24.6.2016 Ajoneuvot Autovalmistajat odottavalla kannalla Brexit-vaikutusten suhteen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yllätyksenä saapunut kansanäänestystulos on saanut Iso-Britanniassa toimivat autovalmistajat odottavalle kannalle. Toivelistalla on tullivapaus EU:n kanssa, mutta myös pahimpaan varaudutaan. Britannian EU:sta eroamiseen kallistunut Brexit-äänestystulos on odotetusti kirvoittanut kommentteja myös lukuisilta maassa toimivilta autovalmistajilta. Jo ennen kansanäänestystä useat valmistajat toivoivat, että Yhdistynyt kuningaskunta pysyttelisi Euroopan unionissa, sillä suurin osa saarella valmistetuista ajoneuvoista myydään Euroopan alueella.General Motorsin alaisuudessa olevan Opelin mukaan sen Vauxhall-toimintojen kannalta olisi tärkeää, että Britannia pysyttelee osana Euroopan talousaluetta taatakseen tavaroiden ja henkilöiden vapaan liikkuvuuden Euroopan sisällä.BMW varoitti "epävarmuuden aikakaudesta", mutta huomautti, että välittömiä muutoksia konsernin toimintoihin ei ole tulossa. Baijerilaisvalmistajan alaisuuteen kuuluvat Mini ja Rolls-Royce rakentavat ajoneuvonsa pääosin Britanniassa. – Emme osaa sanoa, mitä tämä tarkoittaa Iso-Britannian toiminnoillemme ennen kuin tulevat säädökset ja lait on sovittu, kommentoi BMW:n edustaja.Moottoreita ja vaihteistoja saarella valmistava Ford ilmoitti, että yhtiö ei ole vielä muuttanut investointisuunnitelmiaan, mutta yhtiö "ryhtyy tarpeellisiin toimenpiteisiin, jotta Euroopan toimintomme pysyvät kilpailukykyisinä".Luksusautoja valmistava Aston Martin kehoitti Britannian hallitusta hankkimaan tullivapauden EU-markkinoille. Pääjohtaja Andy Palmer kertoi lausunnossaan, että yhtiö pyrkii nyt kohdistamaan toimintojaan muutosajan epävakaile markkinoille. Heikentyneen punnan pitäisi Palmerin mukaan auttaa lisääntyneessä epävakaudessa.Britannian autoteollisuus on elpynyt voimakkaasti lähivuosina, mutta taustalla ovat enimmäkseen olleet ulkomaalaisomistuksessa olevat yritykset. Japanilaisista valmistajista Nissan, Toyota ja Honda valmistavat autoja Englannissa viedäkseen niistä suurimman osan EU-alueelle. Maassa valmistettavista autoista esimerkiksi Toyota vei EU:hun noin 75 prosenttia. Huolena ovatkin vientiautoille mahdollisesti langetettavat tullimaksut. – Meillä ei ole muita vaihtoehtoja kuin olla jatkossa varovaisempia investointipäätöksissämme, mukaanlukien päätökset uusien ja merkittävästi uusittujen automallien tuotannosta Iso-Britanniassa, paljasti nimettömänä pysyttelevä aasialaisyhtiön johtaja Automotive Newsille.Toisen nimettömän autoalan päättäjän mukaan suurin kysymys on se, millaiset kauppasopimukset maa saa neuvoteltua EU:n kanssa.Britanniassa vuosittain 475 000 autoa valmistava Nissan kieltäytyi kommentoimasta vaalitulosta. Yhtiö on toiminut maassa kolme vuosikymmentä ja pitänyt tukikohtanaan Sunderlandin aluetta, joka äänesti yllättäen voimakkaasti eroamisen puolesta. Honda puolestaan kertoi lausunnossaan, että yhtiö tarkkailee tilanteen kehittymistä huolellisesti. Vaalitulos ei kuitenkaan vaikuta japanilaisvalmistajan uuden Civicin tuotantovalmisteluihin Swindonin tehtaalla.Etelä-Korean autoteollisuusjärjestön apulaisjohtaja Kim Tae-nyen puolestaan huolehti, että korealaisautot saattavat joutua 10 prosentin tuontitullin kohteeksi, ellei Britannia neuvottele samanlaista sopimusta kuin EU:n ja Korean välillä on entuudestaan. – Tämä saattaa viedä pohjan Etelä-Korean autovalmistajien hintaedulta verrattuna paikallisesti tuotettuihin japanilais- ja saksalaisautoihin, Tae-nyen kommentoi.Volkswagen-ryhmä kommentoi, että on liian aikaista arvioida äänestystuloksen vaikutusta sen brittiläiselle luksusmerkille, Bentleylle. Ryhmä ei osaa arvioida myöskään äänestystuloksen vaikutusta eräälle sen suurimmista markkina-alueista.Äänestystuloksella on merkittäviä vaikutuksia myös Saksan autoteollisuudelle. Saarivaltio on saksalaisten valmistajien suurin yksittäinen vientialue. Maan autoteollisuusliitto VDA:n johtaja Matthias Wissmann vaati, että eurooppalaisten poliitikkojen tulee tehdä voitavansa tullivapaan kaupan ylläpitämiseksi EU:n ja Yhdistyneen kuningaskunnan välillä. Noin puolet kuningaskunnassa vuosittain myytävistä ajoneuvoista tulee saksalaisten omistamilta yhtiöiltä. Vastaavasti Britanniassa sijaitsee noin 100 Saksan autoteollisuuden tarvitsemaa tuotantolaitosta.Daimlerin pääjohtaja Dieter Zetsche kommentoi, että hän ei odota vaalituloksen vaikuttavan Mercedes-Benziin. Hän puhui kuitenkin voimakkaasti Euroopan yhtenäisyyden puolesta. – Maantieteellisesti maa voi olla saari, mutta poliittisesti ja taloudellisesti se ei ole. On entistä tärkeämpää, että Eurooppa ei ajaudu enempää erilleen.Analyysiyhtiö Evercore ISI arvioi, että Brexit-vaalitulos saattaa leikata autovalmistajien tuloja peräti 8 miljardilla eurolla, sillä Iso-Britannia on eräs EU:n vahvimmista ja kannattavimmista automarkkinoista.Lähde: Automotive News Kuva: MiniMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatso myös:Jaguar Land Roverin sisäpiiri: Brexit merkitsisi miljardin menetyksiä Toyota varoittaa Britannian mahdollisen EU-eron tariffivaikutuksista Autovalmistajat: Britannian tulisi pysyä EU:ssa Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää