5.1.2022 Liikenne Autoliitto neuvoo: näin saat lumeen juuttuneen auton liikkeelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliitto muistuttaa, että kuljettajan tärkeimmät varusteet lumipyryssä ovat ennakointi, lumilapio ja Autoliiton Plus- tai Premium-jäsenyys. Lumi saapui myös Etelä-Suomeen, ja moni autoilija on saanut kokea talviautoilun haasteet. Moni kokenutkin kuljettaja on jäänyt kiinni lumeen.Autoliiton mukaan kaiken lähtökohta on ennakointi: autoa ei pitäisi ajaa sellaiseen paikkaan, mihin se on vaarassa jäädä kiinni. Mikäli lumeen kuitenkin juuttuu, tilanteesta pelastaa väljä aikataulu, hetken harkinta, asiamukaiset varusteet sekä puhelimeen etukäteen tallennettu hinaus- tai matkanjatkamispalveluiden numero, josta saa avun paikalle 24 tuntia vuorokaudessa, jos omat keinot eivät riitä. Esimerkiksi Autoliiton Plus- tai Premium-jäsen saa ongelmatapauksissa apua veloituksetta.Usein tilanteista selvitään kuitenkin ilman ammattilaisen apua. Autoliiton mukaan lumilapio on tärkeä varuste talviliikenteessä: lumilapiolla voi kaivaa kolon aurausvalliin sekä poistaa lunta renkaiden ympäriltä ja auton pohjan alta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHeijaaminen voi auttaaMikäli lapiointi ei auta, Autoliiton mukaan kannattaa kokeilla heijausta. Heijaamisen tarkoituksena on kasvattaa auton liikerataa ajamalla eteenpäin ja sen jälkeen peruuttamalla niin pitkälle kuin mahdollista. Toistojen myötä ajomatka pitenee.– Heijatessa on tärkeätä havainnoida huolellisesti joka suuntaan, ettei osu mihinkään tai kehenkään. Pyörien sutiessa pehmeässä lumessa on myös mahdollista, että auton vetävä pää liukuu sivusuunnassa yllättäen, joten myös sivuilla tulisi olla tilaa, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen neuvoo.Luistonesto pois päältä – mutta vain hetkeksiJos auton vetoluistonesto tappaa vedon heijatessa liian aikaisin, Autoliitto neuvoo kytkemään luistoneston hetkellisesti pois kojelaudassa olevasta nappulasta. Jumiin jääminen on oikeastaan lähes ainoita tilanteita, jolloin näin kannattaa toimia. Kun auto on saatu irti hangesta, on luistonesto muistettava kytkeä takaisin päälle. Monessa autossa vetoluistoneston pois kytkeminen nimittäin poistaa myös ajonvakautusjärjestelmän toiminnasta.Auton irrotessa jumista on tärkeää huolehtia, ettei auto syöksy hallitsemattomasti esimerkiksi takaa lähestyvän auton eteen. Kuljettajalta edellytetään siis huolellisuutta, tarkkaavaisuutta ja kykyä ennakoida tilanteen kehittymistä.Lähde ja kuva: AutoliittoArtikkeli julkaistu alun perin 6.2.2018. Lue myös: Tiepalvelumiehet liikkeelle: Operaatio Lumihiutale starttaa jälleen Autoliiton turvapalvelupäällikkö: Älä kokeile onnea kesärenkailla – osaamaton hinaus voi aiheuttaa mittavia lisävaurioita Goodyear: ”Älä pumppaa jarruja” – kahdeksan vinkkiä turvalliseen talviajoon Omalla autolla ulkomaille? Talvirenkaissa piilee yllätyksen vaara Tarkastaja Turkula – talviautossa on vielä tekemistä Viisi vinkkiä talviautoiluun – näin säästät rahaa Neljä vinkkiä turvalliseen talvipyöräilyyn Folksam: Talvivaatteet riski lapselle kolaritilanteessa Vuoden tiepalvelumies: ”nykyautot ovat vähän liian huoltovapaita” Autoliiton Plus-jäsenyys puntarissa – pohjapanssari irti, jatkuuko matka? Tienkäyttäjät tyytymättömiä – yli 600 tiekilometrin hoitoluokkaa nostetaan Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle