29.7.2020 Ajoneuvot Ariyaa suurempi – Nissanilta tulee toinenkin sähkökatumaasturi The Nissan Ariya Concept is making its North American debut at the Las Vegas trade show. Bringing together advanced technologies on an all-new EV platform, the zero-emission crossover embodies Nissan Intelligent Mobility, an expansive lineup of vehicle technologies and services that deliver an innovative, future-thinking driving and ownership experience for the customer, today and tomorrow. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Brittiläisen Autocarin saamien tietojen mukaan Nissanilta tulee toinenkin sähkökatumaasturi ja se tulee olemaan vielä suurempi kuin juuri julkistettu Ariya. Brittiläinen Autocar uutisoi, että Nissanilta tulee toinenkin sähkökatumaasturi Ariyan perään. Hiljattain esitelty Nissan Ariya on jo itsessään Qashqaita suurempi täyssähköinen katumaasturi eli SUV, jota odotellaan myyntiin ensi vuoden puolella. Tulevalla mallilla ei ole vielä edes nimeä, mutta kyseessä tulisi olemaan vielä Ariyaakin suurempi SUV.Nissan kertookin, että sen on tarkoituksena julkaista tulevan 18 kuukauden aikana peräti 12 uutta mallia, joten tämä asettunee siihen joukkoon. Ariyan on tarkoitus täyttää kuluttajien ensimmäisen aallon kysyntä sähköiselle autolle ja seuraavan suuremman SUVin on jatkettava tuolla tiellä.Japanilaisvalmistaja uskoo nopeaan kehitykseen sähköisten voimalinjojen menekissä, joka tarkoittaa lukumääräisenä ennustuksena yli miljoonan sähköisellä voimalinjalla varustetun auton vuositahtia vuoden 2023 loppuun mennessä. Samana vuonna Nissan lupailee omasta mallistostaan 50% olevan sähköistetty, mutta emme tiedä tuleeko mitä täyssähkoautoja siihen mennessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNissanilta tulee toinenkin sähkökatumaasturiAriyan suurempi sisarus tulisi olemaan Nissanin kolmas puhtaasti sähköautoksi suunniteltu ja valmistettu malli. Todella suurikokoisen katumaasturin ymmärtää, sillä niiden kysyntä on suurta sekä Kiinassa että Yhdysvalloissa – kahdella valtaisalla markkinalla. Lisäksi merkin rooli Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansissa on juuri suurikokoisten mallien kehitystyössä.Tuon suurikokoisen katumaasturin olisi tarkoitus tarjota sama noin 500 kilometrin toimintamatka Ariyan kanssa. Myöhemmin Nissan saattaa hyvin tehdä pienemmillä akuilla ja toimintamatkalla varustettuja sähköautoja, mutta tälle suurelle uudelle mallille reilumpi toimintamatka on yhtiön mukaan tärkeä.Jo useaan kertaan mainittu Ariya hyödyntää allianssin uutta modulaarista CMF-EV-perusrakennetta, joka on kehitetty puhtaasti sähköautoja varten. Kalliin perusrakenteen kehittäminen vaatii kuitenkin useita sitä hyödyntäviä malleja, aivan kuten myös Volkswagen-konserni hyödyntää MEB-perusrakennettaan useassa eri automallissa. Autocar sai yllättävänkin suoran vastauksen miten Nissan tuota perusrakennetta aikoo hyödyntää.– Samaa perusrakennetta tullaan hyödyntämään myös muihin autoihin. Sekä C-SUV että D-SUV segmentit tulevat kasvamaan noin 300% tulevien kolmen vuoden aikana, joten haluamme hyödyntää perusrakennettamme kasvavissa segmenteissä seuraavien vuosien aikana, vihjaa varsin suoraan Nissanin Euroopan sähköautopuolen johtaja Helen Perry.– Kaikki riippuu kysynnästä ja kuluttajien vaatimuksista. Jos olisimme tuoneet Ariyan aikaisemmin markkinoille, asiakkaamme eivät välttämättä olisi olleet valmiita sille. Teknologia ei olisi ollut samalla tasolla kuin se tulee olemaan nyt julkaistulle mallille. Lisäksi, vaikka koronavirus on ollut kauhea, niin se on saanut kuluttajat puntaroimaan asioiden tärkeyttä – kuten paikallispäästöjä.Chademo vs. CCS ja V2GMielenkiintoisesti tuon pidemmän toimintamatkan kanssa Ariya on vaihtanut Euroopan alueella Nissan Leafista tutun Chademo-latausjärjestelmän CCS-järjestelmään – Japanissa Nissan Ariya tulee käyttämään Chademoa. Näistä CCS on toki tällä hetkellä yleisempi ja laajemmin käytetty. Nissanin perustelu on varsin yksiselitteinen.– Näkemyksemme mukaan Ariya on talouden ykkösauto, kun taas Leaf edustaa usein talouden toista autoa. Perustimme valitun latausjärjestelmän siihen, kuinka kuluttaja käyttää autoa. Valitsimme 500 kilometrin toimintamatkan tarjoavan suuren akun toimintamatka-ahdistuksen minimoimiseksi, joten on myös tärkeää tarjota kuluttajille laajin mahdollinen pikalatausverkosto.CCS ei kuitenkaan tällä hetkellä tue kaksisuuntaista latausta (V2G), toisin kuin Chademo ja tämä on Nissania kiinnostava alue. Nissan aikoo jatkossakin laajentaa tätä mahdollisuutta. Moottori raportoi hiljattain, että kotitalouden kaksisuuntainen lataus (V2H) kiinnostaa kovasti Audia, joka tekee aiheesta tutkimusta.– Emme ole hylkäämässä Chademoa. Se tulee jatkossakin löytymään Leafista ja e-NV200 -pakettiautosta. Se mahdollistaa jo nyt kaksisuuntaisen latauksen (V2G), kun CCS on vasta tutkimuksen alkumetreillä, kertoo Perry.Lähde: Autocar, Nissan; Kuvituskuva: Nissan Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Uutinen Autoliitto kiittelee lakiaikeita: riippumattomien autokorjaamojen tilanne kohenisi 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi