13.12.2023 Liikenne Autoilija, näillä vinkein selviät talviajoista turvallisesti ja helposti! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Talvi tulee ja se vaatii autoilijalta tietoa, ennakointia ja ajotapojen muokkaamista säiden mukaiseksi – ja ajokelit voivat muuttua hyvin yllättävästikin, muistuttaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen. Talvi ja sen liikenteelle aiheuttamat haasteet ovat käsillä, onhan maa jo koko Suomessa saanut valkoisen peitteen. Autoiluun ja teiden kuntoon talvi tuo lumituiskuineen ja näkyvyyshaittoineen omat haasteensa, jota liukkaus ja yllättävänkin nopeasti vaihtuvat keliolosuhteet ryydittävät.Talvikuukausien pimeys luo omat haasteensa kaikille, joiden on autoiltava aamuisin tai iltaisin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOma ajotapa harkintaanAutoilijan on syytä aina mukauttaa ajotapaansa päivän sään ja teiden kunnon mukaiseksi – tämän merkitys korostuu talven haasteellisissa olosuhteissa. Talvinen tosiasia on sekin, ettei öisten lumimyräköiden jäljiltä kaikkia ajoväyliä tai pysäköintipaikkoja ole aamun tunneiksi välttämättä ehditty aurata lumesta vapaiksi.Auraus, suolaus ja muu teiden talvihoito etenee tärkeysjärjestyksessä valtaväylistä aloittaen, teiden liikennemäärien mukaan isommilta teiltä pienemmille edeten.Autoilijan on syytä talven tullen siis suunnitella oma ajoreittinsä, liikkumisaikansa, ajotapansa ja pysäköintinsä huolellisesti, jotta ajaminen on turvallista. Haastavissa ajokeleissä matka-aikaa tulee varata tavallista enemmän, sillä haasteellisissa olosuhteissa tulee ajaa liikennetilanteet erityisen tarkasti ennakoiden. Myös auton puhdistamiseen lumesta ja jäästä sekä pysäköintipaikan etsintään, on varattava oma aikansa.Turvallisesti talvella – Autoliiton koulutuspäällikön Teppo Vesalaisen talviajovinkitSäännöllisesti, huolto-ohjelman mukaan huollettu auto on toimintavarma ja turvallinenKunnon huollossa auton kriittiset kohdat tulee tarkastettua, suodattimet vaihdettua ja nesteiden pakkaskestävyydet varmistettua.Hyväkuntoiset talvirenkaat ajoissa alleTalvirenkaat on vaihdettava ajoissa alle, jotta talvi ei pääse yllättämään. Talvirenkaissa tulisi olla kulutuspintaa lain mukaan vähintään 3 mm. Suosittelen kuitenkin renkaan uusimista jo siinä vaiheessa, kun pintaa on jäljellä alle 5 mm. Kulutuspinnan urasyvyyden lisäksi on olennaista kiinnittää huomiota renkaiden valmistusajankohtaan. Jos renkaan valmistuksesta on kulunut yli 10 tai käyttöönotosta yli kuusi vuotta, on uusiminen ajankohtaista, vaikka pintaa vielä olisikin hyvin jäljellä. Nastarenkaissa on myös syytä kiinnittää huomiota nastoihin. Jos ne ovat löystyneet eli heiluvat rei’issään tai rengassarjan eri renkaiden nastamäärät poikkeavat toisistaan huomattavasti, on rengas syytä uusia, vaikka se kulutuspinnan tai ikänsä puolesta vielä vaikuttaisikin olevan hyvässä kunnossa.Varaa tuttuunkin matkaan selvästi enemmän aikaa kuin kesälläAuton huolellinen puhdistaminen lumesta tai jäästä on todella tärkeää. Tietyissä tilanteissa saattaa joutua myös lapioimaan tai kolaamaan autolle väylän pihasta tielle. On olennaista, että näille toimenpiteille varataan aikaa riittävästi, jotta liikkeelle pääsyn jälkeen ei ole mitään tarvetta kiirehtiä. Haasteellisissa olosuhteissa tutunkin matkan ajamiseen kuluu kauemman aikaa kuin hyvissä olosuhteissa. Talvella on myös pysäköintipaikkoja käytössä usein kesää vähemmän, koska niitä aurataan muuta tieosuutta myöhemmin ja käytetään myös lumen varastointiin. Näin ollen myös pysäköintipaikan etsimiseen on syytä varata aikaa totuttua enemmän.Talviajomoodi käyttöönKuljettajan tulisi osata kääntää itsensä talviajomoodiin aina, kun olosuhteet sitä edellyttävät – ja mieluummin tietysti jo hieman aikaisemmin. Käytännössä tämä tarkoittaa vähintään neljän sekunnin turvaväliä edellä ajavaan, havainnointia entistä pidemmälle, ja pitäviä kelejä alhaisempia ajonopeuksia. Kun kuljettaja on talviajomoodissa, hänelle jää aikaa toimia rauhallisesti. Rauhallinen kuljettaja välttää hätäisiä kiihdytyksiä, jarrutuksia ja voimakkaita ohjausliikkeitä, jotka ovat omiaan aiheuttamaan auton hallinnan menettämisen.Valojen toimintaperiaate ja toimintaKuljettajan on syytä tutustua käytössään olevan auton valojen toimintaperiaatteeseen. Usein päiväajovaloilla ajettaessa auton takavalot eivät pala. Hämärässä, pimeässä, sateella tai lumen pöllytessä on katkaisija syytä kääntää sellaiseen asentoon, että sekä ajovalot että takavalot varmasti palavat. Toimintaperiaatteen lisäksi on varmistettava, että kaikkia auton valot ovat kunnossa eli oikeasti toimivat. Valonlähteen tuottaman valon tulee myös päästä ulos valoumpiosta, joten umpio ei saa olla likainen, naarmuinen, mattaantunut tai huurtunut.Tuulilasin puhtausAuton lasit tulisi pestä säännöllisesti sekä ulko- että sisäpinnoilta. Lasien likaisuus korostuu muun liikenteen valoissa hämärään tai pimeään aikaan ajettaessa.AjoasentoPääsääntöisesti autoa ajetaan aivan liian kaukaa ja makaavassa asennossa. Tällöin auton liikkeet eivät välity riittävän hyvänä perstuntumana kuljettajalle. Myös mahdollisessa vaaratilanteessa toimiminen on vaikeaa, jos kuljettajan raajat ovat suorina.Oman auton järjestelmien tunteminenKuljettajan on syytä tietää, onko autossa ESC-ajonvakautusjärjestelmä. Ajonvakautusjärjestelmällä varustetun auton lähtiessä puskemaan eli aliohjautumaan, on kuljettajan syytä painaa kytkin pohjaan ja kääntää ohjausta enemmän sinne, minne haluaa auton kääntyvän. Näin järjestelmä pyrkii kääntämään autoa kuljettajan haluamaan suuntaan jarrujen avulla. Mikäli ajonvakautusjärjestelmää ei ole, ei ohjausta tule missään tapauksessa kääntää lisää vaan tilanteesta pyritään selviämään painamalla kytkin pohjaan.Rekuperaatio pois liukkaallaKelin ollessa liukas kytke sähköautossa rekuperaatio pois päältä. Mikäli tämä ei ole mahdollista, käytä mahdollisimman pientä rekuperaatiotasoa. Varsinkin takavetoisessa sähköautossa saattaa kaasun nosto aiheuttaa voimakkaan moottorijarrutuksen takapyörillä. Vaikka nykyaikaisissa autoissa on ajonvakautusjärjestelmä, saattaa pidon äärirajoilla ajettaessa tilanne johtaa äkilliseen sivuluistoon kaasua nostettaessa.Älä anna nelivedon etenemiskyvyn hämätäNelivetoautot yleistyvät varsinkin sähköautojen myötä. Vaikka neliveto lähtee liikkeelle ja kiihtyy liukkaallakin ajoalustalla huomattavasti kaksivetoista autoa paremmin, on fysiikan lait muistettava autoa pysäytettäessä tai kaarteeseen ajettaessa aivan kuten kaksivetoisellakin ajettaessa. Nelivetoauton saa myös ajettua kiinni huomattavasti hankalampaan paikkaan kuin vastaavan kaksivetoisen.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkistoArtikkeli julkaistu alun perin 4.11.2022 Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: paisuneet palkit – lisää kolariturvallisuutta, mutta myös katveita 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 22.4.2025 Liikenneturvallisuus Timo Tervo – ajoterveyden ahkera apostoli 22.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: asfalttitiet sortuvat alta – olisiko hiekkatie jo parempi? 15.4.2025 Autoilu Autoilija, hämmentyneet hirvet säntäilevät juuri nyt 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa