26.11.2024

Autoliitto vastustaa jyrkästi ikäkuskien pakottamista yksityiselle lääkäriin

Kuva Moottorin arkisto
Talviautoilua

Autoliitto on huolissaan, että autoilevat pienituloiset, pääasiassa eläkeläiset, pakotettaisiin yksityisten lääkäriasemien asiakkaiksi.

Suomessa on paljon ikäautoilijoita. Viime vuoden lopussa lähes 600 000 yli 70-vuotiaalla suomalaisella oli henkilöauton ajokortti. Valmistelussa oleva lakimuutos toteutuessaan käy heidän kukkarollaan.

Iäkkäiden ajokortillisten suomalaisautoilijoiden lääkärintarkastusten käytännöt ovat muuttumassa, jos hallituksen kaavailut toteutuvat.

Hallitus esittää lakimuutosta, jonka mukaan ajokorttia varten tarvittavat lääkärinlausunnot olisi jatkossa hankittava pääsääntöisesti yksityisiltä palveluntarjoajilta.

Tätä kaavailua Autoliitto vastustaa jyrkästi.

”Vaatimus ajoterveystodistuksesta on yhteiskunnan asettama, jolloin sille kuuluu luonnollisesti myös velvollisuus varmistaa sen saatavuus kohtuullisella ja tasapuolisella tavalla asuinpaikasta ja varallisuusasemasta riippumatta. Tehtävän työntäminen vain yksityisen sektorin tehtäväksi ei poista tätä vastuuta”, toteaa Suomen suurin autonkäyttäjien etujärjestä tuoreessa lausunnossaan eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnalle.

Moottori uutisoi tuoreeltaan lakiaikeista otsikolla Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ongelmallinen esitys

Voimassa olevan terveydenhuoltolain (1326/2010) 22 §:n mukaan hyvinvointialue on velvollinen huolehtimaan siitä, että sen asukas tai terveyskeskuksen potilas saa terveydentilaansa koskevan todistuksen tai lausunnon silloin, kun todistuksen tai lausunnon tarve perustuu lakiin, taikka on asukkaan tai potilaan hoidon, toimeentulon, opiskelun tai muun vastaavan syyn kannalta välttämätöntä.

Autoliitto äimistelee sitä, että nyt hallitus esittää, että jatkossa hyvinvointialueella ei olisi perusterveydenhuollossa enää velvollisuutta huolehtia siitä, että sen asukas tai terveyskeskuksen potilas saa terveydentilaansa koskevan ajokorttilaissa tarkoitetun todistuksen tai lausunnon.

”Esitys on monelta osin ongelmallinen. Ensinnäkin hallituksen esityksen ⁠vaikutusten arviointi perustuu pitkälti erittäin karkeille arvioille ja epämääräisille oletuksille. Todelliset vaikutukset niin valtion kuin hyvinvointialueiden talouteen sekä ajoterveystodistusta tarvitsevien henkilöiden suoriin ja välillisiin kustannuksiin jää epäselväksi”, kritisoi Autoliitto.

Volkswagen ID.3 käyttötesti

Puolet haetaan yksityiseltä

Autoliitto tuo lausunnossaan esiin sen faktan, että nykyisin selvitysten mukaan noin puolet ajokorttiin vaadittavista lääkärinlausunnoista haetaan yksityiseltä sektorilta.

”Tämä tarkoittaa sitä, että jo nyt he kenellä on varaa, käyttävät pitkälti yksityisiä palveluntarjoajia.”

Monille iäkkäille auto on tuki ja turva sekä arjen liikkumisen kuten kauppa-asiointien tai sukulaisvierailujen mahdollistaja. Autoliitto on huolissaan, että autoilua jatkavat pienituloiset, pääasiassa eläkeläiset, pakotettaisiin yksityisten lääkäriasemien asiakkaiksi. Kehitys voisi myös nostaa hintoja. Siihen on Autoliiton mukaan erityisen suuri riski alueilla, joilla ei ole kuin yksi toimija.

”Yksityisen palveluntarjoajan monopoliasema ei ainakaan ohjaa alentamaan hintoja.

Palvelun saatavuus on muutenkin ongelma erityisesti pienillä paikkakunnilla, joilla ei välttämättä ole lainkaan yksityistä palveluntarjoajaa. Saatavuusarvioinnissa pitää huomioida myös se, kuinka paljon suorien taloudellisten kustannusten lisäksi tarkastuksen ja siitä laadittavan todistuksen saamiseen tarvitaan aikaa.”

Ajoterveydellä riskeeraamista

Autoliitto uumoilee, että lakimuutoksen toteuttaminen tuo turvallisuusriskejä liikenteeseen: jos ajokorttitarkastuksista tulee kohtuuttoman kalliita tai vaikeasti saatavia, riski siitä, että tarkastuksia jätetään tekemättä kasvaa.

”Siten liikenteessä on jatkossa entistä enemmän myös sellaisia autoilijoita, joiden ei terveydentilansa takia kuuluisi siellä olla.”

Autoliitto ei niele sitä, että hallituksen esityksessä vedotaan myös siihen, että terveystodistukset ovat autoilun kokonaiskustannuksista vain pieni osa.

– Tämä ei ole kestävä argumentti. Lisääntyvää kustannusta, josta ei ole laadittu huolellista vaikutustenarviointia, tulee verrata sen kohteeksi joutuvien käytettävissä oleviin varoihin eikä heidän muihin menoihin, linjaa Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

Autoliitto esittääkin, että tasa-arvon, oikeudenmukaisuuden ja laadun varmistamiseksi nyt esitettyä muutosta ajokorttien terveystarkastusten tuottamisessa ei pidä muuttaa hallituksen esityksessä esitetyllä tavalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat