23.2.2025 Automatkailu Autolla Albanian teillä: vaatii uskallusta mutta kannattaa! Teksti Samuel Rönkkö Kuva Samuel ja Jenni Rönkkö Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Albania on nousemassa uudeksi matkailusuosikiksi ja valttina on vielä edullinen hintataso. Roadtrip Albanian teillä vaatii kuitenkin tavallista enemmän siviilirohkeutta. Liikennekulttuuri elää yhä edellistä vuosisataa. Roadtrippimme alkaa Tiranan lentokentältä, josta aiomme vuokrata auton neljän päivän matkaamme varten.Heti lentokenttärakennuksen pääovista ulos astuessamme eteemme avautuu vaikuttava rivi eri autovuokraamojen autoja. Turismi on löytänyt Albanian.Tunnetuimmat vuokraamojen nimet ovat Sixt, Europcar ja Alamo, mutta myös paikallisia vuokraamoja on tarjolla. Päätämme varmuuden vuoksi luottaa suuriin kansainvälisiin autonvuokrausfirmoihin.Meille kerrotaan Europcarissa, että autonvuokraus neljälle päivälle maksaa 210 euroa. Omavastuun määrä ei näy lomakkeessa. Kysymys omavastuun suuruudesta saa vastaukseksi vain hieman naurua, mutta lopulta saamme 10 euron vuorokausihinnalla auton vahinkoihin liittyvän omavastuun poistettua. Varkausomavastuu jää kuitenkin 600 euroon. Nämä tiedot myös merkitään vuokrauspapereihin.Autoksi olemme varanneet manuaalivaihteisen Nissan Qashqain, mutta meille annetaan nelivetoisen automaattivaihteisen Ford Kugan avaimet. Se ei harmita. Kuga on nimittäin aivan uusi, juuri saapunut satamasta ja sillä on ajettu vasta 30 kilometriä.Auto on tosin saanut jo vankan pölykuorrutuksen ja tankissa on bensaa vain 90 kilometrin matkaan. Siedämme tämän, koska auto on varaamaamme Nissania parempi ja todella uusi. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 26.3.2025 Liikenneturvallisuus Moni ajaa tietämättään vaarallisilla renkailla – tiedätkö sinä renkaidesi kunnon? 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”