26.11.2024 Autoilu Autoliitto vastustaa jyrkästi ikäkuskien pakottamista yksityiselle lääkäriin Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliitto on huolissaan, että autoilevat pienituloiset, pääasiassa eläkeläiset, pakotettaisiin yksityisten lääkäriasemien asiakkaiksi. Suomessa on paljon ikäautoilijoita. Viime vuoden lopussa lähes 600 000 yli 70-vuotiaalla suomalaisella oli henkilöauton ajokortti. Valmistelussa oleva lakimuutos toteutuessaan käy heidän kukkarollaan.Iäkkäiden ajokortillisten suomalaisautoilijoiden lääkärintarkastusten käytännöt ovat muuttumassa, jos hallituksen kaavailut toteutuvat.Hallitus esittää lakimuutosta, jonka mukaan ajokorttia varten tarvittavat lääkärinlausunnot olisi jatkossa hankittava pääsääntöisesti yksityisiltä palveluntarjoajilta.Tätä kaavailua Autoliitto vastustaa jyrkästi.”Vaatimus ajoterveystodistuksesta on yhteiskunnan asettama, jolloin sille kuuluu luonnollisesti myös velvollisuus varmistaa sen saatavuus kohtuullisella ja tasapuolisella tavalla asuinpaikasta ja varallisuusasemasta riippumatta. Tehtävän työntäminen vain yksityisen sektorin tehtäväksi ei poista tätä vastuuta”, toteaa Suomen suurin autonkäyttäjien etujärjestä tuoreessa lausunnossaan eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnalle.Moottori uutisoi tuoreeltaan lakiaikeista otsikolla Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOngelmallinen esitysVoimassa olevan terveydenhuoltolain (1326/2010) 22 §:n mukaan hyvinvointialue on velvollinen huolehtimaan siitä, että sen asukas tai terveyskeskuksen potilas saa terveydentilaansa koskevan todistuksen tai lausunnon silloin, kun todistuksen tai lausunnon tarve perustuu lakiin, taikka on asukkaan tai potilaan hoidon, toimeentulon, opiskelun tai muun vastaavan syyn kannalta välttämätöntä.Autoliitto äimistelee sitä, että nyt hallitus esittää, että jatkossa hyvinvointialueella ei olisi perusterveydenhuollossa enää velvollisuutta huolehtia siitä, että sen asukas tai terveyskeskuksen potilas saa terveydentilaansa koskevan ajokorttilaissa tarkoitetun todistuksen tai lausunnon.”Esitys on monelta osin ongelmallinen. Ensinnäkin hallituksen esityksen vaikutusten arviointi perustuu pitkälti erittäin karkeille arvioille ja epämääräisille oletuksille. Todelliset vaikutukset niin valtion kuin hyvinvointialueiden talouteen sekä ajoterveystodistusta tarvitsevien henkilöiden suoriin ja välillisiin kustannuksiin jää epäselväksi”, kritisoi Autoliitto.Puolet haetaan yksityiseltäAutoliitto tuo lausunnossaan esiin sen faktan, että nykyisin selvitysten mukaan noin puolet ajokorttiin vaadittavista lääkärinlausunnoista haetaan yksityiseltä sektorilta.”Tämä tarkoittaa sitä, että jo nyt he kenellä on varaa, käyttävät pitkälti yksityisiä palveluntarjoajia.”Monille iäkkäille auto on tuki ja turva sekä arjen liikkumisen kuten kauppa-asiointien tai sukulaisvierailujen mahdollistaja. Autoliitto on huolissaan, että autoilua jatkavat pienituloiset, pääasiassa eläkeläiset, pakotettaisiin yksityisten lääkäriasemien asiakkaiksi. Kehitys voisi myös nostaa hintoja. Siihen on Autoliiton mukaan erityisen suuri riski alueilla, joilla ei ole kuin yksi toimija.”Yksityisen palveluntarjoajan monopoliasema ei ainakaan ohjaa alentamaan hintoja.Palvelun saatavuus on muutenkin ongelma erityisesti pienillä paikkakunnilla, joilla ei välttämättä ole lainkaan yksityistä palveluntarjoajaa. Saatavuusarvioinnissa pitää huomioida myös se, kuinka paljon suorien taloudellisten kustannusten lisäksi tarkastuksen ja siitä laadittavan todistuksen saamiseen tarvitaan aikaa.”Ajoterveydellä riskeeraamistaAutoliitto uumoilee, että lakimuutoksen toteuttaminen tuo turvallisuusriskejä liikenteeseen: jos ajokorttitarkastuksista tulee kohtuuttoman kalliita tai vaikeasti saatavia, riski siitä, että tarkastuksia jätetään tekemättä kasvaa.”Siten liikenteessä on jatkossa entistä enemmän myös sellaisia autoilijoita, joiden ei terveydentilansa takia kuuluisi siellä olla.”Autoliitto ei niele sitä, että hallituksen esityksessä vedotaan myös siihen, että terveystodistukset ovat autoilun kokonaiskustannuksista vain pieni osa.– Tämä ei ole kestävä argumentti. Lisääntyvää kustannusta, josta ei ole laadittu huolellista vaikutustenarviointia, tulee verrata sen kohteeksi joutuvien käytettävissä oleviin varoihin eikä heidän muihin menoihin, linjaa Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.Autoliitto esittääkin, että tasa-arvon, oikeudenmukaisuuden ja laadun varmistamiseksi nyt esitettyä muutosta ajokorttien terveystarkastusten tuottamisessa ei pidä muuttaa hallituksen esityksessä esitetyllä tavalla. Jos 70 vuotta, tarvitaan lääkärintodistus Lakiaikeissa on kyse hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi terveydenhuoltolain 22 §:n muuttamisesta Ajokorttilain 27 §:n mukaan ajokortin uudistamishakemukseen on liitettävä lääkärinlausunto, jos ryhmään 1 kuuluvan ajokortin uudistamista hakeva on täyttänyt 70 vuotta tai, jos ryhmään 2 kuuluvia luokkia sisältävän ajokortin uudistamista hakeva on täyttänyt 45 vuotta tai täyttää mainitun iän uudistettavan ajokortin voimassaolon aikana taikka, jos lääkärinlausunto on esitetyn lääkärinlausunnon tai muutoin lupaviranomaisen tietoon tulleen syyn takia tarpeen hakemuksen käsittelemiseksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 18.3.2025 Autoilu Tarvitaan vapaus valita kuinka liikkua – Autoliiton Helsingin osaston vinkit kuntavaaleihin 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Liikenneturvallisuus Kevätaurinko häikäisee – ja on vaikuttamassa kuolonkolareihin 15.3.2025 Autoilu Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla – dieselautot kadonneet lähes kokonaan 14.3.2025 Autoilu Autoverotuksen taistelutantereilla – jo sata vuotta 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija