24.6.2016 Ajoneuvot Autovalmistajat odottavalla kannalla Brexit-vaikutusten suhteen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yllätyksenä saapunut kansanäänestystulos on saanut Iso-Britanniassa toimivat autovalmistajat odottavalle kannalle. Toivelistalla on tullivapaus EU:n kanssa, mutta myös pahimpaan varaudutaan. Britannian EU:sta eroamiseen kallistunut Brexit-äänestystulos on odotetusti kirvoittanut kommentteja myös lukuisilta maassa toimivilta autovalmistajilta. Jo ennen kansanäänestystä useat valmistajat toivoivat, että Yhdistynyt kuningaskunta pysyttelisi Euroopan unionissa, sillä suurin osa saarella valmistetuista ajoneuvoista myydään Euroopan alueella. General Motorsin alaisuudessa olevan Opelin mukaan sen Vauxhall-toimintojen kannalta olisi tärkeää, että Britannia pysyttelee osana Euroopan talousaluetta taatakseen tavaroiden ja henkilöiden vapaan liikkuvuuden Euroopan sisällä. BMW varoitti "epävarmuuden aikakaudesta", mutta huomautti, että välittömiä muutoksia konsernin toimintoihin ei ole tulossa. Baijerilaisvalmistajan alaisuuteen kuuluvat Mini ja Rolls-Royce rakentavat ajoneuvonsa pääosin Britanniassa. – Emme osaa sanoa, mitä tämä tarkoittaa Iso-Britannian toiminnoillemme ennen kuin tulevat säädökset ja lait on sovittu, kommentoi BMW:n edustaja. Moottoreita ja vaihteistoja saarella valmistava Ford ilmoitti, että yhtiö ei ole vielä muuttanut investointisuunnitelmiaan, mutta yhtiö "ryhtyy tarpeellisiin toimenpiteisiin, jotta Euroopan toimintomme pysyvät kilpailukykyisinä". Luksusautoja valmistava Aston Martin kehoitti Britannian hallitusta hankkimaan tullivapauden EU-markkinoille. Pääjohtaja Andy Palmer kertoi lausunnossaan, että yhtiö pyrkii nyt kohdistamaan toimintojaan muutosajan epävakaile markkinoille. Heikentyneen punnan pitäisi Palmerin mukaan auttaa lisääntyneessä epävakaudessa. Britannian autoteollisuus on elpynyt voimakkaasti lähivuosina, mutta taustalla ovat enimmäkseen olleet ulkomaalaisomistuksessa olevat yritykset. Japanilaisista valmistajista Nissan, Toyota ja Honda valmistavat autoja Englannissa viedäkseen niistä suurimman osan EU-alueelle. Maassa valmistettavista autoista esimerkiksi Toyota vei EU:hun noin 75 prosenttia. Huolena ovatkin vientiautoille mahdollisesti langetettavat tullimaksut. – Meillä ei ole muita vaihtoehtoja kuin olla jatkossa varovaisempia investointipäätöksissämme, mukaanlukien päätökset uusien ja merkittävästi uusittujen automallien tuotannosta Iso-Britanniassa, paljasti nimettömänä pysyttelevä aasialaisyhtiön johtaja Automotive Newsille. Toisen nimettömän autoalan päättäjän mukaan suurin kysymys on se, millaiset kauppasopimukset maa saa neuvoteltua EU:n kanssa. Britanniassa vuosittain 475 000 autoa valmistava Nissan kieltäytyi kommentoimasta vaalitulosta. Yhtiö on toiminut maassa kolme vuosikymmentä ja pitänyt tukikohtanaan Sunderlandin aluetta, joka äänesti yllättäen voimakkaasti eroamisen puolesta. Honda puolestaan kertoi lausunnossaan, että yhtiö tarkkailee tilanteen kehittymistä huolellisesti. Vaalitulos ei kuitenkaan vaikuta japanilaisvalmistajan uuden Civicin tuotantovalmisteluihin Swindonin tehtaalla. Etelä-Korean autoteollisuusjärjestön apulaisjohtaja Kim Tae-nyen puolestaan huolehti, että korealaisautot saattavat joutua 10 prosentin tuontitullin kohteeksi, ellei Britannia neuvottele samanlaista sopimusta kuin EU:n ja Korean välillä on entuudestaan. – Tämä saattaa viedä pohjan Etelä-Korean autovalmistajien hintaedulta verrattuna paikallisesti tuotettuihin japanilais- ja saksalaisautoihin, Tae-nyen kommentoi. Volkswagen-ryhmä kommentoi, että on liian aikaista arvioida äänestystuloksen vaikutusta sen brittiläiselle luksusmerkille, Bentleylle. Ryhmä ei osaa arvioida myöskään äänestystuloksen vaikutusta eräälle sen suurimmista markkina-alueista. Äänestystuloksella on merkittäviä vaikutuksia myös Saksan autoteollisuudelle. Saarivaltio on saksalaisten valmistajien suurin yksittäinen vientialue. Maan autoteollisuusliitto VDA:n johtaja Matthias Wissmann vaati, että eurooppalaisten poliitikkojen tulee tehdä voitavansa tullivapaan kaupan ylläpitämiseksi EU:n ja Yhdistyneen kuningaskunnan välillä. Noin puolet kuningaskunnassa vuosittain myytävistä ajoneuvoista tulee saksalaisten omistamilta yhtiöiltä. Vastaavasti Britanniassa sijaitsee noin 100 Saksan autoteollisuuden tarvitsemaa tuotantolaitosta. Daimlerin pääjohtaja Dieter Zetsche kommentoi, että hän ei odota vaalituloksen vaikuttavan Mercedes-Benziin. Hän puhui kuitenkin voimakkaasti Euroopan yhtenäisyyden puolesta. – Maantieteellisesti maa voi olla saari, mutta poliittisesti ja taloudellisesti se ei ole. On entistä tärkeämpää, että Eurooppa ei ajaudu enempää erilleen. Analyysiyhtiö Evercore ISI arvioi, että Brexit-vaalitulos saattaa leikata autovalmistajien tuloja peräti 8 miljardilla eurolla, sillä Iso-Britannia on eräs EU:n vahvimmista ja kannattavimmista automarkkinoista. Lähde: Automotive News Kuva: Mini Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Katso myös: Jaguar Land Roverin sisäpiiri: Brexit merkitsisi miljardin menetyksiä Toyota varoittaa Britannian mahdollisen EU-eron tariffivaikutuksista Autovalmistajat: Britannian tulisi pysyä EU:ssa Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan