25.6.2024

Audi Q6 E-Tron on nyt jännittävällä ensivisiitillään Suomessa – maahantuonnin mielenkiintoiset piirteet selvillä

Ensimmäiset esittely- ja asiakasautot ovat jo matkalla Suomeen, mutta kaksi ennakkolähettilästä maahan saatiin erityisesti siksi, että Q6 E-Tron on mennyt Suomessa poikkeuksellisen hyvin kaupaksi.

Tunnelma on erittäin innostunut, kun Audin maahantuoja pääsee esittelemään tärkeintä Audi-uutuutta aikoihin nyt ensi kertaa Suomessa. Q6 E-Tron lanseerattiin keväällä markkinoille pitkähkön tiiserikampanjan jälkeen, jonka aikana Moottorikin pääsi koeajamaan naamioteippien alla lähes tuotantovalmista prototyyppiä maailman laidalla. Jo tuossa vaiheessa päästiin tutustumaan uutuuden valoteknologiaan, jossa riittääkin ihmeteltävää. Aivan hiljattain saatiin myös maistiainen tuotantomallisesta Q6 E-Tronista Saksan maalta.

Tässä artikkelissa on puolestaan aika tutustua tarkemmin siihen, miten Q6 E-Tronin (tästedes "Q6") Suomen maahantuonti on rakennettu, ja mikä merkitys vasta kolme kuukautta vanhalla uutuudella on Audille Suomessa.

Nämä kaksi Saksasta ennakkoon lähetettyä esimerkkiyksilöä ovat todellakin lajinsa ensimmäiset Suomessa, ja niiden lanseeraus tiistaiaamuna Vantaalla oli Q6:n ensiesiintyminen Suomessa.

Paikan päälle saadut Quattro-malli ja SQ6 ovat Saksan kilvissä eikä niitä voi ajaa Suomessa, mutta ne tekevät pienimuotoisen kiertueen staattisina esittelyautoina siihen asti, että varsinaiset esittelyautot saapuvat. Niiden kanssa samaan aikaan, arviolta noin kuukauden päästä, saapuvat maahan jo myös ensimmäiset asiakasautot.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suomi-myynti poikkeuksellisen hyvin käyntiin

Q6 on siis ollut tilattavissa vasta reilut pari kuukautta, mutta uutuuden suosio on yllättänyt maahantuonnin kovasti mutta tietenkin positiivisesti. Q6:n erityisen hyvin nimenomaan Suomessa käyntiin lähtenyt myynti on kuulemma noteerattu Audin päämajoilla asti. Tarkkoja myyntilukuja ei voida vielä paljastaa, mutta ne saadaan toki tietää ensirekisteröintitilastoista.

Se ainakin tiedetään jo nyt, että melko ylivoimaisesti myydyin malliversioista on keskimmäinen eli Quattro. Monien muiden täysin uusien juttujen, kuten vaikkapa PPE- eli Premium Platform Electric -pohjarakenteen lisäksi Q6:ssa otetaan käyttöön Audille kokonaan uusi mallistopolitiikka. Se tarkoittaa paitsi vuosien ajan käytössä olleesta numeropohjaisesta mallimerkintäjärjestelmästä luopumista, myös aiempaa selkeämpää kattausta. Q6:n kohdalla tämä tarkoittaa kolmea malliversiota, jotka ovat takavetoinen Performance (nimi viittaa pisimpään toimintamatkaan, 630 km), nelivetoinen Quattro (614 km) sekä tehomalli SQ6 (587 km).

Paikan päällä pääsi ihmettelemään konkreettisesti myös Q6:n OLED-takavaloja ja vertaamaan näkymiä viereisen yksilön tavallisiin takavaloihin. Tässä tilanteessa hätävilkut on kytketty päälle, jolloin OLED-takavalo on muodostanut punaisen varoituskolmion.

Performance on hinnat alkaen -malli, jonka saa edullisimmillaan 73 990 eurolla. Quattron rattiin pääsee tasan neljän tonnin lisäsijotuksella, ja SQ6 maksaa puolestaan 99 990 euroa. Kaikkien Q6-malliversioiden toimitusajaksi arvioidaan kolmesta neljään kuukautta.

Sisällä lähes kaikki on Audille uutta, niin myös etumatkustajan oma tietoviihdenäyttö.

Suomen erityistarpeet edellä

Q6:ta tuodaan siis Suomeen kaikkina kolmena malliversiona, mutta maahantuontiohjelma ottaa huomioon Suomen erityistarpeita, jotka nousevat sekä asiakastoiveista että yksinkertaisesti olosuhteista. Kuten jo nousi esiin, asiakkaat suosivat nelivetoa, mikä varmasti kumpuaa olosuhteista. Toki Quattrossa on myös kahden moottorin ansiosta esimerkiksi tehokkaampi jarrutusenergian talteenotto.

Mukautuva ilmajousitus on SQ6:ssa vakiona, ja kuvan Q6:een sen saa lisävarusteena. Ilmajousitus pystyy muuntamaan auton maavaraa 75 millimetrin haarukassa. Mukulakivillä tai röykkyisellä metsätiellä jousitus tekee tietenkin kaikkensa epätasaisuuden kitkemiseksi, mutta esimerkiksi nopeassa kaarreajossa se pitää 2,4-tonnisen katumaasturin vakaana.

Yksi Suomen tieolosuhteiden erityispiirre satunnaisen liukkauden ohella ovat tietysti karkeat asfaltit ja routavauriot. Maahantuoja on miettinyt näitä asioita Q6:n perusrengastusta valitessaan. Alle ovat valikoituneet lähtökohtaisesti 19-tuumaiset vanteet Q6-malleissa ja 20-tuumaiset SQ6:ssa. Niissä on tasapainotettu erityisesti leasing-yhtiöiden kannalta rengassettien hintaa, Suomessa kun tarvitaan yhtä aikaa kahdet, sekä toisaalta premiumauton ulkonäköä. 19-tuumaisilla vakiovanteilla renkaat ovat edullisemmat. Vähän pienemmät vanteet ja sitä kautta korkeampi profiili tarkoittavat hyvää myös toimintamatkalle, matkustusmukavuudelle sekä ajomelulle. Ajomelua vähentävät niin ikään äänieristetyt ikkunat, jotka on otettu vakiovarusteeksi Suomen tuontiohjelmaan.

64 litran etutavaratila täydentää Q6:n lastikapasiteettia yhdessä 526 litran varsinaisen tavaratilan sekä versiosta riippuen 2 000 - 2 400 kilon perävaunumassan kanssa.

Suomessa ovat niin ikään vakiovarusteena sellaiset monilla muilla markkinoilla lisähintaiset varusteet kuin takaistuinten lämmitys sekä etutavaratila. Takapenkkien (ei keskipenkin) lämmityksen saa päälle joko napista sieltä takaa tai sitten haluamansa penkit voi kännykkäsovelluksella esilämmittää, kuten matkustamon muutenkin sekä akun. 64 litran etutavaratila vakiona tarkoittaa myös ylipäätään säilytystilapakettia vakiona eli esimerkiksi takamatkustajille löytyy etuistuinten selkänojista istuintaskut.

Uutuusvyöry alkoi tästä - mm. ennätyksellinen E-Tron GT seuraa pian perässä

Q6 E-Tronista tekee Audille entistäkin merkittävämmän uutuuden sen toimiminen ison uutuusvyöryn avaajana. Maahantuoja odottaa seuraavan puolentoista vuoden ajalle suuren määrän Audi-uutuuksia. Jo lähellä on esimerkiksi PPC- eli Premium Platform Combustion -alustalle rakennettavan, A5:ksi nimettävän A4:n seuraajan/jatkajan ensi-ilta.

Tässä on kaikkien aikojen tehokkain katulaillinen Audi.

Vielä lähempänä Suomen-lanseeraustaan on kuitenkin päivitetty E-Tron GT, jonka RS Performance -versio on kaikkien aikojen tehokkain sarjatuotanto-Audi. Tämä huippuversio tarkoittaa 680 kilowatin eli käsittämättömien 925 hevosvoiman huipputehoa, ja muun muassa kiihtyvyyttä nollasta sataan 2,5 sekunnissa.

Ultimaattinen suorituskyky mukailee sisarmalli Porsche Taycanin muutama kuukausi sitten lanseeratun päivitysversion lukemia, ja molemmissahan on päästy hyödyntämään PPE-arkkitehtuurin oppeja, joskaan ei sitä suoranaisesti. Näihin oppeihin kuuluu myös muun muassa aiemman 84-kilowattituntisen korvaava uusi 97 kilowattitunnin akusto, joka on suuremmasta kapasiteetistaan huolimatta yhdeksän kiloa edeltäjäänsä kevyempi. Niin ikään huippulataustehoa on kasvatettu 270:stä 320:een kilowattiin ja toimintamatkaksi ilmoitetaan enimmillään jo 609 kilometriä.

Ulkonäöllisesti vain kolmen vuoden tuotannon jälkeen uudistuneen E-Tron GT:n erottaa "edeltäjästään" muun muassa uudistuneen maskinsa sekä erinäisten muiden yksityiskohtien kautta. Tarkemmin uutuuteen päästään tutustumaan lähiaikoina.

Lähde: Audi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat