28.5.2026

Autokorjaamo veloitti lähes 2300 euroa sopimattomista lisätöistä – riitahan siitä syntyi

Kuva Moottorin arkisto

Moottoriremontti johti erimielisyyteen kustannuksista ja työn laajuudesta, kun kuluttaja katsoi lisätöitä tehdyn ilman lupaa ja korjaamo puolestaan piti toimenpiteitä välttämättöminä.

Kuluttajariitalautakunta on käsitellyt tapausta, jossa vuonna 2015 käyttöönotetun BMW X5 -henkilöauton moottoriremontti johti kiistaan kuluttajan ja korjaamon välillä. Tapauksessa oli kyse paitsi korjauksen lopputuloksesta myös siitä, miten työn aikana syntyneistä lisätöistä oli sovittu ja millä perusteilla niistä veloitettiin.

Kuluttajan mukaan auton moottoria ryhdyttiin purkamaan ilman hänen nimenomaista suostumustaan. Hänen näkemyksensä mukaan korjaamo ei myöskään antanut ennen työn aloittamista arviota työn kokonaiskustannuksista, mikä vaikeutti päätöksentekoa työn jatkamisesta. Kuluttaja kertoi maksaneensa työn aikana useita eriä, mutta koki maksujen perusteiden jääneen epäselviksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nosturin varauksesta 1 200 euron veloitus

Maksuja pyydettiin työn edetessä useassa vaiheessa. Ensin kuluttajalta pyydettiin 1 500 euroa, jonka jälkeen esitettiin 2 100 euron lisämaksupyyntö. Myöhemmin kuluttajaa pyydettiin maksamaan vielä 1 500 euroa lisää. Kuluttajan mukaan nämä maksut esitettiin tilanteessa, jossa työn lopullinen laajuus ja kustannukset eivät olleet selviä. Lisäksi hän kyseenalaisti erillisen, 1 200 euron suuruisen veloituksen, joka liittyi nosturin varaukseen.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 8 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat