15.11.2024

Autoliitto sähköpotkulautailusta: poliisille riittävät oikeudet puhallutuksiin

Kuva Moottorin arkisto

”Mikroliikenteen liikennejuopumustapauksiin voidaan puuttua vain antamalla poliisille riittävät oikeudet puhallutuksiin ja seuraamusten määräämiseen.”

Autoliitto penää tiukempia toimia sähköpotkulautailun lieveilmiöiden kitkemiseen. Autoliitto tuo esiin tuoreessa lausunnossaan, että sähköpotkulautojen ja niiden käyttäjien määrän nopea kasvu on aiheuttanut tilanteen, jossa sähköpotkulaudoilla ajetaan usein myös holtittomasti ja niitä pysäköidään kulkuväylille. Tämä kehityskulku aiheuttaa vaaraa kaikille liikkujille – erityisesti näkö- ja liikuntarajoitteisille. Pysäköinti ajoväylille ja autoille tarkoitetuilla pysäköintipaikoille tietty puolestaan heikentää autoliikenteen saavutettavuutta.

Tätäkin vakavampaa on sähköpotkulaudoilla huristelu humalassa tai muiden päihteiden vaikutuksen alaisena.

Autoliitto tähdentää, että liikennejuopumus on aina liikenneturvallisuusriski ja tavoite vähentää päihtyneenä ajamista myös mikroliikenteessä on kannatettava.

Autoliitto linjaa, että ”Mikroliikenteen liikennejuopumustapauksiin voidaan puuttua vain antamalla poliisille riittävät oikeudet puhallutuksiin ja seuraamusten määräämiseen.”

Mikroliikkumisen täsmällisempi sääntely ja erityisesti promillerajan asettaminen sekä sen valvonnan mahdollistaminen ja seuraamusten määrääminen vaikuttavat Autoliiton arvion mukaan varmasti vähentävästi mikroliikkumisen onnettomuuksien määrään ja niistä seuraaviin kustannuksiin. Tällä hetkellä päihtyneenä ajamisella on merkittävä osuus kaikista sähköpotkulautaonnettomuuksista.

Autoliitto otti kantaa myös kevyiden sähköajoneuvojen ja moottorilla varustettujen polkupyörien kuljettamisen promillerajaa koskeviin ehdotuksiin.

”Promillerajan asettaminen näille ajoneuvoille on liikenneturvallisuuden ja yhteiskunnalle onnettomuuksista aiheutuvien kustannusten kannalta hyvä ja kannatettava asia. Tässä yhteydessä on myös tärkeää, että poliisille annetaan valtuudet promillerajan valvontaan sekä päihtyneenä ajamisen rankaisemiseen.

”Rajan asettaminen 0,5 promilleen on hyvä ja johdonmukainen esitys, sillä se on linjassa muun tieliikenteen kanssa.”

Autoliiton kannanotot ovat osa lausuntoa, joka koskee lakikaavailuja eli luonnosta hallituksen esitykseksi eduskunnalle mikroliikkumista koskevaksi lainsäädännöksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Väistämissääntöjen tarkistusta

Hallituksen esitysluonnoksen tavoite parantaa liikenneturvallisuutta ja liikenteen esteettömyyttä on Suomen suurimman autonkäyttäjien etujärjestön mielestä hyvä ja kannatettava.

Autoliitto jakaa kiitosta myös epäselviksi jääneiden liikennesääntöjen tarkistusaikeista. Tienkäyttäjien on ollut Autoliiton näkemyksen mukaan mahdotonta tunnistaa eri potkulautamalleja ja niihin liittyviä poikkeavia liikennesääntöjä, kuten. väistämisvelvollisuuksia.

”Liikennesääntöjen yhdistäminen niin, että kaikkiin tällaisiin liikkumisvälineisiin sovelletaan polkupyöräilijän väistämissääntöjä, on kannatettava muutos.”

Ajoneuvolakiin esitettävät muutokset ovat lausunnon mukaan kannatettavia. ”Se että jatkossa kevyeksi sähköajoneuvoksi katsottaisiin kaikki sähköajoneuvot, joiden rakenteellinen nopeus on 7–25 kilometriä tunnissa selkeyttää muun muassa väistämissääntöjä muun liikenteen kannalta.”

Autoliiton mukaan muiden tienkäyttäjien on tällä hetkellä käytännössä mahdotonta tietää, sovelletaanko kuhunkin sähköpotkulautaan pyöräilijän vai jalankulkijan liikennesääntöjä.

Entä kuljetusrobotit?

Autoliitto ottaisi tarkasteluun myös kauppojen kuljetusrobotit.

Kuljetusrobottien asema liikenteessä on Autoliiton mukaan hyvin epäselvä ja robottien yleistyminen aiheuttanee jatkossa entistä enemmän ongelmia. Tällä hetkellä robotti on ajoneuvolain mukaan etähallittu sähköajoneuvo, mutta se ei kuitenkaan kuulu kevyisiin sähköajoneuvoihin, jotka rinnastetaan pyöräilijään. Kuljetusrobotti saa kulkea jalkakäytävällä, kunhan se antaa jalankulkijalle esteettömän kulun ja noudattaa erityistä varovaisuutta.

”Säännöksistä ei ilmene, missä muualla kuljetusrobotti voi liikkua.”

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat