18.9.2018 Ajoneuvot Vihdoin täällä: Audi E-tron – Saksan toinenkin sähkö-SUV saapui Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalaisten hyökkäys premium-luokan sähköautorintamalle jatkuu. Mercedes-Benz ehti ensin omalla EQC-mallillaan, ja nyt on Audin oman sähköisen katumaasturin E-tronin vuoro. On oikeastaan huvittavaa, miten vuosia odotettujen saksalaisten premium-sähköautojen esittelyajankohdissa puhutaan lopulta päivien tarkkuudesta. Audi E-tron, ingolstadtilaisten pelinavaus sähköautojen maailmaan, piti alun perin julkistaa jo elokuun 30. päivänä, siis viikkoa ennen Mercedes-Benzin vastaavaa mallia EQC:tä.Tuo Brysseliin kaavailtu esittelytilaisuus kuitenkin lopulta peruttiin ja siirrettiin Yhdysvaltoihin – osuvalle maaperälle Kalifornian San Franciscoon, koko nykyisen sähköautobuumin aloittaneen Teslan kotikonnuille.E-tronin esittelytilaisuus on kaiken kaikkiaan massiivinen – paikalla on arvioiden mukaan 1 600 mediaan, auton tulevaan asiakaskuntaan sekä valmistajan ja myyntiverkoston piiriin kuuluvaa henkilöä. Kaikesta huokui, että nyt ei oltu ihan tavallisen autouutuuden ensiesiintymisen ovella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTutun näköinen ja uusiParin viikon lykkäys lanseerauksessa ei loppujen lopuksi merkitse yhtään mitään, sillä kyseessä on Audin osalta satsaus pitkälle tulevaisuuteen. E-tronia seuraa monta muutakin paikallisesti päästötöntä autoa – tarkoitus on, että mallisto kattaa vuonna 2025 yli 10 sähköautoa.Audi ei pakkaa omaa sähköautomallistoansa erityisen alabrändin alle Mercedeksen EQ:n tapaan, vaan auto esiintyy simppelisti Audina – ja vieläpä mallinimellä, jota on käytetty muun muassa valmistajan aiemmissa lataushybridimalleissa.E-tron nähtiin konseptina jo vuonna 2015, ja naamioituja, valmiimpia autoja on näkynyt Audin pressikuvissa jo hyvän aikaa. Nyt esitelty lopullinen tuotantoversio noudattelee noista saatuja ennakkokäsityksiä.Mutta vaikka E-tron näyttää jo olemassa olevilta Audin malleilta, paketti on koko lailla uutta suunnittelua. Niin pohjalevy kuin korirakennekin on luotu juuri sähköautoa varten, joskin erinäisiä komponentteja on lainailtu sieltä täältä VW-konsernin tuotteista.Muodoiltaan ja myös mittasuhteiltaan E-tron on lähinnä Audi Q8:aa, mutta sähköauto on vielä sitäkin matalampi. 4,9-metrisen auton konsepti on hyödynnetty tavaratiloissa, sillä syvän 600-litraisen takakontin ohella käytössä on 60-litrainen etutavaratila. Sen edessä oleva keulamaski on taas yksi versio Audin nykyisestä SUV-muodista.Akusto on pakattu levyksi akselien väliin, joten pohjasta on saatu aerodynaamisesti täysin tasainen. Ilmanvastusta alentaa osaltaan myös (lähes) maailmanuutuus, lisävarusteena saatavat virtuaaliset sivupeilit.Tavallisia peilejä selvästi sirompina ne puhkovat ilmaa sulavammin, ja takana tulevaa liikennettä voi tarkkailla ovipaneeleihin upotetuista näytöistä, jotka toistavat peileihin sijoitettujen kameroiden näkymät.Pidemmälle ja nopeamminKilpailu Mercedeksen EQC:n kanssa tulee tietysti olemaan kovaa, joten näiden kahden sähköauton numeroarvoeroilla on ainakin imagoa kohottavaa merkitystä.E-tronin toimintamatkaksi luvataan WLTP-normilla yli 400 kilometriä eli samat mitä Mercedes uskoo EQC:n saavuttavan, mutta Audissa käytetään isompaa, 95 kilowattitunnin akkua kilpailijan 80 kilowattitunnin sijaan.Latausnopeudessakin Audi on edellä, sillä E-Tronia voidaan ennätysmäisellä jopa 150 kilowatin teholla, kun EQC:ssä vastaava lukema on maksimissaan 110 kilowattia. Etenkin tulevaisuudessa, kun nykyistä nopeammat latausasemat yleistyvät, Audin akut täyttyvät siis lyhyemmässä ajassa.Teslamaista tykitystäPremium-luokan sähköauto ei voi olla laiska. E-tronissakin eteen ja taakse sijoitetut sähkömoottorit tuottavat 265 kilowatin (360 hv) yhteistehon, joka kasvaa vaihteiston S-asentoon siirryttäessä vielä 300 kilowattiin (408 hv).Näillä eväillä sähköauto sinkoaa nollasta sataan parhaimmillaan 5,7 sekunnissa, ja huippunopeus on rajoitettu lukemaan 200 km/h – kuin viittauksena Mercedes-Benz EQC:n 180 km/h maksiminopeudelle.Yhdessä etu- ja taka-akselien sähkömoottorit muodostavat nelivedon, jota Audin edustaja kehuu ”parhaaksi Quattro-nelivedoksi ikinä”. Tämä, kuten uuden sähköhydraulisen jarrujärjestelmän luoma poljintuntuma, jäävät loppuvuodesta suoritettavien lehdistökoeajojen aiheiksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOmansa voi jo tilataE-tronin tuotanto starttasi syyskuun kolmantena päivänä, ja autoa on voitu ennakkotilata Suomessakin jo kesäkuusta lähtien. Ensimmäiset autot saapuvat asiakkaidensa käsiin ensi vuoden alkupuolella.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa