25.8.2024

Ampuva tauko: muistatteko nämä Ferrarin farkut?

Kuva Kevin Arechiga, Boabdulrahman, Bonham, Ferrari, Matt Howell, Niels van Roij Design

Ferrari tunnetaan urheiluautoistaan, mutta aina on ollut asiakkaita, jotka haluavat myös urheilulliset farkut eli shooting braken.

Kalifornian Pebble Beachilla järjestettävä Monterey Car Week on yksi niitä paikkoja, joihin autoklassikoiden vispikerma kokoontuu aina elokuussa. Tapahtuman huutokaupassa nähdään aina myös mielenkiintoista – ja arvokasta kalustoa. Tämän vuoden yksi suurimpia tähtiä oli alla oleva eksoottinen Ferrari.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ferrari 365 GTC/4 2+2 Croisette

Felber Automobiles on sveitsiläisen Willy Feberin Lausannen lähettyville 1960-luvun alussa perustama autofirma, joka teki kauppaa ennen kaikkea kalliilla automerkeillä kuten Ferrarilla ja Rolls-Roycella.

Kauppa kävi ilmeisen hyvin, sillä vuonna Felber 1974 valmisti ensimmäisen oman autonsa – Ferrarin pohjalta rakennetun roadsterin, joka kantoi mallimerkintää FF. Kyllä, tämä FF oli huomattavasti ennen sitä Ferrarin omaa ”farmaria” eli FF:ää. Viiden vuoden aikana Felber valmisti reilut toistakymmentä FF:ää.

Vuonna 1975 Felber teki FF:stä myös farmariperäisen shooting brake -version, joka kantoi mallimerkintää FF Croisette. Tuo auto on tiettävästi kadonnut maailman päältä. Se toimi kuitenkin sysäyksenä toiselle shooting brakelle eli nyt Montereyssä kaupan olleelle ja näissä kuvissa esiintyvälle upealle Ferrari 365 GTC/4 2+2 Croisettelle.

Sen syntytarina on melkoinen, mutta sanottakoon vain, että siihen kuului sheikki ja kuuluisa sekä erittäin tuottelias italialainen automuotoilija Giovanni Michelotti. Lopulta sheikki ei autoa enää halunnut, joten se päätyi sveitsiläiselle Henri Taxerille. Tämä piti vuodesta 1979 aina vuoteen 2023 asti, kunnes auton omistajaksi päätyi niin ikään sveitsiläinen Andreas Wüest, joka rakastaa ja kauppaa klassikoita, joilla on erikoinen historia.

Mutta ei tämä Ferrari 365 GTC/4 2+2 Croisette ole ainoa Ferrarin farmari, ohessa vielä muutama muu.

Ferrari 212 Export Shooting Brake by Fontana

Vuonna 1952 valmistunut muunnos on tiettävästi ensimmäinen Ferrarin pohjalta tehty farmarimuunnos. Se toimi huoltoautona legendaarisessa Carrera Panamericana -kisassa. Muunnoksen teki italialainen koriseppä Paolo Fontana. Huoltoautopestinsä jälkeen auto palautettiin alkuperäiseen Spyder-muotoonsa.

Ferrari 250 GT SWB Breadvan

Tunnetuin Ferrarin shooting brake lienee tämä vuoden 1962 leipäauto. Sen syntytarina on myös elämää ihmeellisempi ja siihen kuuluu iso joukko Enzo Ferrarin pihalle potkimaa johtokuntaa (Giotto Bizzarrini, Carlo Chiti, Girolamo Gardini ja Romolo Tavoni), kun nämä olivat vaatineet Enzon vaimon Lauran erottamista Ferrarin toiminnasta.

Tämä joukko rakensi legendaarisen 250 GT:n pohjalta oman versiona. Idean takana oli Bizzarrinin alkujaan 250 GTO:ta varten tekemät suunnitelmat. Aerodynaamisesti erinomainen kori oli jopa matalampi kuin GTO ja painoi myös sitä 65 kiloa vähemmän.

