29.7.2020 Ajoneuvot Ariyaa suurempi – Nissanilta tulee toinenkin sähkökatumaasturi The Nissan Ariya Concept is making its North American debut at the Las Vegas trade show. Bringing together advanced technologies on an all-new EV platform, the zero-emission crossover embodies Nissan Intelligent Mobility, an expansive lineup of vehicle technologies and services that deliver an innovative, future-thinking driving and ownership experience for the customer, today and tomorrow. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Brittiläisen Autocarin saamien tietojen mukaan Nissanilta tulee toinenkin sähkökatumaasturi ja se tulee olemaan vielä suurempi kuin juuri julkistettu Ariya. Brittiläinen Autocar uutisoi, että Nissanilta tulee toinenkin sähkökatumaasturi Ariyan perään. Hiljattain esitelty Nissan Ariya on jo itsessään Qashqaita suurempi täyssähköinen katumaasturi eli SUV, jota odotellaan myyntiin ensi vuoden puolella. Tulevalla mallilla ei ole vielä edes nimeä, mutta kyseessä tulisi olemaan vielä Ariyaakin suurempi SUV.Nissan kertookin, että sen on tarkoituksena julkaista tulevan 18 kuukauden aikana peräti 12 uutta mallia, joten tämä asettunee siihen joukkoon. Ariyan on tarkoitus täyttää kuluttajien ensimmäisen aallon kysyntä sähköiselle autolle ja seuraavan suuremman SUVin on jatkettava tuolla tiellä.Japanilaisvalmistaja uskoo nopeaan kehitykseen sähköisten voimalinjojen menekissä, joka tarkoittaa lukumääräisenä ennustuksena yli miljoonan sähköisellä voimalinjalla varustetun auton vuositahtia vuoden 2023 loppuun mennessä. Samana vuonna Nissan lupailee omasta mallistostaan 50% olevan sähköistetty, mutta emme tiedä tuleeko mitä täyssähkoautoja siihen mennessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNissanilta tulee toinenkin sähkökatumaasturiAriyan suurempi sisarus tulisi olemaan Nissanin kolmas puhtaasti sähköautoksi suunniteltu ja valmistettu malli. Todella suurikokoisen katumaasturin ymmärtää, sillä niiden kysyntä on suurta sekä Kiinassa että Yhdysvalloissa – kahdella valtaisalla markkinalla. Lisäksi merkin rooli Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansissa on juuri suurikokoisten mallien kehitystyössä.Tuon suurikokoisen katumaasturin olisi tarkoitus tarjota sama noin 500 kilometrin toimintamatka Ariyan kanssa. Myöhemmin Nissan saattaa hyvin tehdä pienemmillä akuilla ja toimintamatkalla varustettuja sähköautoja, mutta tälle suurelle uudelle mallille reilumpi toimintamatka on yhtiön mukaan tärkeä.Jo useaan kertaan mainittu Ariya hyödyntää allianssin uutta modulaarista CMF-EV-perusrakennetta, joka on kehitetty puhtaasti sähköautoja varten. Kalliin perusrakenteen kehittäminen vaatii kuitenkin useita sitä hyödyntäviä malleja, aivan kuten myös Volkswagen-konserni hyödyntää MEB-perusrakennettaan useassa eri automallissa. Autocar sai yllättävänkin suoran vastauksen miten Nissan tuota perusrakennetta aikoo hyödyntää.– Samaa perusrakennetta tullaan hyödyntämään myös muihin autoihin. Sekä C-SUV että D-SUV segmentit tulevat kasvamaan noin 300% tulevien kolmen vuoden aikana, joten haluamme hyödyntää perusrakennettamme kasvavissa segmenteissä seuraavien vuosien aikana, vihjaa varsin suoraan Nissanin Euroopan sähköautopuolen johtaja Helen Perry.– Kaikki riippuu kysynnästä ja kuluttajien vaatimuksista. Jos olisimme tuoneet Ariyan aikaisemmin markkinoille, asiakkaamme eivät välttämättä olisi olleet valmiita sille. Teknologia ei olisi ollut samalla tasolla kuin se tulee olemaan nyt julkaistulle mallille. Lisäksi, vaikka koronavirus on ollut kauhea, niin se on saanut kuluttajat puntaroimaan asioiden tärkeyttä – kuten paikallispäästöjä.Chademo vs. CCS ja V2GMielenkiintoisesti tuon pidemmän toimintamatkan kanssa Ariya on vaihtanut Euroopan alueella Nissan Leafista tutun Chademo-latausjärjestelmän CCS-järjestelmään – Japanissa Nissan Ariya tulee käyttämään Chademoa. Näistä CCS on toki tällä hetkellä yleisempi ja laajemmin käytetty. Nissanin perustelu on varsin yksiselitteinen.– Näkemyksemme mukaan Ariya on talouden ykkösauto, kun taas Leaf edustaa usein talouden toista autoa. Perustimme valitun latausjärjestelmän siihen, kuinka kuluttaja käyttää autoa. Valitsimme 500 kilometrin toimintamatkan tarjoavan suuren akun toimintamatka-ahdistuksen minimoimiseksi, joten on myös tärkeää tarjota kuluttajille laajin mahdollinen pikalatausverkosto.CCS ei kuitenkaan tällä hetkellä tue kaksisuuntaista latausta (V2G), toisin kuin Chademo ja tämä on Nissania kiinnostava alue. Nissan aikoo jatkossakin laajentaa tätä mahdollisuutta. Moottori raportoi hiljattain, että kotitalouden kaksisuuntainen lataus (V2H) kiinnostaa kovasti Audia, joka tekee aiheesta tutkimusta.– Emme ole hylkäämässä Chademoa. Se tulee jatkossakin löytymään Leafista ja e-NV200 -pakettiautosta. Se mahdollistaa jo nyt kaksisuuntaisen latauksen (V2G), kun CCS on vasta tutkimuksen alkumetreillä, kertoo Perry.Lähde: Autocar, Nissan; Kuvituskuva: Nissan Lue lisää Kaikki artikkelit 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 7.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Range Rover "Chieftain" -restomodi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”