26.11.2024 Autoilu Autoliitto vastustaa jyrkästi ikäkuskien pakottamista yksityiselle lääkäriin Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliitto on huolissaan, että autoilevat pienituloiset, pääasiassa eläkeläiset, pakotettaisiin yksityisten lääkäriasemien asiakkaiksi. Suomessa on paljon ikäautoilijoita. Viime vuoden lopussa lähes 600 000 yli 70-vuotiaalla suomalaisella oli henkilöauton ajokortti. Valmistelussa oleva lakimuutos toteutuessaan käy heidän kukkarollaan.Iäkkäiden ajokortillisten suomalaisautoilijoiden lääkärintarkastusten käytännöt ovat muuttumassa, jos hallituksen kaavailut toteutuvat.Hallitus esittää lakimuutosta, jonka mukaan ajokorttia varten tarvittavat lääkärinlausunnot olisi jatkossa hankittava pääsääntöisesti yksityisiltä palveluntarjoajilta.Tätä kaavailua Autoliitto vastustaa jyrkästi.”Vaatimus ajoterveystodistuksesta on yhteiskunnan asettama, jolloin sille kuuluu luonnollisesti myös velvollisuus varmistaa sen saatavuus kohtuullisella ja tasapuolisella tavalla asuinpaikasta ja varallisuusasemasta riippumatta. Tehtävän työntäminen vain yksityisen sektorin tehtäväksi ei poista tätä vastuuta”, toteaa Suomen suurin autonkäyttäjien etujärjestä tuoreessa lausunnossaan eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnalle.Moottori uutisoi tuoreeltaan lakiaikeista otsikolla Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOngelmallinen esitysVoimassa olevan terveydenhuoltolain (1326/2010) 22 §:n mukaan hyvinvointialue on velvollinen huolehtimaan siitä, että sen asukas tai terveyskeskuksen potilas saa terveydentilaansa koskevan todistuksen tai lausunnon silloin, kun todistuksen tai lausunnon tarve perustuu lakiin, taikka on asukkaan tai potilaan hoidon, toimeentulon, opiskelun tai muun vastaavan syyn kannalta välttämätöntä.Autoliitto äimistelee sitä, että nyt hallitus esittää, että jatkossa hyvinvointialueella ei olisi perusterveydenhuollossa enää velvollisuutta huolehtia siitä, että sen asukas tai terveyskeskuksen potilas saa terveydentilaansa koskevan ajokorttilaissa tarkoitetun todistuksen tai lausunnon.”Esitys on monelta osin ongelmallinen. Ensinnäkin hallituksen esityksen vaikutusten arviointi perustuu pitkälti erittäin karkeille arvioille ja epämääräisille oletuksille. Todelliset vaikutukset niin valtion kuin hyvinvointialueiden talouteen sekä ajoterveystodistusta tarvitsevien henkilöiden suoriin ja välillisiin kustannuksiin jää epäselväksi”, kritisoi Autoliitto.Puolet haetaan yksityiseltäAutoliitto tuo lausunnossaan esiin sen faktan, että nykyisin selvitysten mukaan noin puolet ajokorttiin vaadittavista lääkärinlausunnoista haetaan yksityiseltä sektorilta.”Tämä tarkoittaa sitä, että jo nyt he kenellä on varaa, käyttävät pitkälti yksityisiä palveluntarjoajia.”Monille iäkkäille auto on tuki ja turva sekä arjen liikkumisen kuten kauppa-asiointien tai sukulaisvierailujen mahdollistaja. Autoliitto on huolissaan, että autoilua jatkavat pienituloiset, pääasiassa eläkeläiset, pakotettaisiin yksityisten lääkäriasemien asiakkaiksi. Kehitys voisi myös nostaa hintoja. Siihen on Autoliiton mukaan erityisen suuri riski alueilla, joilla ei ole kuin yksi toimija.”Yksityisen palveluntarjoajan monopoliasema ei ainakaan ohjaa alentamaan hintoja.Palvelun saatavuus on muutenkin ongelma erityisesti pienillä paikkakunnilla, joilla ei välttämättä ole lainkaan yksityistä palveluntarjoajaa. Saatavuusarvioinnissa pitää huomioida myös se, kuinka paljon suorien taloudellisten kustannusten lisäksi tarkastuksen ja siitä laadittavan todistuksen saamiseen tarvitaan aikaa.”Ajoterveydellä riskeeraamistaAutoliitto uumoilee, että lakimuutoksen toteuttaminen tuo turvallisuusriskejä liikenteeseen: jos ajokorttitarkastuksista tulee kohtuuttoman kalliita tai vaikeasti saatavia, riski siitä, että tarkastuksia jätetään tekemättä kasvaa.”Siten liikenteessä on jatkossa entistä enemmän myös sellaisia autoilijoita, joiden ei terveydentilansa takia kuuluisi siellä olla.”Autoliitto ei niele sitä, että hallituksen esityksessä vedotaan myös siihen, että terveystodistukset ovat autoilun kokonaiskustannuksista vain pieni osa.– Tämä ei ole kestävä argumentti. Lisääntyvää kustannusta, josta ei ole laadittu huolellista vaikutustenarviointia, tulee verrata sen kohteeksi joutuvien käytettävissä oleviin varoihin eikä heidän muihin menoihin, linjaa Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.Autoliitto esittääkin, että tasa-arvon, oikeudenmukaisuuden ja laadun varmistamiseksi nyt esitettyä muutosta ajokorttien terveystarkastusten tuottamisessa ei pidä muuttaa hallituksen esityksessä esitetyllä tavalla. Jos 70 vuotta, tarvitaan lääkärintodistus Lakiaikeissa on kyse hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi terveydenhuoltolain 22 §:n muuttamisesta Ajokorttilain 27 §:n mukaan ajokortin uudistamishakemukseen on liitettävä lääkärinlausunto, jos ryhmään 1 kuuluvan ajokortin uudistamista hakeva on täyttänyt 70 vuotta tai, jos ryhmään 2 kuuluvia luokkia sisältävän ajokortin uudistamista hakeva on täyttänyt 45 vuotta tai täyttää mainitun iän uudistettavan ajokortin voimassaolon aikana taikka, jos lääkärinlausunto on esitetyn lääkärinlausunnon tai muutoin lupaviranomaisen tietoon tulleen syyn takia tarpeen hakemuksen käsittelemiseksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Autoilu Taidetta ensihoidon keskelle – uudet Taidelanssit liikenteessä Kanta-Hämeessä 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 7.7.2025 Autoilu Taksiyritys laajenee koko Suomeen 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Autoilu Lasit särkyvät ja autot hyytyvät – nämä ovat kesäliikenteen kolmen kärki 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen