7.2.2019 Ajoneuvot Autonomiaa kansalle: Volkswagen Passat uudistuu ja saa lisää älyä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Passat säilyttää tutut kuorensa, mutta nyt ne kätkevät huomattavasti aiempaa enemmän teknologiaa. Volkswagen Passat uudistuu virallisesti Geneven autonäyttelyssä maaliskuun alussa, mutta valmistaja ei nähtävästi malttanut olla julkaisematta kuvia hillitysti uudistuneesta perheautosta jo nyt. Passat saa kevyesti hiotun ilmeen ja reilusti lisää älyä.Volkswagen nostaa uutuuden kohokohdaksi Travel Assist -toiminnon, jonka kerrotaan tarjoavan osittaista autonomiaa nopeusalueella 0–210 kilometriä tunnissa. Autonomian viidellä tasolla Travel Assist sijoittuu tasolle kaksi, eli se tarjoaa avustusta nopeuden ja ohjauksen osalta, mutta vaatii kuljettajan käsien pysyvän kiinni ratissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTunnistaa kädetVolkswagen kertoo Passatin olevan ensimmäinen auto, joka tunnistaa käsien pysyvän ohjauspyörässä älypuhelinten kosketusnäytöistä tutulla kapasitiivisellä tunnistuksella. Vielä nykyisin käytössä olevat järjestelmät tunnistavat vain kuljettajan ohjauskomennot tai käsien painon ratilla, minkä vuoksi järjestelmät erehtyvät välillä luulemaan, ettei kuljettaja pidä kiinni ohjauspyörästä.Ensikuvien perusteella uutuusohjauspyörästä löytyy vihdoin myös lämmityspainike, kun aiemmin toimintoa on monissa konsernin malleissa joutunut hakemaan kosketusnäytöltä saakka.Passatin älyllistäminen kattaa myös ajovalopuolen, sillä uudistettu malli saa keulalleen Touaregista tutut IQ.Light -ledimatrisiivalot.Nettiin!Eikä siinäkään vielä kaikki: keskikonsolin tietoviihdejärjestelmä vaihtaa uusimpaan MIB3-sukupolveen. Ensikuvien perusteella järjestelmä muistuttaa Golfin vastaavaa – aina hipaisukytkimillä kömpelösti toimivaa äänenvoimakkuudensäätöä myöten. Tärkeämpää MIB3:ssa on järjestelmän verkottuneisuus, järjestelmä roikkuu netissä ja toistaa nettiradiot ynnä muut nykyaikaisuudet. MIB3 tukee myös langatonta CarPlay-älypuhelinpeilausta.Myös virtuaalimittaristo on remontoitu täysin. Uusi Digital Cockpit on Volkswagenin mukaan aiempaa terävämpi ja toiminnallisempi.Pidemmälle sähkölläTeknisellä puolella ilahduttaa ladattavan Passat GTE -hybridin sähköisen toimintamatkan kasvu 55 kilometriin uudella WLTP-mittauksella (70 km vanhalla NEDC:llä). Toimintamatkan piteneminen johtuu akun kasvamisesta 9,9 kilowattitunnista 13 kilowattituntiin. Passat GTE on yhä tarjolla sedanina ja farmarina, ja tarjoaa yhteensä 218 hevosvoiman huipputehon.Muut Passat-versiot ovat bensiinipuolella 1.5 TSI (150 hv) ja kaksi 2.0 TSI:tä (190 ja 272 hv). Dieselpuolella on tarjolla 1.6 TDI (120 hv) ja kolme 2-litraista: 2.0 TDI Evo (150 hv) sekä 2.0 TDI (190 ja 240 hv).Uudistuneet Passatit saapunevat Suomeen syksyn ja loppuvuoden välillä.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: VolkswagenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: Isuzun osastolla oltiin yksityiskohtia myöten vuodessa 1989 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa