8.1.2024

Auton kierrätys: se nyt vain on fiksua käyttää materiaalit uudestaan

BMW on tehostanut jatkuvasti autojensa kierrätettävyyttä. Se on fiksu tapa varmistaa harvinaisempien materiaalien saanti myös tulevaisuudessa. Myös auton valmistuksessa syntyvä hiilijalanjälki pienenee.

Auto on vähän kuin ihminen; monimutkainen rakennelma, joka koostuu erilaisista komponenteista, osista ja raaka-aineista. Miten nuo raaka-aineet ja komponentit hyödynnetään, kun auto tulee elinkaarensa päähän, sillä on iso vaikutus siihen, kuinka ympäristöystävällinen auto lopulta on.

Tämä tiedetään myös EU:ssa, jossa on tekeillä iso muutos siihen, kuinka autojen ympäristöystävällisyyttä mitataan. Kun nykyisin tarkastellaan ylikorostetusti auton omia hiilidioksidipäästöjä, tulevaisuudessa kiinnitetään enemmän huomiota koko auton elinkaareen mukaan lukien valmistus ja logistiikka.

Näillä näkymin uuden mittaustavan käyttöön valmistaudutaan vuonna 2030.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valmistus kierrätyksen ehdoilla

BMW on lähestynyt kierrätysteema suunnittelemalla tavallaan auton uudelleen. Tämä tarjoaa mahdollisuuden varmistaa käytettävissä olevien resurssien mahdollisimman tehokas käyttö. Keskeistä uudessa strategiassa on käyttää materiaaleja, jotka voidaan kierrättää mahdollisimman tehokkaasti. Siksi materiaalit pitää myös saada helposti kiertoon ajoneuvon elinkaaren lopussa – eli sekä auton valmistus että purkaminen on optimoitava.

Ensimmäinen auto, jossa uusi filosofia otetaan tehostetusti käyttöön tulee olemaan BMW:n uusi 3-sarjan kokoinen sähköauto, joka vielä toistaiseksi kulkee nimellä Neue Klasse. Sen tuotanto alkaa vuonna 2025.

Pois kertakäyttökulttuurista

Jotta kierrätys saadaan toimimaan vielä astetta tehokkaammin, autossa käytettyjä materiaaleja ei kannata kierrättää aina takaisin raaka-aineiksi. Osia kannattaa käyttää uudestaan. Se paitsi vähentää riippuvuutta arvokkaista ja rajallisista resursseista, se vähentää myös auton valmistuksessa tarvittavaa energiaa.

Uusiomateriaalien osuuden lisääminen autoissa on siksi keskeinen toimenpide koko auton elinkaareen hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Tässä BMW tukeutuu jatkossa entistä enemmän esimerkiksi romutettuihin ajoneuvoihin korkealaatuisten kierrätettävien raaka-aineiden lähteenä.

Romuajoneuvojen kierrätystä säännellään Saksassa 18.11.2020 annetulla romuajoneuvoasetuksella. Auton painosta 95 prosenttia on kierrätettävä asianmukaisesti. Tämä on jo hyvä, mutta suurin osa noista materiaaleista menee nykyisellään silppurin kautta kierrätykseen, koska materiaalit eivät täytä niitä korkeita laatuvaatimuksia, jotka koskevat materiaalien uudelleenkäyttöä uusissa ajoneuvoissa.

Neitseelliset materiaalit ovat yleensä niin halpoja ja useimpien osien purkamiseen kuluva aika niin pitkä ja kallis, että vain muutamaa osaa lukuun ottamatta purkaminen ja sen jälkeinen uudelleenkäsittely kierrätystä varten ei ole kannattavaa.

BMW:n tavoite on, että tulevaisuudessa kaikissa uusissa autoissa käytetyistä materiaaleista vähintään puolet olisi tällaisia uusiomateriaaleja. Nykyisellään niiden käyttöaste uusissa autoissa on noin 30 prosentin luokkaa.

Tekoäly analysoi

Jotta tämä materiaalien kiertokulku toimii tehokkaasti, se vaatii luonnollisesti tarkat työkalut ja metodit kierrätykseen tulevien osien analysointia varten. Diagnostiikan avulla pystytään päättämään käytetäänkö osa uudestaan vai kierrätetäänkö se raaka-aineiksi. Prioriteettinä on aina osien uusiokäyttö, kunhan se vain laadun puolesta on mahdollista.

Tätä varten on tarkoitus kehittää myös uudenlaista anturitekniikkaa, jossa käytetään tekoälyyn perustuvaa materiaalien analyysiä sekä muita spektroskopiamenetelmiä (esim. laserindusoitua plasmaspektroskopiaa), joiden avulla voidaan tunnistaa erilaisia teräs- ja alumiiniseoksia.

Näin on mahdollista saada raaka-aineita, joiden puhtausaste on huomattavasti nykyistä korkeampi. Tämä lisää uusien autojen valmistukseen soveltuvien sekundääristen raaka-aineiden määrää ja merkitsee samalla sitä, että romun muuttaminen uudelleenkäytettäviksi raaka-aineiksi vaatii huomattavasti vähemmän käsittelyä. Tämä koskee kaikkia materiaaleja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pilottiprojekti jo menossa

Pohjaa tälle kaikelle luodaan jo Car2Car-hankkeella, joka on Saksan valtion rahoittama yhteinen hanke BMW:n, kierrätysteollisuuden, raaka-aineiden jalostajien sekä teknillisten yliopistojen kanssa.

Jotkin raaka-aineet, kuten alumiini, voidaan jo nyt helposti kierrättää. Siksi sitä on saatavilla riittävästi uusiokäyttöön jo nyt. Toiset komponentit, kuten suurjänniteparistot, ovat sen sijaan haastavampia kierrättää niiden monimutkaisen koostumuksen ja niiden sisältämien raaka-aineiden vuoksi. Prosessit kuitenkin kehittyvät koko ajan.

Ja akkujen uusiokäytön osuus ei tule vähään aikaan olemaan edes kovin suurta uusien sähköautojen valmistuksessa. Sähköautojen kysyntä on tällä suurta, eikä vanhoja sähköautoja ole tulossa kierrätykseen vielä riittävästi.

Jatkossa tilanne tasaantuu, ja etenkin harvinaisempien akustojen raaka-aineiden kohdalla kierrätys on tarkoitus saada niin tehokkaaksi, ettei niitä tarvitse louhia niin paljon kuin nykyään. Kierrätys on myös merkittävässä roolissa, jotta sähköautojen hintoja saadaan tulevaisuudessa laskettua.

Valmistusketjun toiminnan varmistaminen

Osien kierrätys on BMW:lle myös yksi keino varmistaa entistä suurempi osallistuminen auton valmistamiseen. Autoteollisuuden alkuaikoinahan raaka-aineet saapuivat tehtaalle ja niistä valmistettiin auto.

Nykyään autot ovat muodostuneet niin monimutkaisiksi, etteivät autotehtaat varsinaisesti enää valmista autoja, ne vain kasaavat niitä niille toimitetuista komponenteista. Koronakriisi sekä Ukrainan sodan vaikutukset paljastivat karulla tavalla tämän logistiikkaketjun haavoittuvuuden.

Paluuta vanhaan ei luonnollisesti ole, mutta kaikki autotehtaat miettivät tällä hetkellä sitä, miten sekä tuotannon että logistiikan toimivuus saadaan nykyistä varmemmaksi.

Samalla se on luonnollisesti etenkin eurooppalaisille autotehtaille mahdollisuus vähentää riippuvuutta Euroopan ulkopuolisista maista – ja varsinkin Kiinasta.

Teksti: Vesa Eskola, kuvat: BMW

Luetuimmat