Englantilaisen lehdistön leipävaunuksi nimeämä kilpuri kisasi ensi kertaa Le Mansin 24 tunnin ajoissa vuonna 1962. Ferrarin painostuksesta se joutui kisaamaan eri luokassa kuin Ferrarin omat GTO:t. Tämä ei hidastanut autoa radalla. Se johti kisaa ja oli Mulsannen suoralla seitsemän tuntikilometriä nopeampi kuin Ferrarit. Voimme vain kuvitella, mitä Enzon päässä liikkui tuolloin… Valitettavasti leipäauton vetoakseli hajosi alle neljän tunnin kisaamisen jälkeen, joten se joutui keskeyttämään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ferrari 330 GT Vignale

Toinen melko tunnettu Ferrarin farmari on italialaisen koripajan Carrozzeria Vignalen peltiveistos vuodelta 1967. Auto valmistettiin aikoinaan italialaiselle kilpa-ajajalle Luigi Chinettille, joka muutti toisen maailmansodan aikaan Yhdysvaltoihin, ja toi sinne myöhemmin Ferrareita.

Kuuluisaksi tämä shooting brake tuli varsinkin silloin, kun sen omisti englantilainen Jason Luís Cheetham. Hänet tunnetaan paremmin taiteilijanimellä Jay Kay eli hän on Jamiroquain funkkaava solisti. Hänen omistuksessaan auto oli upean vihreä, mutta nykyisin se on hiekan värinen.

Ferrari 365 GTB/4 Shooting Brake

Ilmeisesti myös Luigi Chinettin poika eli Luigi Chinetti Jr. rakasti farmari-Ferraria, koska hän suunnitteli vuonna 1972 oman shooting brake -muunnoksessa 365 GTB/4:n pohjalle. Auton rakensi brittiläinen Panther Westwinds koripaja. Tulos on yllättävän kaunis ja veistoksellinen. Kirsikkana kakussa ovat lokinsiipiovien tapaan aukeavat takasivuikkunat.

Ferrari 456 GT Venice

Sitten olikin pari vuosikymmentä hiljaisempaa, kunnes ilmestyi tämä vuoden 1995 456 GT -pohjainen Venice. Auton tilasi Brunein prinssi Jefri Bolkiah. Hän on niin ikään autoja rakastavan Brunein sulttaanin pikkuveli. Jefri rakennutti seitsemän 456 GT:tä farmariksi. Kuusi näistä autoista toimitettiin Bruneihin ja yksi jäi ilmeisesti hänen Englannin residenssiinsä, sillä auto on bongattu ajelemassa silloin tällöin Lontoossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ferrari 612 Shooting Brake

Ja sitten meillä on tämä Scaggliettin pohjalle tehty versio vuodelta 2019. Pelle Peloton tämän takana on hollantilainen Vandenbrink Design. Idea autosta syntyi jo vuonna 2008, mutta toteutus kesti yli 10 vuotta. Hatun noston arvoinen paikka kuitenkin, sillä useat vastaavat ”projektit” jäävät ikuisiksi projekteiksi. Bonham huutokauppasi auton vuonna 2020 hieman yli 200 000 eurolla eli ihan noiden muiden Ferrarien miljoonaluokassa ei vielä olla. Ehkä ajan kanssa?

Breadvan Hommage

Niin, joskus aika kultaa muistot. Arvokkain kaikista tämän listan Ferrareista on 250 SWB GT -pohjainen ”Breadvan”, jonka hinta liikkunee noin 30 miljoonan euron tietämillä. Tosin aito 250 GTO kaupattiin viime kesänä noin 70 miljoonalla eurolla eli Enzo voi levätä rauhassa haudassaan.

Leipävaunun tarina on kuitenkin inspiroinut niin ikään hollantilaista korinrakentajaa, Niels van Roij rakensi tämän Breadvan Hommagen Ferrari 550 Maranellon pohjalta. Nämä ovat aina makuasioita… 

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat