22.9.2020 Liikenne Autoalan budjettitoive: tuore veroetu myös ladattaviin hybrideihin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuore hallituksen budjettilinjaus työsuhdekäytössä olevien täyssähköautojen veroedusta saa kiitosta, mutta autoala toivoo hankintakannusteita myös ladattaviin hybrideihin. Valtioneuvosto linjasi budjettiriihessä täyssähköautojen veroetuuden käyttöönotosta. Se tulee vauhdittamaan sähköautojen yleistymistä. Veroetu tarkoittaa työsuhdekäytössä olevien täyssähköautojen kuukausikohtaiseen verotusarvoon tulevaa 170 euron alennusta. Tämän lisäksi sähköautojen latausetu työpaikalla ja julkisissa latauspisteissä muutettaisiin verovapaaksi eduksi.Hallituksen ehdottamat sähkökäyttöisten työsuhdeautojen etuudet olisivat voimassa vuosina 2021–2025.– Ehdotettu pitkäaikainen tuki on tärkeä ele työsuhdeautoa hankkiville, sillä viisivuotisen tukikauden aikana moni työsuhdeauton haltija ehtii hyötymään etuudesta. Pitkäaikainen etuus luo jatkuvuutta työsuhdeautojen verotukseen, toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta arvioi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTärkeä autokannan uudistumiselleAutoala muistuttaa ulostulossaan, että työsuhdeautoilijat ovat autokannan uudistumisen kannalta tärkeä käyttäjäryhmä. Vaikka työsuhdeautoja on Suomessa suhteellisen vähän, noin 80 000, niiden merkitys autokannan uusiutumisen kannalta on olennaisen tärkeä. Noin viidennes ensirekisteröidyistä henkilöautoista hankitaan työsuhdekäyttöön.Autoalan käsityksen mukaan työsuhdeauton haltijan valmius kokeilla uusia teknologioita on suurempi kuin uutta autoa hankkivan kotitalouden. Työsuhdeautojen keskimääräinen käyttöaika on noin kolme vuotta, jonka jälkeen ne palautuvat kuluttajamarkkinoille edullisina käytettyinä autoina.Autoliitto: etu rajaa valintamahdollisuuksiaAutoliitto toi esiin jo ennen budjettiriihen alkamista valtiovarainministeriön veroetukaavailujen rajoittuneisuuden.Autoliiton mukaan vain täyssähköautoja koskeva veroetu rajaa huomattavasti potentiaalisten autoetuautoilijoiden valinnanvaraa, sillä täyssähköautot ovat edelleen huomattavan kalliita ja niiden ominaisuudet rajoittavat käyttömahdollisuuksia.Samoilla linjoilla on autoala.– Veroetuuden laajentaminen ladattaviin hybrideihin olisi perusteltua jo ensi vuonna. Vielä lähivuosina ladattavien hybridien mallivalikoima on täyssähköautoja monipuolisempi ja kynnys ladattavan hybridin hankintaan on matalampi kuin täyssähköauton, toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä linjaa.Kallio muistuttaa, että ladattavalla hybridillä voi ajaa suurimman osan ajokilometreistä sähköllä, mikäli autoa ladataan säännöllisesti ja ajomatkat sopivat auton toimintamatkaan sähköllä.– Suomessa työsuhdekäytössä olevilla ladattavilla hybrideillä ajetuista kilometreistä lähes puolet ajetaan sähköllä.Autoliitto on tuonut esiin myös kotitalouksien autovalinnan realiteetit, ovathan ladattavat hybridit edelleen polttomoottoriautoja kalliimpia. Autoliitto on tuonut esiin, että työsuhdeautoilija pohtii valintojaan oman taloutensa kannalta ja ladattavan hybridin ollessa verotusarvoltaan vastaavaa polttomoottoriautoa kalliimpi, valinta kallistuu perinteiseen polttomoottoriautoon.Autoala toivoo, että myös nykyinen kotitalouksille suunnattu täyssähköautojen hankintakannuste uudistettaisiin. Perusteena toiveelle on, että vuoden 2021 lopussa päättyvän hankintatuen kysyntä on ollut vaatimatonta ja näillä näkymin suurin osa siihen varatusta budjetista jää käyttämättä, mikäli tukea ei uudisteta. Tuki tulisi laajentaa koskemaan myös ladattavia hybridiautoja.Kotilatauslaite osaksi lisävarusteitaTuoreen budjettilinjauksen mukaan työsuhdeauton haltijan kotiin asennettava latauslaite laskettaisiin työsuhdeauton lisävarusteeksi sen sijaan, että se verotettaisiin kertaluontoisesti täydessä arvossaan. Myös oman tai käyttöetuauton lataaminen työpaikalla säädettäisiin verovapaaksi eduksi samalle aikavälille eli vuosiksi 2021–2025.Tämä veroetumuutos olisi omalta osaltaan edesauttamassa ladattavien työsuhdeautojen suosion kasvua – ja opettaisi kotitalouksia ylisummaan ladattavan autoilun iloihin ja haasteisiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMinisteri: ensi askel otettuTuoreita budjettilinjauksia arvioinut liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) on tyytyväisillä mielin, sillä hallitusohjelmassa on sitouduttu autoilun työsuhde-edun uudistukseen, joka suosii huomattavasti vähäpäästöisen auton valintaa.– Nyt otettiin ensi askel hallitusohjelman toteuttamiseen. Olemme sopineet jatkotyöstä, jonka päämääränä on saada lähivuosina kymmeniä tuhansia vähäpäästöisiä ajoneuvoja käytettyjen autojen markkinoille tavallisten suomalaisten ulottuville, ministeri Timo Harakka kertoo.Harakan mukaan lähiaikoina etsitään verotuksen keinot, joilla yrityksiä kannustetaan siirtymään bensa- ja dieselautoista sähköautoihin, tai lataushybrideihin silloin kun ajettavat matkat ovat pitkiä. Myös kaasuautojen työsuhdekäyttöä edistetään.Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lähteet: Autotuojat ja -teollisuus ry, Autoalan Keskusliitto ry, Autoliitto, liikenne- ja viestintäministeriö Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa