19.9.2019 Liikenne Talousarvio uhkaa työssäkäynnin kustannuksia, myös biopolttoaineiden kohtelu harmittaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Etuajassa valmistuneen talousarvioesityksen vaikutukset autoilijoiden lompakkoon ja ilmastoon on herättänyt keskustelua monen eri tahon osalta. Polttoaineveron korotuksen lisäksi parafiinisen dieselöljyn tuen karsiminen saa kritiikkiä. Antti Rinteen hallituksen talousarvioesitys nipistäisi autoilijan lompakosta muun muassa korottamalla polttoaineiden verotusta. Autoliitto otti kantaa hallituksen budjettiriihen päätökseen kiristää polttoaineiden verotusta ensi vuoden elokuusta alkaen 250 miljoonalla eurolla. Tämä tuo 6–7 sentin korotuksen bensiinin ja dieselin litrahintoihin. Keskivertoautoilijalle tämä tarkoittaa noin 70–80 euron vuotuisia lisäkustannuksia.– Polttoaineveron korottaminen iskee erityisesti tavallisiin työssäkäyviin ihmisiin. Yhdessä muun muassa tuloverojen kiristyksen kanssa työssäkäynnistä tehdään entistä kalliimpaa, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.Kovasti pinnalla olleet ilmastotavoitteet ovat autokannan uudistumisen osalta jäämässä pelkäksi puheeksi. Autoveroa alennettiin edellisellä hallituskaudella neljään otteeseen, mutta jatkumoa tälle ei ole luvassa. Myöskään romutuspalkkiota, tai muitakaan keinoja vähäpäästöisempien autojen yleistämiseksi ei ole esitetty.– Kun hallitus pitää kiinni autoverosta, suomalaiset pitävät kiinni vanhoista autoistaan. Odotettavissa on, että autokanta jatkaa vanhenemistaan. Henkilöautoilu on jatkossakin merkittävin liikennemuoto Suomessa. Siksi olisikin tärkeää tehdä toimenpiteitä, joiden avulla yhä useammalla olisi mahdollisuus vaihtaa vanha suuripäästöinen auto uuteen tai uudempaan käytettyyn, Nieminen arvioi.Positiivisena asiana autoilijalle on kaavailtu 300 miljoonan euron tasokorotus korjausvelan kasvun pysäyttämiseksi. Tämän rahan tulee kuitenkin Autoliiton mukaan kohdistua liikennesuoritteen mukaisesti.– On tärkeää, että rahoitusta jaettaessa huomioidaan eri liikennemuotojen osuudet ja niiden kehitys sekä kasvutrendit. Tieliikenne kattaa yli 90 prosenttia Suomen henkilöliikenteestä sekä kaksi kolmasosaa tavaraliikenteen tonnikilometreistä. Panostukset tiestöön vaikuttavat eniten niin matka-aikoihin, liikenneturvallisuuteen kuin liikenteen päästöihin, Nieminen korostaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBiodieselit menettävät tukeaan – biokaasu saa lisääHallitus kertoi toimivansa tavalla, jonka seurauksena Suomi olisi hiilineutraali vuonna 2035. Ilmastonmuutoksen torjumiseksi hallitus kertoo tekevänsä panostuksia vähäpäästöiseen liikenteeseen, joka näkyy myös talouspolitiikassa.Yhtenä tapana pysyvien menojen rahoittamiseksi hallitus on päättänyt leikata yritystukia poistamalla asteittain parafiinisen dieselöljyn veronalennuksen, 120 miljoonaa euroa. Suurin osa Suomessa myytävistä biodieseleistä ovat nimenomaan parafiinisiä dieselöljyjä.Parafiininen dieselöljy ei tuota normaalia dieseliä vähempää hiilidioksidipäästöjä, vaan vaikuttaa pienhiukkaspäästöihin. Parafiininen diesel ei siis suoraan kuulu ilmastotavoitteisiin, mutta välillisesti yritystuen poisto vaikuttaa, sillä noin 30 prosenttia parafiinisista dieselesitä on uusiutuvista aineista, kuten jätteistä, valmistettua biodieseliä. Yksi tunnetuimmista esimerkeistä on Nesteen My diesel. Uusiutuvien dieselien hiilidioksidipäästöjen katsotaan olevan 80–90 prosenttia fossiilisia pienemmät.Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry pitää toimenpidettä käsittämättömänä. Budjettiriihi perustelee parafiinisen dieselöljyn tuen lakkauttamista uudemmalla teknologialla, jonka avulla dieselautojen pienhiukkaspäästöt ovat pienentyneet huomattavasti. SKAL huomauttaa kuitenkin autokannan keski-iän olevan Suomessa 12 vuotta.– On käsittämätöntä, että yritystuen leikkaustavoite on johtanut linjaukseen, jonka lopputuloksena rangaistaan puhtaampia diesellaatuja. Lopputuloksena on vain veronkorotus, joka nakertaa myös työllisyystavoitetta, SKAL ry:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen toteaa.Vastapainona biodieseleiden tuen karsimiselle hallitus lisää vaihtoehtoisten polttoaineiden tukemista. Biokaasuohjelmalle osoitetaan kertaluontoisesti 10 miljoonan euron lisärahoitus vuosina 2020–2021. Sähköautojen latausinfran rakentamistuen jatkamiseen ja korottamiseen varataan samalle ajanjaksolle 4 miljoonaa euroa. Kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen ehdotetaan 21 miljoonan euron lisärahoitusta vuodelle 2020.Keskituloisen kukkaroa koetellaanPolttoaineiden hinnan korotuksen on huomioinut myös Veronmaksajien toimitusjohtaja Teemu Lehtinen, joka ei ole tyytyväinen budjettiriiheen, jonka tuloksena hallitus aikoo kiristää keskituloisten verotusta 0,4 prosenttiyksikköä ja samalla kiristää polttoaineen verotusta.– Autoilijoiden sietokyvyn rajoja koetellaan bensaveron tuntuvalla kiristyksellä. Asiaa ei yhtään helpota, että ansioiden verotusta ei samalla kevennetä, vaan päinvastoin myös se on kiristymässä entisestään, Lehtinen kertoo ja lisää:– Ensin kahmaistaan palkasta ja sitten vielä huoltoasemalla lisää bensasta.Lähteet: Valtioneuvosto, Autoliitto, SKAL ry, Veronmaksajat Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin