8.1.2024 Ajoneuvot Auton kierrätys: se nyt vain on fiksua käyttää materiaalit uudestaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW on tehostanut jatkuvasti autojensa kierrätettävyyttä. Se on fiksu tapa varmistaa harvinaisempien materiaalien saanti myös tulevaisuudessa. Myös auton valmistuksessa syntyvä hiilijalanjälki pienenee. Auto on vähän kuin ihminen; monimutkainen rakennelma, joka koostuu erilaisista komponenteista, osista ja raaka-aineista. Miten nuo raaka-aineet ja komponentit hyödynnetään, kun auto tulee elinkaarensa päähän, sillä on iso vaikutus siihen, kuinka ympäristöystävällinen auto lopulta on.Tämä tiedetään myös EU:ssa, jossa on tekeillä iso muutos siihen, kuinka autojen ympäristöystävällisyyttä mitataan. Kun nykyisin tarkastellaan ylikorostetusti auton omia hiilidioksidipäästöjä, tulevaisuudessa kiinnitetään enemmän huomiota koko auton elinkaareen mukaan lukien valmistus ja logistiikka.Näillä näkymin uuden mittaustavan käyttöön valmistaudutaan vuonna 2030.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValmistus kierrätyksen ehdoillaBMW on lähestynyt kierrätysteema suunnittelemalla tavallaan auton uudelleen. Tämä tarjoaa mahdollisuuden varmistaa käytettävissä olevien resurssien mahdollisimman tehokas käyttö. Keskeistä uudessa strategiassa on käyttää materiaaleja, jotka voidaan kierrättää mahdollisimman tehokkaasti. Siksi materiaalit pitää myös saada helposti kiertoon ajoneuvon elinkaaren lopussa – eli sekä auton valmistus että purkaminen on optimoitava.Ensimmäinen auto, jossa uusi filosofia otetaan tehostetusti käyttöön tulee olemaan BMW:n uusi 3-sarjan kokoinen sähköauto, joka vielä toistaiseksi kulkee nimellä Neue Klasse. Sen tuotanto alkaa vuonna 2025.Pois kertakäyttökulttuuristaJotta kierrätys saadaan toimimaan vielä astetta tehokkaammin, autossa käytettyjä materiaaleja ei kannata kierrättää aina takaisin raaka-aineiksi. Osia kannattaa käyttää uudestaan. Se paitsi vähentää riippuvuutta arvokkaista ja rajallisista resursseista, se vähentää myös auton valmistuksessa tarvittavaa energiaa.Uusiomateriaalien osuuden lisääminen autoissa on siksi keskeinen toimenpide koko auton elinkaareen hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Tässä BMW tukeutuu jatkossa entistä enemmän esimerkiksi romutettuihin ajoneuvoihin korkealaatuisten kierrätettävien raaka-aineiden lähteenä.Romuajoneuvojen kierrätystä säännellään Saksassa 18.11.2020 annetulla romuajoneuvoasetuksella. Auton painosta 95 prosenttia on kierrätettävä asianmukaisesti. Tämä on jo hyvä, mutta suurin osa noista materiaaleista menee nykyisellään silppurin kautta kierrätykseen, koska materiaalit eivät täytä niitä korkeita laatuvaatimuksia, jotka koskevat materiaalien uudelleenkäyttöä uusissa ajoneuvoissa.Neitseelliset materiaalit ovat yleensä niin halpoja ja useimpien osien purkamiseen kuluva aika niin pitkä ja kallis, että vain muutamaa osaa lukuun ottamatta purkaminen ja sen jälkeinen uudelleenkäsittely kierrätystä varten ei ole kannattavaa.BMW:n tavoite on, että tulevaisuudessa kaikissa uusissa autoissa käytetyistä materiaaleista vähintään puolet olisi tällaisia uusiomateriaaleja. Nykyisellään niiden käyttöaste uusissa autoissa on noin 30 prosentin luokkaa.Tekoäly analysoiJotta tämä materiaalien kiertokulku toimii tehokkaasti, se vaatii luonnollisesti tarkat työkalut ja metodit kierrätykseen tulevien osien analysointia varten. Diagnostiikan avulla pystytään päättämään käytetäänkö osa uudestaan vai kierrätetäänkö se raaka-aineiksi. Prioriteettinä on aina osien uusiokäyttö, kunhan se vain laadun puolesta on mahdollista.Tätä varten on tarkoitus kehittää myös uudenlaista anturitekniikkaa, jossa käytetään tekoälyyn perustuvaa materiaalien analyysiä sekä muita spektroskopiamenetelmiä (esim. laserindusoitua plasmaspektroskopiaa), joiden avulla voidaan tunnistaa erilaisia teräs- ja alumiiniseoksia.Näin on mahdollista saada raaka-aineita, joiden puhtausaste on huomattavasti nykyistä korkeampi. Tämä lisää uusien autojen valmistukseen soveltuvien sekundääristen raaka-aineiden määrää ja merkitsee samalla sitä, että romun muuttaminen uudelleenkäytettäviksi raaka-aineiksi vaatii huomattavasti vähemmän käsittelyä. Tämä koskee kaikkia materiaaleja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPilottiprojekti jo menossaPohjaa tälle kaikelle luodaan jo Car2Car-hankkeella, joka on Saksan valtion rahoittama yhteinen hanke BMW:n, kierrätysteollisuuden, raaka-aineiden jalostajien sekä teknillisten yliopistojen kanssa.Jotkin raaka-aineet, kuten alumiini, voidaan jo nyt helposti kierrättää. Siksi sitä on saatavilla riittävästi uusiokäyttöön jo nyt. Toiset komponentit, kuten suurjänniteparistot, ovat sen sijaan haastavampia kierrättää niiden monimutkaisen koostumuksen ja niiden sisältämien raaka-aineiden vuoksi. Prosessit kuitenkin kehittyvät koko ajan.Ja akkujen uusiokäytön osuus ei tule vähään aikaan olemaan edes kovin suurta uusien sähköautojen valmistuksessa. Sähköautojen kysyntä on tällä suurta, eikä vanhoja sähköautoja ole tulossa kierrätykseen vielä riittävästi.Jatkossa tilanne tasaantuu, ja etenkin harvinaisempien akustojen raaka-aineiden kohdalla kierrätys on tarkoitus saada niin tehokkaaksi, ettei niitä tarvitse louhia niin paljon kuin nykyään. Kierrätys on myös merkittävässä roolissa, jotta sähköautojen hintoja saadaan tulevaisuudessa laskettua.Valmistusketjun toiminnan varmistaminenOsien kierrätys on BMW:lle myös yksi keino varmistaa entistä suurempi osallistuminen auton valmistamiseen. Autoteollisuuden alkuaikoinahan raaka-aineet saapuivat tehtaalle ja niistä valmistettiin auto.Nykyään autot ovat muodostuneet niin monimutkaisiksi, etteivät autotehtaat varsinaisesti enää valmista autoja, ne vain kasaavat niitä niille toimitetuista komponenteista. Koronakriisi sekä Ukrainan sodan vaikutukset paljastivat karulla tavalla tämän logistiikkaketjun haavoittuvuuden.Paluuta vanhaan ei luonnollisesti ole, mutta kaikki autotehtaat miettivät tällä hetkellä sitä, miten sekä tuotannon että logistiikan toimivuus saadaan nykyistä varmemmaksi.Samalla se on luonnollisesti etenkin eurooppalaisille autotehtaille mahdollisuus vähentää riippuvuutta Euroopan ulkopuolisista maista – ja varsinkin Kiinasta.Teksti: Vesa Eskola, kuvat: BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous