3.9.2024

Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat

Autokannan uusiutuminen on hidastumassa selvästi ja sen vuoksi autoala ehdottaa kierrätyspalkkiota vauhdittamaan autokannan hidastunutta kiertoa.

Autoala ehdottaa, että kierrätyspalkkio otettaisi käyttöön. Tällä saataisi piristymään alavireistä automarkkinaa. Uusien autojen ensirekisteröinnit ovat olleet tänä vuonna ennätysalhaalla.

Uusien autojen tilaukset ovat jääneet kuluvana vuonna hieman yli kolmanneksen pienemmäksi pitkän aikavälin keskiarvostaan. Tänä vuonna henkilöautojen ensirekisteröintien määrän arvioidaan jäävän 75 000 autoon, joka on ennätysvähän, vähemmän kuin kertaakaan yli 30 vuoteen.

Autoala esittääkin 3. syyskuuta alkavaan budjettiriiheen automarkkinaa elvyttäväksi toimeksi kierrätyspalkkiota. Kierrätyspalkkio on aiempien kokemusten perusteella toiminut hyvin. Se on ollut selkeä kannuste autokannan kierron nopeuttamisessa. Autoala uskoo, että alle vuoden mittaisen kierrätyspalkkiokampanjan aikana uusia autoja hankittaisi lähes 11 000. Ruotsissa kierrätyspalkkiokampaja on otettu myös käyttöön piristämään autokauppaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valtio menettää verotuloja

Kun uusia autoja ei myydä, myös valtio menettää verotuloja. Valtiovarainministeriö arvioi, että tänä vuonna autoverotuloa kertyy uusista henkilö- ja pakettiautoista lähes 250 miljoonaa euroa. Autoalan arvion mukaan autoverotulo on kuitenkin noin 10 prosenttia vähemmän, sillä budjetissa uusien ensirekisteröintien määrän on arvioitu olevan 82 000, ja nyt tuo luku on jäämässä selvästi alemmas.

– Uusien autojen kysynnän elvytykseen nopein toimi on kierrätyspalkkiokampanja, josta on saatu hyviä kokemuksia muun muassa vuosina 2015 ja 2018. Kierrätyspalkkio lisää valtion tuloja, sillä palkkion seurauksena kasvavat auto- ja arvonlisäverotulot lisäävät valtion tuloja enemmän kuin palkkioiden edellyttämä tuki, toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä sanoo.

Autoalan ensirekisteröinnit eivät elokuussakaan olleet sen paremmat kuin vuoden aiempinakaan kuukausina. Koko markkina on jäänyt nyt noin 17 prosenttia edellisvuodesta ja elokuussa ensirekisteröintimäärä jäi 16,3 prosenttia viime vuoden vastaavasta. Alkuvuoden aikana on rekisteröity 50 905 uutta henkilöautoa, joista elokuussa rekisteröitiin 6 548 uutta henkilöautoa.

Bensiiniautoja noin puolet

Tänä vuonna ensirekisteröidyistä henkilöautoista hieman alle 27 prosenttia on ollut täyssähköautoja ja noin 20 prosenttia ladattavia hybridejä. Bensiiniautojen osuus alkuvuoden ensirekisteröinneistä ollut lähes puolet, noin 47 prosenttia. Dieselautojen osuus on ollut noin 6 prosenttia. Bensiiniautojen osuus on hieman kasvanut viime vuodesta, täyssähköautojen osuus on puolestaan pienentynyt.

Kun uusia autoja ei myydä, käytettyjen kauppa on noussut hieman. Pitkän aikavälin tilastovertailussa käytettyjen autojen kauppa piristyi elokuussa, käytettyjen autojen kauppaa käytiin 4,4 prosenttia enemmän kuin viitenä viime elokuuna keskimäärin, viime vuoden elokuusta nousua oli 1,8 prosenttia.

– Autoliikkeiden vaihtoautokaupan kasvusuunta alkoi jo vuoden 2023 alussa ja sen ennakoidaan jatkuvan myös syksyn ja talven ajan. Uuden auton kauppa reagoi hitaammin talouden muutoksiin kuin vaihtoautokauppa. Käytettyjen autojen kaupassa hinnat eivät kysynnän kasvusta huolimatta ole kääntyneet kasvuun. Kilpailu käytettyjen autojen markkinalla on kiristynyt selvästi kuluvan vuoden aikana, toimitusjohtaja Tero Lausala Autoalan Keskusliitosta kertoo.

Pakettiautoja on ensirekisteröity tammi-elokuussa aikana 6 818, mikä on 7,1 prosenttia vähemmän kuin vastaavana ajankohtana viime vuonna. Pakettiautojen rekisteröinnit ovat jääneet myös pitkän aikavälin keskiarvoista, pakettiautojen ensirekisteröinnit ovat myös noin viidenneksen viiden viime vuoden keskiarvoa alhaisemmat.

Lähde Autoalan keskusliitto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat