27.3.2025 Kuluttajat Autolasien hinnat ovat nousseet huimasti viime vuosina – vakuutusyhtiölle jopa yli 10 000 euron yksittäinen korvaus tuulilasivahingosta! Teksti Manu Tuppurainen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autojen tuulilasien hinnat ovat viime vuosina nousseet trendinomaisesti. Tuulilasin hinta saattaa tulla autoilijalle yllätyksenä. Automallien sisälläkin voi olla paljon vaihtelua lasien hinnoissa. – Lasien hinnat ovat nousseet ihan trendinomaisesti, vakuutusyhtiö Ifin ajoneuvovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius sanoo.Roseliuksen mukaan tuulilasien hinnat ovat kohonneet jo pitkään ja ne lähtivät edelleen nousuun koronapandemian jälkeen. Tällöin myös uusien autojen kysyntä on maailmanlaajuisesti hiipunut. – Kaikki kuluttajahinnat ovat nousseet, mutta autolasien kohdalla hinnannousu on ollut määrätietoista ja selvästi suurempaa kuin mitä yleisen inflaation vaikutus on ollut, Roselius sanoo.– Yhtenä syynä taustalla on autoalan kysynnän lasku, ja tämä on vienyt ansaintapainetta itse autokaupasta jälkimarkkinan puolelle, Roselius uskoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTeiden huonontunut kunto lisää vahinkojaHintoja ovat nostaneet myös Ukrainan tilanteen vaikutukset alihankintaketjuissa sekä yleisesti talouden heikot ajat.Esimerkiksi teiden heikentynyt kunto on puolestaan lisännyt lasivahinkojen määrää, joka kasvaa aina kevättä kohti mentäessä.Roselius sanoo, että joillain automerkeillä ja -malleilla autolasien hinnat ovat nousseet huomattavastikin.Hänen mukaansa niin valmistajakohtaiset kuin myös saman autovalmistajan eri automallien väliset hintaerot voivat olla isoja. Jopa saman mallin sisällä voi olla yllättävän suuria hintaeroja. Hinnoittelu ei ole enää yksiselitteistä.– Pelkkä automalli ei enää kerro mitä tuulilasi maksaa. Jos automalli onkin hieman erilainen, hinta voikin olla toisenlainen, Roselius sanoo.– Tuulilasin hinnassa voi tulla yllätyksiä, se ei ole enää halpa pieti toisin kuin ennen, jolloin kuluttaja saattoi selvitä niin sanotusti takataskurahalla, Roselius sanoo. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentit (1) Aikoinaan Suomessa oli roiskeläpät pakollisia. Nykyään pakkoa ei ole, se kai poistui EU:n myötä? Roiskeläpistä olisi varmaan etua nykyäänkin, etenkin entistä leveämpien matalaprofiirenkaiden yleistyessä. Edessä pyöränkoteloiden alareunaan kiinnitetyt roiskeläpät vähentävät auto helmapelteihin kohdistuneita kiveniskuja ja siten estävät tai ainakin hidastavat helmapelteihin tulevia maalivaurioita. Takana pyöränkoteloiden alareunaan kiinnitetyt takaroiskeläpät varmaan vähentäisivät ainakin jonkin verran takarenkaista taakse lentävien kivien ja nastojen lennähtämistä takana ajavien autojen tuulilaseihin. Muistaakseni EU perusteli roiskeläppien poistoa energian säästöllä. Arveltiin roiskeläppien heikentävän auton aerodynamiikkaa ja siten lisäävän polttonesteen tai sähkön kulutusta? Mielestäni tuulilasien vaihtaminen vaurioiden vuoksi tuottaa enemmän päästöjä ympäristöön kuin roiskeläpistä aiheutuva pieni polttoaineen tai sähkön kulutuslisä. Rikkoutuneiden tuulilasien kierrätys on vielä lapsenkengissä, kierrätys on vasta kokeilu- ja kehitysvaiheessa esimerkiksi Turun ammatti-instituutissa (TAI). Kierrätys on varmaan hankalaa, kun laminoidussa tuulilasissa on nykyään lasin lisäksi muutakin, muovia ja kaikenlaisia antureita. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle