21.11.2024

Autoliitto kiittelee lakiaikeita: riippumattomien autokorjaamojen tilanne kohenisi

Kuva Moottorin arkisto

Lakimuutos toteutuessaan ”parantaa riippumattomien korjaamojen mahdollisuuksia tehdä huoltotoimenpiteitä, jotka tähän saakka on täytynyt käytännössä tehdä autonvalmistajan valtuuttamassa huoltokorjaamossa.”

Autoliitto on linjannut lausunnossaan myönteisen kantansa hallituksen aikeisiin muuttaa ajoneuvolakia sekä rikosrekisterilakia. Liikenne- ja viestintäministeriössä valmisteltu luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi sisältää esityksen siitä, että riippumattomille ajoneuvojen huolto- ja korjaamotoimijoille myönnetään hyväksyntä ja näiden työntekijöille lupa saada tietoja ajoneuvojen turvatekijöistä. Laeissa säädettäisiin kansallisesta menettelystä, jolla hyväksyntää ja lupaa hakevat toimijat sekä heidän työntekijänsä voivat näyttää toteen EU-sääntelyn edellyttämän vaatimuksen puhtaasta rikosrekisteristä.

Suomen suurimman autonkäyttäjien etujärjestön mukaan lakimuutos toteutuessaan ”parantaa riippumattomien korjaamojen mahdollisuuksia tehdä tiettyjä huoltotoimenpiteitä, jotka tähän saakka on täytynyt käytännössä tehdä autonvalmistajan valtuuttamassa huoltokorjaamossa.”

Autoliiton näkemyksen mukaan vaatimus puhtaasta rikosrekisteristä puolestaan edesauttaa yritysten ja niiden työntekijöiden luotettavuuden arviointia.  

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kilpailua lisää, kuluttaja kiittää

Muutos lisää Autoliiton arvion mukaan kilpailua ja antaa kuluttajille enemmän valinnanvaraa siihen, missä autolle huolto- ja korjaustoimenpiteitä tehdään.

”Ajoneuvoissa on enenevässä määrin erilaisia turvatekijöitä, jotka kuuluvat lain piiriin. Koska näitä tekijöitä on ollut autoissa jo pidemmän aikaa, niin laki koskee myös yhä useampia vanhempia autoja, joita perinteisesti huolletaan ja korjataan muutenkin riippumattomilla korjaamoilla”, toteaa Autoliitto lausunnossaan.

EU-tasolla tulee Autoliiton mukaan huolehtia myös siitä, etteivät autonvalmistajat aseta korjaamotietoja tarvitseville toimijoille ylimääräisiä kustannuksia tai vaatimuksia edellytykseksi pääsylle huoltoimenpiteiden kannalta välttämättömiin tietoihin ja siten vähennä mahdollisuuksia todelliselle vapaalle kilpailulle.

Minun autoni, minun tietoni

Autoliitto on lisännyt FIA alue 1:n ja eurooppalaisten sisarjärjestöjensä kanssa My Car My Data -kampanjalla tietoisuutta nykyautojen keräämiin tietoihin ja niiden jatkokäytön edellytyksiin ja vastuisiin. My Car My Data -kampanjan tavoitteena on vahvistaa kuluttajien asemaa yhteydessä olevien autojen (connected car) yleistyessä. Kampanja vaatii huomion kiinnittämistä tietosuojaan, kuluttajien valinnanvapauteen sekä vapaan ja reilun kilpailun varmistamiseen eri palveluntarjoajien välillä.

Autot tallentavat muun muassa ajoneuvon paikkatietoja, matkojen pituuksia ja matkapuhelinten yhteystietoja ja pystyvät välittämään näitä eteenpäin autonvalmistajalle. Muistiin jäävät myös muun muassa turvavyön esikiristimen toiminta, joka viittaa äkkijarrutuksiin, navigaattorin viimeisimmät kohdetiedot, moottorin suurimmat käyntinopeudet ja sitä kautta mahdolliset väärinkäytökset, mittarilukemat, sijainnit missä esimerkiksi sähköautoa on ladattu ja viimeisimmät paikat, missä auto on pysäköity. Vikatiedot luonnollisesti tallentuvat ja ne on mahdollista välittää eteenpäin autonvalmistajalle.

My Car My Data -kampanja pyrkii siihen, että kuluttajille annetaan vapaus valita, jakaako ajoneuvotietojaan vai ei, ja että palveluntarjoajat saavat vapaasti kilpailla tarjotakseen sinulle eniten lisäarvoa tiedoista, jotka haluat jakaa.

Lähteet: Lausuntopyyntö, Autoliitto, My Car, My Data -kampanja

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat