16.4.2021

Audi Q4 e-tron ja Q4 Sportback e-tron – halvin sähkö-Audi

Audi Q4 50 e-tron quattro

Audi Q4 e-tron ja Q4 Sportback e-tron tulee aloittamaan Audin sähköautojen hinnaston entistä alempaa. Edullisimmillaankin toimintamatkaa tarjotaan yli 300 kilometriä.

Ingolstadtin sähköautotarjonta laajenee Volkswagen ID.3 -mallista tutulle MEB-perusrakenteelle. Audi Q4 e-tron ja Q4 Sportback e-tron ovat vihdoin virallisesti julkistettu.

Mäkikotkalle tuli hyppyrinnokalla aina sellainen bon voyage -tunne, mutta meille iskee tässä yhteydessä déjà-vu. Ihmekös tuo, sillä jo 2019 julkaistiin hyvin valmiin oloinen Q4 e-tron -konseptiauto, jota lupailtiin tuotantoon vuoden 2020 puolella. Pettymystä paikkaamaan esiteltiin seuraavan vuoden puolella lähes identtinen Audi Q4 Sportback e-tron -konsepti.

Näiden lisäksi Audi Q4 e-tron ja Q4 Sportback e-tron esiteltiin suurimmissa osin jo tammikuussa niiden ennakkovarauksen alettua – tuntuu kuin nyt lähinnä vahvistettaisiin teknisiä tietoja. Toisaalta tällä kertaa pääsemme sukeltamaan sisätilojen syvyyksiin, josta löytyy esimerkiksi uusi ohjauspyörä.

Audi Q4 Sportback 50 e-tron quattro

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Audi Q4 e-tron ja Q4 Sportback e-tron

Audin Q4 e-tron -nimen taakse tulee siis tarjolle kaksi eri mallia, kuten olemme jo Audin monesta katumaasturimallista tottuneet näkemään. Perinteisempi SUV on simppelisti Q4 e-tron ja nimeä saa pidennettyä Sportback-lisämerkinnällä muutaman tuhannen euron lisähintaa vastaan.

Audi Q4 e-tron ja Q4 Sportback e-tron ovat mitoiltaan lähes identtiset. Eroa ei nimittäin ole mihinkään suuntaan senttimetriä enempää.

Audi Q4 50 e-tron quattro

Audin 4,6 metriä pitkä, 1,9 metriä leveä ja 1,6 metriä korkea auto on mitoiltaan muuten lähellä Teslan Model Y -mallia, mutta kokonaispituutta on 185 millimetriä vähemmän. Q4 e-tronin akseliväli on 2760 millimetriä.

Auto on molemmista päistä selvästi neljän rinkulan tuote. Lyhyet ylitykset luovat sille varsin jykevän olemuksen.

Ehkä odotus orrella oli kuitenkin hieman liian pitkä, sillä mallilla on nahka rullalla kuin sarvikuonolla. Hartialinjassa on ryppyjä, pyöränkaaret kolmella kerroksella ja helmakin melkoisesti makkaralla.

Audi Q4 50 e-tron quattro

Quattrolla vai ilman?

Myyntiin tulee kolme voimalinjavaihtoehtoa, joista kaksi ensimmäistä on takavetoisia. Vain lippulaivamalli tarjoaa quattro-lisämerkinnän nelivedosta kertomaan.

Audin edullisin täyssähkömalli tulee olemaan Q4 35 e-tron, jonka taakse asennettu sähkömoottori tarjoaa 150 kilowattia (170 hv) 52 kilowattitunnin akulle. WLTP-mittaustavan mukainen toimintamatka on noin 340 kilometriä. Tämä takavetomalli painaa noin 1,9 tonnia.

Q4 40 e-tron -malliin panostamalla saa lisää tehoa ja suuremman akun. Sähkömoottorin teho on nostettu 150 kilowatin (204hv) lukemaan ja akkukapasiteettia on jo 77 kilowattituntia. Tämä riittää 520 kilometrin toimintamatkaan WLTP-mittauksessa.

Lippulaivamalli Q4 50 e-tron quattro tarjoaa nelivedon kahdella sähkömoottorilla, joiden yhteisteho on 220 kilowattia. Akkukoko on sama 77 kilowattituntia ja toimintamatka laskee lisätehojen myötä hieman alle 500 kilometrin. Kiihtyvyys 100 kilometrin tuntinopeuteen kestää 6,2 sekuntia.

Edellä mainitut teholukemat tosin pätevät kaikkien mallien osalta vain 60 sekunnin ajan, jonka jälkeen suorituskyky laskee. Tämä lienee syytä mainita, vaikka harva koskaan ajanee yhtäjaksoisesti yli minuutin ajan kaasu pohjassa. Huippunopeus on rajoitettu 160 kilometrin tuntinopeuteen, joskin 50 e-tron Quattro saavuttaa 180 kilometriä tunnissa.

Edullisimman mallin pikalatausteho on 100 kilowattia suurempien akkujen salliessa 125 kilowattia. Jälkimmäisillä voidaan teoriassa saavuttaa noin 130 toimintamatkaa 10 minuutin latauksen aikana. Samoin hitaamman latauksen osalta pienempi akku mahdollistaa 7,2 kilowattia suurempien ottaessa 11 kilowattia.

Audi Q4 e-tron Interior

Uusi ohjauspyörä ja lisätty todellisuus

Sisällä Q4-mallit saavat oman ohjaamoilmeen tuoreella kojelaudalla ja ohjauspyörällä. Tuossa ohjauspyörässä on, toistaiseksi muissa autoissa lähinnä kömpelöiksi osoittautuneet, hipaisupainikkeet. Digimittaristo on 10,6-tuumaisella näytöllä ja tietoviihdejärjestelmän kosketusnäytön koko on ostajan rahatilanteesta riippuen joko 10,1 tai 11,6 tuumaa.

Tämä Q4 e-tron, ja sen Sportback, on ensimmäinen Audi, joka saa lisätyn todellisuuden (AR) heijastusnäytön. Se heijastaa tuulilasille muun muassa navigaattorin ohjeet ikään kuin ne näkyisivät tien pinnassa.

Tavaratilaa on 520 litraa ja se on laajennettavissa 1490 litran tilavuuteen istuimet kaatamalla. Auton edessä sijaitsevan luukun, ikään kuin perinteisen konepellin, alta on turha etsiä lisätilaa, sillä se on varattu sähkövoimalinjan tekniikalle.

Audi Q4 e-tron

Molemmat Audin uutuusmallit valmistetaan Itä-Saksassa Volkswagenin Zwickaun tehtaalla, toiset merkit omaavan ID.4:n kanssa. Myös Cupra Born tullaan valmistamaan samalla tehtaalla.

Kompaktin kokoluokan SUV Q4 e-tron ponnistaa markkinoille kesäkuussa ja v-tyyliin kumartuva Q4 Sportback e-tron seuraa perästä joskus myöhemmin loppukesästä. Saksassa takavetoinen Q4 35 e-tron aloittaa hinnaston 41 900 euron summasta.

Kuvat ja lähde: Audi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat