24.5.2019 Liikenne Hallitusta muodostavat puolueet romutuspalkkioiden kannalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin vaalikyselyn perusteella kaikki hallitusohjelmaa paraikaa tekevät puolueet kannattavat vanhojen autojen romutuspalkkiokokeilun jatkamista. Demarien ja puheenjohtaja Antti Rinteen johdolla Helsingin Säätytalolla käytävät hallitusohjelmakeskustelut ovat käynnissä. Näissä päätöspöydissä tehdään päätöksiä, jotka vaikuttavat suomalaisten autoiluun. Puolueiden välillä neuvotellaan hallitusohjelman sisällöstä, joka monin tavoin linjaa tulevaa liikennepolitiikkaa. Yksi aihe on Suomen iäkkään autokannan nuorentaminen ja siihen kehitetty vanhojen autojen romutuskampanja. Moottorin teki eduskuntavaalien alla vaalikyselyn, joka julkaistiin Moottoreissa 3 ja 4/2019 sekä näillä nettisivuilla. Jos hallitusohjelman laatimiseen osallistuvien puolueiden vaalikyselyssä antamiin vastauksiin on uskominen, voi vanhojen autojen romutuskampanja hyvinkin saada jatkoa eli rahoitusta valtion kirstusta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kannatus yksituumaista Sdp:n lisäksi hallitusneuvotteluihin osallistuvat keskusta, vihreät, vasemmistoliitto ja Rkp. Jokainen näistä puolueista kannatti Moottorin vaalikyselyssä romutuskampanjan jatkamista, ilman reunaehtoja. Kokonaan toinen asia on, minkälaista summaa valtion budjetista mahdolliselle kampanjan jatkolle osoitetaan eli kuinka mittavasta tukitoimesta on kyse. Viime vuonna romutuspalkkiokokeilu järjestettiin toisen kerran. Romutuspalkkio myönnettiin uuden vähäpäästöisen auton hankintaan. Päästötavoitteet vaativat uusiutumista Suomi on Pariisin ilmastosopimuksessa sitoutunut siihen, että kasvihuonepäästöt vähenevät vuoteen 2030 mennessä puoleen vuoden 2005 tasosta. Autoala on ollut huolissaan, sillä sen mukaan ilman autokannan uusiutumisen nopeuttamista ei näihin tiukkoihin päästötavoitteisiin ylletä. Autotuojat ja -teollisuus ry on nostanut esiin, että autokannan ikääntyminen näyttää vain jatkuvan. Suomen teillä liikkuvan henkilöautokannan ikä kasvoi viime vuonna 12,1 vuoteen. Alan mukaan autokannan nuorentumiseen tarvittaisiin noin 150 000 uuden auton vuotuista myyntiä eikä tähän ole ylletty. Vilkas romutusvuosi 2018 Vuonna 2018 Suomessa romutettiin noin 22 prosenttia enemmän autoja kuin vuotta aiemmin. Romutettujen autojen määrä nousi viime vuonna 22 000 autoyksilöllä edellisvuoteen verrattuna, tästä määrästä liki kolmasosa tuli romutuspalkkiokokeilun kautta. Suomen autokannan ikääntyminen näkyy myös autojen romutusiässä. Autojen romutusikä on noussut Suomessa tasaista tahtia. Vuonna 2018 romutettujen autojen keski-ikä oli 20,6 vuotta, kun esimerkiksi vuonna 2000 romutusikä oli 18,0 vuotta. Teksti: Moottori Kuvat: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku