14.4.2025

Audi, Cupra ja Polestar muiden kanssa viiden tähden tahdissa – Euro NCAP huhtikuu 2025

Euro NCAP Polestar 3

Huhtikuun luokka sai viisi tähteä huolimatta siitä, oliko kyseessä tuttu vai tuntematon automalli.

Huhtikuun testiporukassa tutustuttiin Audin, BYD:in, Cupran, Hongqin ja Polestarin uutuuksiin. Mukana tuloksissa olivat myös Suomen markkinoilla eksoottiseksi jäävät Geely EX5 sekä JAECOO 7:n lataushybridimalli.

Tuttuun tapaan esitämme autojen tulokset pistetaulukossa ja käymme autokohtaisissa osuuksissa läpi merkittävimmät epäkohdat tai poikkeukselliset onnistumiset. Tulostaulukon pisteet ilmoitetaan prosentteina maksimimäärästä (esim. 76%), sillä varsinainen pisteytys muuttuu melko usein. Lopuksi autoille annetaan yleisarvosana tähtinä asteikolla 0–5. Euro NCAP:in tarkka pisteytys- ja arvostelukriteeristö on käytännössä vuosikohtainen. 

AutoAikuisetLapsetKevyt liikenneAjoavustimetYleisarvosana
Audi A687%88%78%77%⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
BYD Sealion 787%93%76%79%⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Cupra Terramar89%87%82%76%⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Geely EX586%87%83%83%⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Hongqi E-HS982%87%73%82%⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
JAECOO 7 PHEV81%80%80%80%⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Polestar 390%93%79%83%⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Audi A6 – viisi tähteä

Audi A6 Euro NCAP

Audi A6:n polttomoottoriversioita Euro NCAP:in arvostelussa edustaa itse asiassa Audi A5 Avant, joten sisarusmallit ovat turvavarusteiden ja suurimpien rakenteiden osalta identtiset. Etutörmäyksessä A6 sai kohtuullisen arvion aikuisten rintakehäsuojasta erityisesti kuljettajan osalta. A6 on myös etutörmäyksen toisen osapuolen kannalta melko aggressiivinen kumppani. Lasten tuloksista ei ole huomautettavaa. Kevyen liikenteen törmäystilanteessa Audi sai huonon arvostelun tuulilasin reunusten rakenteista ja AEB-hätäjarrutusjärjestelmä ei reagoi peruutettaessa jalankulkijaan. Kaistanvaihtojärjestelmä ei reagoi autoa ohittavaan moottoripyörään. Ajoavustimista kuljettajan vireystilavaroitin sai alhaiset pisteet.

BYD Sealion 7 – viisi tähteä

BYD Sealion 7 Euro NCAP

BYD:in puikulamallinen sähkö-SUV selviytyi Euro NCAP:in arvostelusta hyvin. Aikuisten kohdalla merkittävin huomautus koski takamatkustajan rintakehän suojaa etutörmäyksessä, tuloksen jäädessä heikoksi. Lasten tuloksista ei ole huomautettavaa. Kevyen liikenteen osa-alueella Sealion 7 sai tyypilliset moitteet tuulilasin sivupilareista (A-pilarit). Pyöräilijötä suojaava ovenavausjärjestelmä sai huomautuksen, sillä se toimii vain kuljettajan ovessa ja antaa vain tiedon lähestyvästä pyöräilijästä. Ajoavustimissa BYD:in kuljettajan vireystilavalvonta sai keskinkertaiset pisteet. 

Cupra Terramar – viisi tähteä

Cupra Terramar Euro NCAP

Cupran C-segmentin polttomoottoricrossover Terramar selvisi odotetun mainiosti Euro NCAP:in syynissä. Etutörmäyksessä aikuisen takamatkustajan rintakehäsuoja jäi välttäväksi ja Terramar on kohtuullisen aggressiivinen törmäyskumppani toista osapuolta ajatellen. Lasten osa-alueelta ei huomautettavaa. Tyypillisesti Terramar sai kevyen liikenteen osa-alueella moitteet tuulilasin A-pilareista, mutta muuten keularakenteissa ei ole suurta moitittavaa. Auton AEB-hätäjarrutusjärjestelmä reagoi välttävästi auton takaa esiin juoksevaan lapseen erityisesti yöaikaan. Kaistanvaihtojärjestelmä ei reagoi autoa ohittavaan moottoripyörään. Ajoavustimissa suurin kauneusvirhe on muiden autojen tapaan vaillinaiseksi jäävä kuljettajan vireystilan valvonta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Geely EX5 – viisi tähteä

Geely EX5 Euro NCAP

Geelyn omalla merkillä myymä C-segmentin crossover ei häpeä kilpakumppaneitaan tuloslistassa. Etutörmäyksessä etumatkustajien reisisuoja arvosteltiin välttäväks ja auto sai pistemenetyksen A-pilarin hitsausten osittaisen repeämisen takia. Geely kuitenkin osoitti, että rakenne kestää myös vakavammat testit. Takamatkustajan rintakehäsuoja jäi heikoksi. Lasten osalta Geely EX5:ssä ei ole huomautettavaa. Kevyen liikenteen törmäystilanteessa auto sai tyypillisen moitteen A-pilarin rakenteista. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä ei reagoi auton takana peruutettaessa liikkuvaan ihmiseen ja AEB-järjestelmän reagointi auton takaa esiin juoksevaan lapseen yöaikana jäi välttäväksi. Ajoavustinpisteytyksissä AEB-järjestelmän ja kuljettajan yhteispeli pysähtynyttä autoa lähestyttäessä jäi heikoksi, mutta auto sai hyvät pisteet kuljettajan vireystilan valvonnasta.

Hongqi E-HS9 – viisi tähteä

Hongqi E-HS9 Euro NCAP

Prameakeulaisista edustusautoistaan tunnettu kiinalainen Hongqi pärjäsi muiden tavoin Euro NCAP:in suurennuslasin alla. Etutörmäyskokeissa etumatkustajien reisisuoja jäi välttäväksi, kuten myös kuljettajan rintakehän suoja ns. seinätörmäyskokeessa. Lasten osa-alueelta Hongqissa ei ole huomautettavaa. Kevyen liikenteen osalta E-HS9:n tulosta rasittivat tuulilasin A-pilarien lisäksi tuulilasin alareuna ja konepellin kulma. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä ei reagoi auton takana liikkuvaan ihmiseen peruutettaessa. Ajoavustimissa E-HS9:n pistepottiin suurimman loven teki kuljettajan vireystilavalvonnan toiminta.

JAECOO 7 PHEV – viisi tähteä

JAECOO 7 PHEV Euro NCAP

Muhkea JAECOO 7 on Suomen markkinoilla vielä tuntematon uutuus, mutta auto pärjäsi tasavarmasti Euro NCAP:in pisteissä. Etutörmäyksessä JAECOO 7 on melko aggressiivinen törmäyskumppani. Auto sai myös pistevähennyksen sivutörmäyskokeista, sillä C-pilarin verhoturvatyyny jäi jumiin rakenteisiin. JAECOO kertoo korjanneensa ongelman tuotantolinjalla. Lasten osa-alueella huomautus koski i-Size-istuinten ankkuripisteiden merkintöjen puutteellista kokoa sekä lapset havaitsevaa sisätilavalvontaa, joka ei vastannut Euro NCAP:in vaatimuksia. Kevyen liikenteen kohdalla JAECOO 7 sai tyypillisen huomautuksen tuulilasin A-pilareista sekä ajovaloista. AEB-järjestelmä ei reagoi peruutettaessa auton takana olevaan ihmiseen. Pyöräilijöiden “ovettamissuojasta” auto sai vajaat pisteet, sillä pyöräilijästä vain kerrotaan ja toiminto löytyy vain kuljettajan ovesta. Kuljettajan vireystilavalvonnasta JAECOO sai keskinkertaiset pisteet.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Polestar 3 – viisi tähteä

Polestar 3 Euro NCAP

Aakkosissa viimeisin, mutta tuloksissa korkeimmalle ylsi Polestar 3. Ruotsalais-kiinalainen sähkökatumaasturi sai aikuisten osa-alueella ainoana huomautuksena sen, että auto on melko aggressiivinen törmäyskumppani toisen osapuolen kannalta. Lasten osa-alueelta kerrottavaa ei ole niinkään paljon. Kevyen liikenteen törmäyskokeessa tuulilasin A-pilarien lisäksi Polestar 3:n etuspoileri, ajovalot ja keskikeulan alareuna ovat hankalia kohtia törmäystilanteessa. Ajoavustimissa ainoaksi merkinnäksi jää AEB-hätäjarrutusjärjestelmän välttävä reagointi, jos risteävän liikenteen auto tulee Polestarin tielle. 

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat