13.11.2018 Liikenne Autoliitto: Dieselpolttoaineen veronkorotukset kohtuuttomia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dieselveron poistoaloitteen mykistävä suosio kertoo autoilun merkityksestä suomalaisille. Käyttövoimaveron eli kansanomaisesti dieselveron poistamista vaativa kansalaisaloite keräsi yhden päivän aikana eduskuntakäsittelyyn oikeuttavat 50 000 nimeä. Autoliiton mukaan aloitteen mykistävä suosio kertoo autoilun merkityksestä tavallisille suomalaisille.– Auto on jokapäiväinen arjen mahdollistaja, ei mikään luksustuote. Kustannusten nousu kolahtaa valtaosaan suomalaisista. Töihin on mentävä ja lapset pitää hakea ajoissa päiväkodista jatkossakin, joten liikkumismenojen kasvu on pois muusta kulutuksesta, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKohtuuttomia korotuksiaJatkuvasti kiristyvä polttoaineverotus on kohdistunut pääasiassa dieseliin.– Dieselpolttoaineen veronkorotukset ovat olleet kohtuuttomia ja hallituksen tulisi toimia liikkumisen kustannusten hillitsemiseksi. Yli 90 prosenttia henkilöliikenteestä ja kaksi kolmasosaa tavaroista kulkee kumipyörillä ja varsinkin raskas liikenne käyttää dieselpolttoainetta, Nieminen muistuttaa.Autoliiton Niemisen mukana on hyvä, että kansalaisaloite etenee nyt eduskuntaan, joka joutuu ottamaan kantaa suomalaisia koskettavaan asiaan.– Toivottavasti jo nyt istuva eduskunta katsoo asian tärkeäksi ja käsittelee sen ennen toimikautensa päättymistä.Dieselin polttoainevero bensiiniä alempi– Käyttövoimaveron poisto on houkutteleva ajatus, mutta sitä ei pidä tehdä polttoaineveroa korottamalla. Viimeksi kun käyttövoimaveroa alennettiin, nousi dieselpolttoaineen vero alveineen 13 sentillä litralta, Nieminen muistuttaa.Vaikka käyttövoimavero kulkee kansan suussa dieselveron nimellä, kerätään sitä myös sähkö- ja kaasuautoista sekä ladattavista hybrideistä eli kaikista, jotka käyttävät muuta kuin bensiiniä polttoaineena. Käyttövoimaveroa on perusteltu polttoaineiden erilaisten verokantojen tasaamisella.Dieselin ja bensiinin hintaero vaihtelee monen eri tekijän mukaan toisistaan riippumatta eli välillä ero on suurempi ja välillä pienempi.Tällä hetkellä dieselin polttoainevero on noin 17 senttiä litralta bensiiniä alempi.Kun tähän lisätään vielä arvonlisävero, niin kuluttajahinnoissa dieselin vero on reilut 20 senttiä litralta bensiiniä vähemmän. Vastaavasti dieselin veroton litrahinta on nyt noin 17 senttiä bensiiniä enemmän.Korotuksia jo neljästiPolttoaineveroja on korotettu vuoden 2011 jälkeen jo neljä kertaa ja joka kerralla dieselpolttoaineesta maksettava vero on noussut enemmän. Tämä on aiheuttanut dieselin ja bensiinin hintaeron kaventumista.Bensiinin vero on noussut vuoden 2012 tasosta arvonlisäveroineen noin 6,5 senttiä litralta ja dieselin vero reilut 7,5 senttiä litralta.Vuoden 2011 tasosta bensiinin hintaan on tullut arvonlisäveroineen 9,4 senttiä lisää veroa kun taas dieselin vero on noussut peräti 20,6 senttiä litralta.Teksti: Marko Jokela Lähde: Autoliitto Kuvituskuva: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 9.4.2025 Taksit Uber julkaisi listan kyytiin unohtuneista tavaroista – mukana viikinkisarvi ja akvaario 6.4.2025 Liikenne Moottori 100 vuotta: löysimme Suomen hiljaisimman tien 3.4.2025 Uutinen Liikennevision puute ja heikentyvä väyläverkko voi vaikuttaa jopa Suomen kasvunäkymiin ja turvallisuuteen 30.3.2025 Autoilu Autoilija, näin voit välttää ruuhkat ja kiertää tietyöt 25.3.2025 Liikenne Näin vaihdat renkaasi itse 28.2.2025 Uutinen Katso rangaistustaulukko: rattijuopumus rapsauttaa jopa 5 vuoden ajokiellon 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 23.1.2025 Liikenne Turvavyö suojaa ihmiskehoa musertavilta voimilta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 16.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota RAV4:ään asennettiin Tesla Model S:n voimalinja ennen Tesla Model S:ää 17.4.2025 Moottoripyörät Sähköprätkät eivät edelleenkään kiinnosta ostajia – mikä jarruttaa kehitystä? 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan