26.6.2020 Liikenne Autoala: Romutuspalkkiolla lukuisia hyötyjä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Romutuspalkkio olisi nopein tapa vaikuttaa autokannan uudistumiseen – valtiolle edullinen romutuspalkkio auttaisi myös päästötalkoissa, linjaavat autoala ja autojen kierrätyksestä vastaavat organisaatiot ehdotuksessaan. Liikenteen päästötalkoissa tarvitaan monenlaisia toimia. Autoala herättelee valtiovaltaa innostumaan uudestaan romutuspalkkioista. Aiemmin koetellut ja onnistuneiksi osoittautuneet romutuspalkkiokokeilut ovat yksi keino vähentää liikenteen haitallisia päästöjä maamme iäkästä autokantaa nuorentamalla. Romutuspalkkion avulla liikenteestä on saatu kierrätykseen vanhoja ja saastuttavia autoja, joiden tilalle käyttöön on tullut uusia ja pihejä kulkuneuvoja.Alan oma etu on koronakriisin tyssäämän kaupan virkoaminen, mutta haetaan alan järjestöjen tuoreella ulostulolla muitakin hyötyjä.– Romutuspalkkio on nopein tapa saada konkreettisia ja välittömiä vaikutuksia autokannan uudistumiseen. Se tuo myös kaivattua apua koronakriisin aiheuttamaan autoalan taloudelliseen epävarmuuteen. Samalla se lisää ilmastotietoisuutta ja tukee ilmastonmuutoksen hillinnän kannalta oikeita valintoja, Autotuojat ja -teollisuus ry:n tietojohtaja Juha Kenraali luettelee.Romutuspalkkio on toteutettu Suomessa kaksi kertaa. Vuoden 2018 kokeilun saldo oli hyvä. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin selvityksen mukaan romutuspalkkion turvin kierrätettiin noin 6 700 vielä liikennekäytössä ollutta keskimäärin yli 17-vuotiasta autoa ja ne korvautuivat uusilla vähäpäästöisillä autoilla.Kokeilujen kustannukset ovat olleet yhteiskunnalle erittäin vähäiset tai niitä ei ole ollut, koska romutuspalkkioihin laitettu raha on tullut lisääntyneinä verotuottoina takaisin valtiolle, todetaan Autotuojat ja -teollisuus ry:n ja Suomen Autokierrätyksen yhteisessä tiedotteessa. Näistä tahoista ensin mainittu on uusien autojen maahantuontiyritysten ja autoteollisuuden yhdistys. Suomen Autokierrätys -tuottajayhteisö hoitaa EU-lainsäädännön mukaisesti henkilö-, paketti ja matkailuautojen sekä sähköautojen ajovoima-akkujen kierrätyksen organisoinnin. Suomen Autokierrätyksen jäsenyrityksiä ovat henkilö-, paketti- ja matkailuautojen maahantuojat ja sekä autojen ajovoima-akkujen maahantuojat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLukuisia vaikutuksiaEhdotuksessa tuodaan esille aiemmista romutuspalkkiokokeiluista saadut lukuisat myönteiset vaikutukset. Romutuspalkkion päästöjä vähentävää vaikutusta lisää ensinnäkin se, että jokainen romutuspalkkiolla hankittu auto poistaa Suomen autokannasta suuripäästöisen auton. Romutuspalkkiolla hankittujen autojen hiilidioksidipäästöt olivat vuoden 2018 kokeilussa 18 g/km alemmat kuin muiden samaan aikaan ensirekisteröityjen uusien henkilöautojen.Myönteistä kehitystä seuraisi myös liikenneturvallisuuden näkökulmasta vanhojen autojen korvautuessa uusilla ja turvallisimmilla autoilla. Nykyaikaiset aktiiviset ja passiiviset turvalaitteet ovat vähentäneet selvästi henkilövahinkoihin johtaneiden onnettomuuksien määrää ja lieventäneet onnettomuuksien seurauksia.Toiveissa tasavertaisuusEhdotuksessa tuodaan esille myös tasavertaisuuden näkökulma: romutuspalkkion hyödyntäjät poikkeavat uuden auton ostajien valtavirrasta. Vuoden 2018 romutuspalkkiokokeilun perusteella palkkion hyödyntäneet ovat pienempituloisia, nuorempia ja asuivat suhteellisesti useammin alueilla, joissa uusia autoja hankitaan