23.9.2020

Autoilun aikakone: mitä olivat Autozam, ɛ̃fini (Anfini), Amati, Eunos, Xedos?

autoilun aikakone autozam eunos

Vastaus: kaikki nimet liittyvät Mazdaan. Mutta minkälainen tarina niiden sisällä piilee, siitä seuraavassa.

Mazda Motor Co sai alkunsa Toyo Cork Kogyo Co., Ltd -yhtiössä, joka perustettiin Japanissa vuonna 1920. Toyo Kogyo siirtyi konetyökalujen valmistamisesta ajoneuvoihin vuonna 1931, jolloin se esitteli ensimmäisen Mazda Go -ajoneuvon – moottoripyörämäisen kolmipyöräisen tavarankuljetusajoneuvon avolavalla.

Ensimmäinen henkilöauto, piskuinen Mazda R360, valmistui vuonna 1960. Yhtiö omaksui virallisesti nimen Mazda vasta vuonna 1984, vaikkakin kaikki sen myymät ajoneuvot ovat olleet Mazdoja. Mazda on nimetty persialaisen jumalan Ahura Mazdan mukaan, mutta sillä on äänteellinen yhteys myös yhtiön perustajan Jujiro Matsudan nimeen. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Japanin Hiroshimassa.

autoilun aikakone autozam eunos

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Avainsanana differointi

Otsikossa mainitut, oudolta kalskahtavat nimet ovat kaikki Mazdan alibrändejä: 1990-luvun alkupuolella Mazda-autoja myytiin Japanissa eri nimillä eri myyntiverkostojen kautta.

Taustana on se, että koska tärkeimmillä kilpailijoilla eli Toyotalla, Nissanilla ja Hondalla oli Japanin markkinoilla useampia, jopa osittain päällekkäisiä myyntiverkostoja, Mazdakin päätti vuonna 1989 vahvistaa myyntiverkostoa markkinaosuuksia vallatakseen.

autoilun aikakone autozam eunos

Mazdan tärkein myyntiverkosto Japanissa oli ja on edelleen luonnollisesti nimeltään Mazda. Sen kautta myytiin laajaa Mazda-mallistoa pikkuautoista aina isoihin autoihin saakka. Lisäksi Japanissa toimi Mazdan yhteistyökumppanin, Fordin myyntiverkosto. (Ford Motor Company omisti tuolloin Mazdasta neljänneksen).

Myyntiverkoston ja mallinimien erilaistamisella (differoinnilla) kuviteltiin saatavan lisää markkinaosuutta kotimaassa. Lisäksi 1990-luvun alussa Mazda suunnitteli aloittavansa uusien premium-luokan automallien markkinoinnin Yhdysvalloissa ja Euroopassa.

Yhteensä viisi myyntiverkostoa

Niinpä jo olemassa olevien Mazda (Mazda Auto)- ja Ford-verkostojen lisäksi Mazda lanseerasi Japaniin kolme uutta myyntiverkostoa uusilla nimillä Autozam, Eunos ja ɛ̃fini (Anfini).

Tuotevalikoima eri verkostojen välillä meni osittain päällekkäin. ẽfini-verkosto keskittyi pääasiassa isomman luokan luksusautoihin, Eunos oli urheilullisten autojen ketju ja kolmas uusi ketju, Autozam, keskittyi edullisiin perusautoihin ja Japanin markkinoilla suosittuihin Kei car -miniautoihin.

autoilun aikakone autozam eunos

Uudet verkostot ja mallinimet kohdistettiin nimenomaan kotimarkkinoille. Ilo jäi kuitenkin lyhytaikaiseksi Japanin talouskuplan jälkeisen laman hyydyttäessä automarkkinat, ja uudehkot myyntiverkostot lopetettiin 1990-luvun loppupuolella.

Ulkomailla ei käynyt paljon paremmin. Premium-luokkaan tarkoitettu Xedos lanseerattiin Euroopassa, mutta se ei saavuttanut kovin kummoista menestystä. Yhdysvaltain markkinoille tarkoitettu Amati-luksusbrändi jäi puolestaan ainoastaan suunnitelmaksi talouskuplan jälkeisen laman vuoksi. Näistä lisää juttusarjan seuraavissa osissa: nyt keskitymme Japanin markkinoihin.

Autozam (1989–1998)

Vuonna 1989 perustettu Autozam-verkosto keskittyi pääasiassa pienimpien pikkuautojen, eli niin sanottujen kei car -autojen myyntiin. Kei car -määräykset kuuluivat Japanissa 1.3.1990 alkaen näin: moottorin iskutilavuus enintään 660 cmᶾ, suurin teho 47 kW (64 hv), suurin pituus 3 300 mm ja suurin leveys 1 400 mm, 1.10.1998 alkaen suurin pituus ja leveys kasvoivat lukemiin 3 400 ja 1 480 mm.

autoilun aikakone autozam eunos

Kei car -miniautot nauttivat vero- ja vakuutuseduista eivätkä ne tarvitse virallista todistusta auton parkkipaikasta, mikä isompien, ”oikeiden” autojen omistajilta edellytetään tiheimmin asutuissa suurissa kaupungeissa.  Kei car -luokka syntyi jo vuonna 1949, ja tuolloin moottorin suurin iskutilavuus sai olla nelitahtimalleissa 150 cmᶾ ja kaksitahtimalleissa 100 cmᶾ, suurin pituus 2 800 mm ja suurin leveys 1 000 mm. Mitat ovat sitten vuosikymmenten kuluessa kasvaneet asteittain nykyisiin arvoihin. Moottorien tehoraja 47 W (64 hv) otettiin käyttöön pienten turbomoottorien yleistymisen vuoksi.

autoilun aikakone autozam eunos

Mazdan kei car -autot, kuten Carol-viistoperä, Scrum-pikkubussi ja AZ1-urheiluauto pohjautuvat suuressa määrin yhteistyökumppanin, Suzukin tekniikkaan. Sympaattisen näköinen, pyöreämuotoinen Autozam Carol on itse asiassa Suzuki Alto uudelleen brändättynä, ja Autozam Scrum puolestaan pohjimmiltaan Suzuki Super Carry.

autoilun aikakone autozam eunos

Lokinsiipiovilla varustettu Autozam AZ1 -urheiluauto taas on Suzuki Caran jatkokehitelmä. AZ1:tä ehdittiin valmistaa vain 4 392 kappaletta vuosina 1992–1994. Mallin kohtaloksi koitui kallis hinta ja Japanin talouslama. Nykyisin Autozam AZ1 on haluttu kulttiauto.

Autozam-nimi on johdettu sanoista Automobile + ADZAM, mikä luettuna takaperin on MAZDA.
Mielenkiintoisena anekdoottina mainittakoon, että Autozam-verkosto myi jonkin aikaa myös Lancia-henkilöautoja, joiden menestys Japanissa jäi vaatimattomaksi. Asiakkaat oudoksuivat sitä, että täyskokoisia Lancia-henkilöautoja esiteltiin samassa tilassa piskuisten kei car -autojen kanssa.
Lyhytaikaiseksi jäänyt Autozam-verkosto lopetettiin yhdeksän vuoden olemassaolon jälkeen vuonna 1998. Sen jälkeen kei car -autoja, esimerkiksi Carol- ja Scrum-malleja, myytiin taas Mazda-nimellä Mazda-verkoston kautta.

autoilun aikakone autozam eunos

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Eunos (1989–1996)

Eunos-verkoston myymät mallit edustivat Japanissa Mazda-malliston urheilullisempaa päätä ja valmistajan mukaan japanilaisittain ”ajamisen nautintoa”.

Eunos-nimellä myytiin muun muassa seuraavia malleja: Eunos 100 (Mazda 323F (BG)), Eunos 500 (Xedos 6), Eunos 800 (Xedos 9), Eunos Cosmo (Mazda Cosmo), Eunos Presso (Mazda MX-3) sekä Eunos Roadster (Mazda MX-5 (NA)).

autoilun aikakone autozam eunos

Näistä Eunos 500 ja Eunos 800 olivat täysin uusia malleja, mutta muut olivat lähes samoja Mazdojen kanssa, eli kyseessä on niin sanottu badge-engineering -ilmiö. Termi tarkoittaa autoteollisuudessa saman automallin markkinoimista kahdella tai useammalla eri nimellä. Malleihin oli yleensä ympätty pienehköjä ulkonäkö-, väri- tai varustemuutoksia perusrakenteen ollessa kuitenkin sama. Markkinointikielellä kyseessä on kvasituotedifferointi eli tuotteiden näennäinen erilaistaminen.

Valmistajan mukaan Eunos-nimi on johdettu antiikin kreikan kielestä ”eu”, mikä tarkoittaa ”hyvää” ja ”nos” on lyhennelmä englanninkielisestä sanasta ”numbers”. Yhdistettynä tämä tarkoittaa laajaa valikoimaa ”hyviä” tavaroita. Eurooppalaiselle Eunos-sana tuo mieleen konnotaationa (sivumerkityksenä) englanninkielellä sanan eunuch, suomeksi eunukki! Ei siis mikään ihme, että Euroopan markkinoilla Eunos jouduttiin muuttamaan Xedos-nimeksi – Mazdan Euroopan R&D-keskuksen eurooppalaisten työntekijöiden arvostellessa Eunos-nimeä…

autoilun aikakone autozam eunos

Eunos-verkoston kautta myytiin myös Citroën-henkilöautoja, muun muassa Citroën AX-, BX-, ZX- ja Saxo-malleja. Japanin talouskuplaa seuranneen laman ja vähäisen automyynnin vuoksi Eunos-verkosto lopetettiin vuonna 1996 ja sulautettiin ɛ̃fini (Anfini) -verkostoon.

ɛ̃fini (Anfini) (1991–1997)

ẽfini oli luksusautojen myyntiverkosto, joka myi pääasiassa muista Mazda-malleista muunneltuja versioita. Näitä malleja olivat ẽfini MS-6 Hatchback (Mazda 626), ẽfini MS-9 Sedan (Mazda Sentia/929), ẽfini RX-7 Coupé (Mazda RX-7) ja ẽfini MPV (Mazda MPV -tila-auto).

Lisäksi ẽfini-verkoston kautta myytiin Citroënin isompia malleja, kuten XM ja Xantia.

ẽfini-sana on johdettu kreikan ja ranskan kielistä. Ranskan kielellä ẽfini tarkoittaa ääretöntä. ẽfini-sanan saattaa helposti sotkea Nissanin Infiniti-luksusmallien nimeen.

Lamakauden vuoksi myös ẽfini-myyntiverkosto lopetettiin ja sulautettiin Mazda-verkostoon vuonna 1997.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkulan arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat