8.1.2024 Ajoneuvot Auton kierrätys: se nyt vain on fiksua käyttää materiaalit uudestaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW on tehostanut jatkuvasti autojensa kierrätettävyyttä. Se on fiksu tapa varmistaa harvinaisempien materiaalien saanti myös tulevaisuudessa. Myös auton valmistuksessa syntyvä hiilijalanjälki pienenee. Auto on vähän kuin ihminen; monimutkainen rakennelma, joka koostuu erilaisista komponenteista, osista ja raaka-aineista. Miten nuo raaka-aineet ja komponentit hyödynnetään, kun auto tulee elinkaarensa päähän, sillä on iso vaikutus siihen, kuinka ympäristöystävällinen auto lopulta on.Tämä tiedetään myös EU:ssa, jossa on tekeillä iso muutos siihen, kuinka autojen ympäristöystävällisyyttä mitataan. Kun nykyisin tarkastellaan ylikorostetusti auton omia hiilidioksidipäästöjä, tulevaisuudessa kiinnitetään enemmän huomiota koko auton elinkaareen mukaan lukien valmistus ja logistiikka.Näillä näkymin uuden mittaustavan käyttöön valmistaudutaan vuonna 2030.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValmistus kierrätyksen ehdoillaBMW on lähestynyt kierrätysteema suunnittelemalla tavallaan auton uudelleen. Tämä tarjoaa mahdollisuuden varmistaa käytettävissä olevien resurssien mahdollisimman tehokas käyttö. Keskeistä uudessa strategiassa on käyttää materiaaleja, jotka voidaan kierrättää mahdollisimman tehokkaasti. Siksi materiaalit pitää myös saada helposti kiertoon ajoneuvon elinkaaren lopussa – eli sekä auton valmistus että purkaminen on optimoitava.Ensimmäinen auto, jossa uusi filosofia otetaan tehostetusti käyttöön tulee olemaan BMW:n uusi 3-sarjan kokoinen sähköauto, joka vielä toistaiseksi kulkee nimellä Neue Klasse. Sen tuotanto alkaa vuonna 2025.Pois kertakäyttökulttuuristaJotta kierrätys saadaan toimimaan vielä astetta tehokkaammin, autossa käytettyjä materiaaleja ei kannata kierrättää aina takaisin raaka-aineiksi. Osia kannattaa käyttää uudestaan. Se paitsi vähentää riippuvuutta arvokkaista ja rajallisista resursseista, se vähentää myös auton valmistuksessa tarvittavaa energiaa.Uusiomateriaalien osuuden lisääminen autoissa on siksi keskeinen toimenpide koko auton elinkaareen hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Tässä BMW tukeutuu jatkossa entistä enemmän esimerkiksi romutettuihin ajoneuvoihin korkealaatuisten kierrätettävien raaka-aineiden lähteenä.Romuajoneuvojen kierrätystä säännellään Saksassa 18.11.2020 annetulla romuajoneuvoasetuksella. Auton painosta 95 prosenttia on kierrätettävä asianmukaisesti. Tämä on jo hyvä, mutta suurin osa noista materiaaleista menee nykyisellään silppurin kautta kierrätykseen, koska materiaalit eivät täytä niitä korkeita laatuvaatimuksia, jotka koskevat materiaalien uudelleenkäyttöä uusissa ajoneuvoissa.Neitseelliset materiaalit ovat yleensä niin halpoja ja useimpien osien purkamiseen kuluva aika niin pitkä ja kallis, että vain muutamaa osaa lukuun ottamatta purkaminen ja sen jälkeinen uudelleenkäsittely kierrätystä varten ei ole kannattavaa.BMW:n tavoite on, että tulevaisuudessa kaikissa uusissa autoissa käytetyistä materiaaleista vähintään puolet olisi tällaisia uusiomateriaaleja. Nykyisellään niiden käyttöaste uusissa autoissa on noin 30 prosentin luokkaa.Tekoäly analysoiJotta tämä materiaalien kiertokulku toimii tehokkaasti, se vaatii luonnollisesti tarkat työkalut ja metodit kierrätykseen tulevien osien analysointia varten. Diagnostiikan avulla pystytään päättämään käytetäänkö osa uudestaan vai kierrätetäänkö se raaka-aineiksi. Prioriteettinä on aina osien uusiokäyttö, kunhan se vain laadun puolesta on mahdollista.Tätä varten on tarkoitus kehittää myös uudenlaista anturitekniikkaa, jossa käytetään tekoälyyn perustuvaa materiaalien analyysiä sekä muita spektroskopiamenetelmiä (esim. laserindusoitua plasmaspektroskopiaa), joiden avulla voidaan tunnistaa erilaisia teräs- ja alumiiniseoksia.Näin on mahdollista saada raaka-aineita, joiden puhtausaste on huomattavasti nykyistä korkeampi. Tämä lisää uusien autojen valmistukseen soveltuvien sekundääristen raaka-aineiden määrää ja merkitsee samalla sitä, että romun muuttaminen uudelleenkäytettäviksi raaka-aineiksi vaatii huomattavasti vähemmän käsittelyä. Tämä koskee kaikkia materiaaleja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPilottiprojekti jo menossaPohjaa tälle kaikelle luodaan jo Car2Car-hankkeella, joka on Saksan valtion rahoittama yhteinen hanke BMW:n, kierrätysteollisuuden, raaka-aineiden jalostajien sekä teknillisten yliopistojen kanssa.Jotkin raaka-aineet, kuten alumiini, voidaan jo nyt helposti kierrättää. Siksi sitä on saatavilla riittävästi uusiokäyttöön jo nyt. Toiset komponentit, kuten suurjänniteparistot, ovat sen sijaan haastavampia kierrättää niiden monimutkaisen koostumuksen ja niiden sisältämien raaka-aineiden vuoksi. Prosessit kuitenkin kehittyvät koko ajan.Ja akkujen uusiokäytön osuus ei tule vähään aikaan olemaan edes kovin suurta uusien sähköautojen valmistuksessa. Sähköautojen kysyntä on tällä suurta, eikä vanhoja sähköautoja ole tulossa kierrätykseen vielä riittävästi.Jatkossa tilanne tasaantuu, ja etenkin harvinaisempien akustojen raaka-aineiden kohdalla kierrätys on tarkoitus saada niin tehokkaaksi, ettei niitä tarvitse louhia niin paljon kuin nykyään. Kierrätys on myös merkittävässä roolissa, jotta sähköautojen hintoja saadaan tulevaisuudessa laskettua.Valmistusketjun toiminnan varmistaminenOsien kierrätys on BMW:lle myös yksi keino varmistaa entistä suurempi osallistuminen auton valmistamiseen. Autoteollisuuden alkuaikoinahan raaka-aineet saapuivat tehtaalle ja niistä valmistettiin auto.Nykyään autot ovat muodostuneet niin monimutkaisiksi, etteivät autotehtaat varsinaisesti enää valmista autoja, ne vain kasaavat niitä niille toimitetuista komponenteista. Koronakriisi sekä Ukrainan sodan vaikutukset paljastivat karulla tavalla tämän logistiikkaketjun haavoittuvuuden.Paluuta vanhaan ei luonnollisesti ole, mutta kaikki autotehtaat miettivät tällä hetkellä sitä, miten sekä tuotannon että logistiikan toimivuus saadaan nykyistä varmemmaksi.Samalla se on luonnollisesti etenkin eurooppalaisille autotehtaille mahdollisuus vähentää riippuvuutta Euroopan ulkopuolisista maista – ja varsinkin Kiinasta.Teksti: Vesa Eskola, kuvat: BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Armi Ratiankin aikoinaan ohjastama Porsche 911 S Targa 69 LWB 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?