keskimääräistä vähemmän.Autoliitto on jo aiemmin esittänyt kattavampaa romutuspalkkiota, joka ulottuisi myös käytettyjen autojen hankintaan.Tuottoisa elvytystoimiAutokannan uudistaminen on ollut kaikkien viime hallitusten tavoitteena. Autojen kierrätyksestä vastaavat organisaatiot ja autoala muistuttavat, että autojen kierrätys on osa autoklusteria, joka työllistää Suomessa lähes 50 000 henkilöä. He ehdottavat Suomen hallitukselle romutuspalkkiota yhtenä vihreän elvytyksen nopeana toimena. Romutuspalkkio edellyttää valtion rahoitusta, mutta ehdottajien mukaan se lisää verokertymää. Tästä näkökulmasta romutuspalkkion käyttöönotto olisi valtiolle tuottava elvytystoimi.Koronatilanteen takia kierrätykseen palautuvien autojen määrä on jäämässä viime vuosia pienemmäksi: toukokuussa kierrätykseen palautuvien autojen määrä jäi jo kolmanneksen viime vuoden toukokuun lukemista.– Nyt suunniteltu romutuspalkkio on erittäin kannatettava myös autopurkamoalan näkökulmasta. Autojen kierrätys tukee vahvasti kiertotalouden tavoitteita ja se on keskeinen osa myös purkamotoimintaa, Suomen Autopurkamoliitto ry:n puheenjohtaja Veli-Matti Jalonen linjaa.Autojen kierrätys virallisen vastaanottopisteverkoston kautta varmistaisi, että auton materiaalit kierrätetään asianmukaisesti. Romutuspalkkio liittyisi kiinteästi kiertotalouteen, joka on yksi tulevaisuuden megatrendeistä, johon kellä tahansa on mahdollisuus ottaa johtava rooli, myös Suomella, ehdottajat arvioivat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Taustalla kansalliset päästötavoitteet Sanna Marinin (sd) hallitusohjelmassa on linjattu, että hallituskauden aikana luodaan fossiilittomaan liikenteen tiekartta. Sen työn taustalla ovat Suomen kansalliset liikenteen tiukat tavoitteet. Niiden mukaan kotimaan liikenteen päästöt vähintään puolittuvat vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon. Lue lisää: Autokaupan toiveet: romutuspalkkion paluu ja suuremmat hankintatuet Autoliitto hallituksen ilmastokaavailuista: ristiriitaisia liikennetavoitteita Hallitusta muodostavat puolueet romutuspalkkioiden kannalla 6 723 kiinnostui romutuspalkkiosta – rahapotista osa jäi käyttämättä Romutuspalkkio – piristysruiske pienikokoisten autojen kaupassa Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Autotuojat ja -teollisuus ry, Suomen Autokierrätys, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tutkimuksia 11/2019: Romutuspalkkiokampanja 2018 – vaikuttavuusarviointi, Autoliitto, Autoalan Tiedotuskeskus, romutustilastot Lue lisää Kaikki artikkelit 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 7.3.2025 Liikennepolitiikka Autoliitto: tavoitteeksi matka-aikojen lyhentäminen – 300 miljoonaa euroa perustienpitoon ja 300 miljoonaa euroa korjausvelan poistamiseen 6.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tästä lentokoneesta Ilmavoimat sai alkunsa – päivälleen 107 vuotta sitten 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Uutinen Mercedes-Benz -perhe kasvaa lähivuosina – kärkenä 750 km:n sähkö-CLA 5.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Volvo ES90 – viisi metriä skandinaavista Premiumia 4.3.2025 Uutinen Lusmuilu käy autoilijalle kalliiksi – ennätysmäärä liikennekäytöstä poistettuja ajoneuvoja jäi kiinni rysän päältä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 10.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VR:n erikoinen härpäke - Valmet VB-10 -laituritraktori 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle