmaisivat raportin mukaan selkeää halua latausaikojen optimointiin esimerkiksi siirtomaksujen pienentämiseksi.

Vaikkei kiinteähintaisessa sähkösopimuksessa kiinni oleva sähköautoilija voi vaikuttaa latausajankohdalla kuluttamansa sähkön hintaan, heidän sopimustyypissään

saattaa kuitenkin siis olla kannustin käyttää sähköä esimerkiksi yöllä alemman sähkön siirtotariffin vuoksi.

Latauksen ajoittaminen on yhtä yksityisautoilijaa merkittävämpi ja laajakantoisempi asia, tärkeä ratkaisu peräti kansakunnan huoltovarmuuden näkökulmasta. Latauksen ajoittaminen kysyntähuippujen ulkopuolelle nimittäin siirtää energiankulutusta sähköverkon kuormitetuimpien hetkien ulkopuolelle ja auttaa näin tasapainottamaan Suomen sähköverkkoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lataushetki kiinnostaa, muttei kaikkia

Synergin Sähköautot ja älylataus Suomessa 2025 -raportti tuo esiin, että olipa sähköautoilijalla kiinteä sähkösopimus tai pörssisähkösopimus, olivat autoilijoiden lataustottumukset samanlaisia: yli 80 % vastaajista suosi kotilatausta.

Ei ole iso yllätys, että pörssisähkösopimuksen omaavien käyttäjien hintaherkkyys oli huomattavasti suurempi, sillä 73 % tarkistaa hinnat säännöllisesti ennen latausta. Kiinteähintaisista käyttäjistä taas yli puolet, 64 %, ei tarkista hintoja koskaan tai tarkistaa hinnat vain harvoin ennen latausta.

Raportin mukaan sähköautoilijat kokivat suurimmaksi haasteekseen useiden eri lataussovellusten hallinnan. Vastaus oli samankaltainen riippumatta siitä, oliko vastaajalla pörssisähkösopimus vai kiinteähintainen sopimus.

”Iso osa sähköauton omaavista käyttää useita eri sovelluksia latauksensa hallintaan, mikä johtaa osaltaan hajanaiseen käyttökokemukseen.”

Lataushinta kiinnostelee

Raportin perusteella sähköautoilijat ovat varsin kiinnostuneita osallistumaan kysyntäjousto-ohjelmiin, jos niihin on rakennettu hyvä kannustinohje. Kyselyyn vastanneista peräti 90 % ilmoitti osallistuvansa joko hyvin todennäköisesti tai ainakin harkitsevansa osallistumista.

On ymmärrettävää, että kuluttajia kiinnostavat oman autoilunsa käyttökulut.

Raportti löysi hieman eroja sen suhteen millaisia työkaluja ja sovelluksia autojaan lataavat kuluttajat käyttävät latauksen seuraamiseen ja hallintaan.

”Vaikka molemmat ryhmät (pörssisähkö/kiinteähinta) pääasiassa turvautuvat oman sähköauton valmistajan tai kolmansien osapuolten sovelluksiin, pörssisähkösopimuksen omaavat käyttäjät suosivat enemmän myös sähkön tarjoajien omia työkaluja latauksen hallintaan”, todetaan älykkään sähkönkäytön sovellusta tarjoavan Synergin raportissa.

Raportin mukaan älylatauksella säästö latauskuluissa voi joissakin tapauksissa olla vuositasolla jopa satoja euroja.

Raportin kysely pohjaa 220 vastaukseen. Suurin osa vastaajista oli 35–55-vuotiaita miehiä, asuintyyppinään joko omakotitalo tai kerrostaloasunto.

Moottori uutisoi Synergin edellisestä raportista helmikuussa 2024 otsikolla Sähköautoilija – ole viitseliäs, ajoita lataus, säästä rahaa.

Tuossa raportissa todettiin, että suurin osa sähköauton käyttäjistä kytkee ajoneuvonsa

lataukseen heti työpäivän jälkeen alkaen noin iltapäivä neljästä eteenpäin, sähkön kulutuksen ollen muutoinkin huipussaan.

Tänään julki tulleen tuoreen raportin perusteella älylatauksella on merkittävä rooli kysyntähuipun siirtämisessä. ”Älylatausta käyttäessä, vaikka useimmat kuljettajat kytkevät sähköautonsa lataukseen ilta kuuden ja kahdeksan välillä, itse lataus alkaa usein vasta tuntien kuluttua, jolloin sähkön kokonaiskulutus on pienempi ja hinta alempi.”

Paljonko sähköautoja jo on?

Synergin raportissa tuodaan esiin Suomen henkilöautoliikenteen sähköistymistä tahmaavia tekijöitä. ”Suomessa tehdyt kyselytutkimukset tuovat esille haasteita sähköauton omistamisessa kuten esimerkiksi rajalliset latausmahdollisuudet, huoli akkujen suorituskyvyn kestosta ja toimintasäteen riittävyydestä.”

Niin tai näin, täyssähköautojen osuus Suomen autokannasta on kasvussa.

Vuoden 2024 loppupuolella täyssähköisen autokannan kasvu palasi ennätysvuoden 2023 tasolle nostaen sähköautojen osuuden Suomen autokannasta 10,3 prosenttiin. Tässä yhteydessä sähköautoilla tarkoitetaan kaikkia ladattavia autoa eli myös ladattavia hybridejä. Vuodenvaihteessa Suomen teillä liikkui 285 146 sähköautoa, joista täyssähköisiä oli 118 297 autoyksilöä edustaen 41 % kaikista sähköautoista. Edellä kerrotut tiedot pohjautuvat Sähköinen liikenne -yhdistyksen keräämistä tiedoista eli Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q4/2024 -raportista.

Suomen liikenteen päästöjen vähentämistavoitteet ovat kunnianhimoisia: päästöjen tulisi puolittua vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 päästötasoon verrattuna. Vuoteen 2045 mennessä tulisi yltää tyystin fossiilittomaan liikenteeseen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mikä määrää pörssisähkön hinnan?

Sähköyhtiö Vattenfallin tuoreimmassa uutiskirjeessä kuvataan selkeästi, miten pörssisähkön hinta määräytyy. Pörssisähkösopimuksessa hinta määräytyy sähköpörssin eli Nord Poolin markkinahinnan mukaan. Nord Pool on puolestaan useissa Euroopan maissa toimiva sähköpörssi.

”Pörssisähkön hintaa kutsutaan spot-hinnaksi, joka määrittyy tunti kerrallaan. Spot-hinta siis muuttuu koko ajan ja siihen vaikuttaa sähkön kysyntä ja tarjonta”, Vattenfall valistaa.

Uutiskirje muistuttaa, että spot-hinnan määrittyminen muuttuu kesäkuussa tunnista 15 minuuttiin.

”Lyhyemmät päivitysvälit antavat kuluttajalle tarkempia hintatietoja ja mahdollisuuden optimoida kulutustaan jopa hyvin lyhyillä aikaväleillä.”

Uudenlaisia hybridisopimuksia

Energiaviraston tuoreet luvut kertovat, että kotitaloudet maksoivat sähköenergiasta viime vuonna keskimäärin 15 prosenttia edellistä vuotta vähemmän. Viraston mukaan hintaa laskivat halvemmat pörssihinnat sekä kotitalouksien siirtymiset aiempaa edullisempiin uusiin sähkösopimuksiin. Sähkön siirtohinnat nousivat keskimäärin hieman yli kaksi prosenttia.

Energiavirasto muistuttaa, että kuluttajille on yhä useammin tarjolla myös uudenlaisia sopimustyyppejä. Hybridisopimuksessa kiinteän hinnan lisäksi maksetaan kulutuksen ajoitukseen perustuvaa kulutusvaikutusosuutta

Näitä uudenlaisia hybridisopimuksia voi nyt vertailla omana tuoteryhmänään Energiaviraston hintavertailupalvelussa.

Lähteet: Synergi Solutions Oy, Sähköinen liikenne -yhdistys / Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q4/2024 -raportti, Vattenfall, Energiavirasto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat