28.7.2023

Audi Q6 e-tron ja yksilöidyt valokuviot

Kuva Audi

Autojen valoissa kehitys on ollut viimeisen vuosikymmenen aikana huimaa. Nyt otetaan taas yksilöllisyyden nimissä uusia askeleita.

Ensi vuoden alkupuoliskolla myyntiin tulevassa sähköisessä Audi Q6 e-tronissa on mahdollista yksilöidä auton takavaloja enemmän kuin aiemmin. Kyseessä on kehitetty versio vuonna 2020 Q5:een saataville tulleesta OLED-valojärjestelmästä. Ensimmäisen kerranhan Audi käytti OLEDeja jo Audi TT RS:ssä vuonna 2016.

Audi A8:aan OLED-teknologia tuli vakiona vuonna 2022, ja valittavana oli kolme erilaista vaihtoehtoa – tai S8:n kohdalla neljä vaihtoehtoa. Nyt järjestelmää on siis parannettu entisestään, ja OLED-ruutujen määrä valoyksiköissä on 10-kertaistettu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

360-ruutua

Osana auton takavaloja toimii kummallakin puolen auton perää kolme isompaa OLED-valopaneelia, joista jokainen koostuu yhteensä 60:stä kolmionmuotoisesta valoyksiköstä. Näitä valo- vai pitäisikö sanoa näyttöruutuja on yhdessä rivissä 12 kappaletta, ja rivejä on viisi. Yhteensä OLED-ruutuja on auton perässä siis huimat 360 kappaletta.

Tämä luonnollisesti mahdollistaa luoda auton taakse lähes rajaton määrä valokuvioita. Näin ainakin teoriassa. Jottei homma mene liian villiksi, ainakin näin aluksi saataville on tulossa kahdeksan valmiiksi suunniteltua valokuviota.

Myös keulalla LED-päivänajovalot voidaan yksilöidä samaan tapaan mutta hieman eri tekniikalla toteutettuna. Osa LED-valoista voidaan yksinkertaisesti himmentää. Auto pitää vain ostaa Matrix-valojärjestelmällä, jonka jälkeen valokuvioita voidaan päivittää helposti verkon kautta asiakkaan niin halutessa.

Digitaaliset päiväajovalot ja valomoduulit ovat myös nyt visuaalisesti selvästi erillään. Yksittäisiä LED-valoyksiköitä on edessä yhteensä 70 kappaletta.

Valokuvioita voidaan muuttaa joko Audin MMI-järjestelmän kautta tai omalla puhelimella myAudi-applikaation avulla.

Viestintää valoilla

Vielä toistaiseksi OLED-tekniikan kirkkaus ei riitä etuvaloihin, mutta takavaloissa niiden avulla voidaan tehdä jo mielenkiintoisia asioita. Yksilöllisten valokuvioiden lisäksi valoilla voidaan myös kommunikoida muiden autoilijoiden kanssa.

Kun Q6 e-tronin sensorit esimerkiksi tunnistavat takana olevan auton tulevan liian lähelle, kaikki OLED-ruudut syttyvät yhtä aikaa varoittaen näin takana ajavaa vähän samaan tapaan kuin jos jarruvalot syttyisivät.

Ja jos edessä on puolestaan liikenne-este tai vaarallinen tilanne, Audi viestii tästäkin perässä tuleville. Kummankin puolen keskimmäisiin 60 OLED-ruudun näyttöihin ilmestyy varoituskolmio.

Tulevaisuudessa tällainen valoilla viestiminen muuttunee entistäkin tärkeämmäksi, kun autoteollisuudessa siirrytään enenevissä määrin kohti autonomista ajamista. Myös kommunikointi etuvaloilla tai jollain vastaavalla tavalla on tärkeää, jos auto liikkuu autonomisesti ja kuljettajan huomio on jossain muualla kuin tiessä. Oikeanlaisella autonomisella kommunikoinnilla voidaan vähentää tästä aiheutuvaa epävarmuutta muissa tiellä liikkujissa.

Tämä aiheuttanee jatkossa painetta myös lainsäätäjille, sillä valoihin liittyvä lainsäädäntö on aika tiukkaa ja vaihtelee myös huomattavasti eri markkina-alueilla.

Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Audi

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat