5.1.2022 Liikenne Autoliitto neuvoo: näin saat lumeen juuttuneen auton liikkeelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliitto muistuttaa, että kuljettajan tärkeimmät varusteet lumipyryssä ovat ennakointi, lumilapio ja Autoliiton Plus- tai Premium-jäsenyys. Lumi saapui myös Etelä-Suomeen, ja moni autoilija on saanut kokea talviautoilun haasteet. Moni kokenutkin kuljettaja on jäänyt kiinni lumeen.Autoliiton mukaan kaiken lähtökohta on ennakointi: autoa ei pitäisi ajaa sellaiseen paikkaan, mihin se on vaarassa jäädä kiinni. Mikäli lumeen kuitenkin juuttuu, tilanteesta pelastaa väljä aikataulu, hetken harkinta, asiamukaiset varusteet sekä puhelimeen etukäteen tallennettu hinaus- tai matkanjatkamispalveluiden numero, josta saa avun paikalle 24 tuntia vuorokaudessa, jos omat keinot eivät riitä. Esimerkiksi Autoliiton Plus- tai Premium-jäsen saa ongelmatapauksissa apua veloituksetta.Usein tilanteista selvitään kuitenkin ilman ammattilaisen apua. Autoliiton mukaan lumilapio on tärkeä varuste talviliikenteessä: lumilapiolla voi kaivaa kolon aurausvalliin sekä poistaa lunta renkaiden ympäriltä ja auton pohjan alta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHeijaaminen voi auttaaMikäli lapiointi ei auta, Autoliiton mukaan kannattaa kokeilla heijausta. Heijaamisen tarkoituksena on kasvattaa auton liikerataa ajamalla eteenpäin ja sen jälkeen peruuttamalla niin pitkälle kuin mahdollista. Toistojen myötä ajomatka pitenee.– Heijatessa on tärkeätä havainnoida huolellisesti joka suuntaan, ettei osu mihinkään tai kehenkään. Pyörien sutiessa pehmeässä lumessa on myös mahdollista, että auton vetävä pää liukuu sivusuunnassa yllättäen, joten myös sivuilla tulisi olla tilaa, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen neuvoo.Luistonesto pois päältä – mutta vain hetkeksiJos auton vetoluistonesto tappaa vedon heijatessa liian aikaisin, Autoliitto neuvoo kytkemään luistoneston hetkellisesti pois kojelaudassa olevasta nappulasta. Jumiin jääminen on oikeastaan lähes ainoita tilanteita, jolloin näin kannattaa toimia. Kun auto on saatu irti hangesta, on luistonesto muistettava kytkeä takaisin päälle. Monessa autossa vetoluistoneston pois kytkeminen nimittäin poistaa myös ajonvakautusjärjestelmän toiminnasta.Auton irrotessa jumista on tärkeää huolehtia, ettei auto syöksy hallitsemattomasti esimerkiksi takaa lähestyvän auton eteen. Kuljettajalta edellytetään siis huolellisuutta, tarkkaavaisuutta ja kykyä ennakoida tilanteen kehittymistä.Lähde ja kuva: AutoliittoArtikkeli julkaistu alun perin 6.2.2018. Lue myös: Tiepalvelumiehet liikkeelle: Operaatio Lumihiutale starttaa jälleen Autoliiton turvapalvelupäällikkö: Älä kokeile onnea kesärenkailla – osaamaton hinaus voi aiheuttaa mittavia lisävaurioita Goodyear: ”Älä pumppaa jarruja” – kahdeksan vinkkiä turvalliseen talviajoon Omalla autolla ulkomaille? Talvirenkaissa piilee yllätyksen vaara Tarkastaja Turkula – talviautossa on vielä tekemistä Viisi vinkkiä talviautoiluun – näin säästät rahaa Neljä vinkkiä turvalliseen talvipyöräilyyn Folksam: Talvivaatteet riski lapselle kolaritilanteessa Vuoden tiepalvelumies: ”nykyautot ovat vähän liian huoltovapaita” Autoliiton Plus-jäsenyys puntarissa – pohjapanssari irti, jatkuuko matka? Tienkäyttäjät tyytymättömiä – yli 600 tiekilometrin hoitoluokkaa nostetaan Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa