8.7.2020

Autoala anoo lisäaikaa: EU:ta pyydetään lykkäämään uusia päästömääräyksiä koronan takia

tieliikennelaki 2020

Sakkaava myynti ja ensi vuoden alussa voimaan tulevat päästömääräykset aiheuttavat autoalalle lisäahdinkoa.

Euroopan autoteollisuutta edustava ACEA-järjestö pyytää lisäaikaa Euroopan unionilta uusimpiin päästömääräyksiin, kertoo Automotive News Europe.

Vuoden 2021 ensimmäisestä päivästä eteenpäin Euroopan unionissa myytävien autojen tulee täyttää Euro 6 -päästöluokan uusin päivitys Euro 6 ISC-FCM. Koronaviruksen myötä autoala pelkää, ettei se ehdi myydä kaikkia tälle vuodelle tuotettuja autoja alta pois. Myös uusien mallien tyyppihyväksyntä Euro 6 ISC-FCM -tasolle uhkaa viivästyä koronan takia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Päästöjen valvonta tiukkenee

Euro 6 -päästötason uusin muokkaus on sanahirviö, mutta taustalla on järkeviä muutoksia. ISC-tunnus tulee sanoista In-Service Conformity ja sillä halutaan varmistaa päästöjen puhtaus myös autojen käytön aikana. Moottori tarkemman selityksen ISC:stä voit lukea täältä. FCM tulee sanoista Fuel and energy Consumption Monitoring ja käytännössä se tarkoittaa auton tallentavan polttoaineenkulutuksen koko käyttöiältä. Siten FCM antaa työkalun ladattavan hybridin kulutuksen valvontaan.

Uusi Euro 6 ISC-FCM -päästötaso ei siis kiristä autojen tuottamia haitallisia päästöjä (typen oksidit, häkä, hiukkaspäästöt jne), vaan sillä pyritään varmistamaan päästöjen ja kulutuksen säilyminen matalana läpi keskieurooppalaisen käyttöiän.

Juuri tähän ACEAn puheenjohtajana toimiva Fiat Chryslerin Mike Manley vetoaa Euroopan unionille lähettämässään kirjeessä: uudet määräykset lisäävät valvontaa, eivät laske päästöjä, joten voimaantuloajan lykkäys ei vaikuttaisi ilmanlaatuun. Siksi autoala toivoo saavansa lisäaikaa jo valmistettujen autojen myyntiin. Muuten noin 600 000 jo valmistettua henkilöautoa uhkaa jäädä tehtaiden käsiin.

Kiinassa ja Japanissa tehty lykkäyksiä

Automotive News Europen mukaan muun muassa Kiinassa ja Japanissa on jo lykätty uusia päästöstandardeja autoalan ahdingon helpottamiseksi.

Euro 6 -päästörajat liittyvät pakokaasujen hengitysilmalle haitallisten yhdisteiden rajoittamiseen. Euroopan unionilla on muut työkalut ilmastonmuutosta aiheuttavan hiilidioksidin rajoittamiseen, ja siitä voit lukea enemmän täältä.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News Europe

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat