28.4.2017 Matkailu Ayrton Senna ja Imola – muisto mestarista elää ikuisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Formula 1 syntyi 23 vuotta sitten uudelleen. Se vaati kallisarvoisen uhrin. Tumma hahmo erottuu kaukaa. Kylmät väreet kulkevat kehon läpi.Puisto on talvisen puuton, ja ilmojen herra on päättänyt kyynelehtiä päällemme muutamia sadepisaroita. Se tekee vierailusta vieläkin karumman.Kävelemme lähemmäs. Alkaa erottua lisää yksityiskohtia: kukkia, julisteita ja vihreäkeltaisia Brasilian lippuja. Viereisellä jalustalla istuva patsas katsoo maahan – ja näyttää itkevän.Juuri tähän mutkaan, Tamburelloon, brasilialaisen kolminkertaisen F1-maailmanmestarin Ayrton Sennan kilpa-auto pysähtyi viimeisen kerran.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMusta viikonloppuBolognan kupeesta, Italian saappaanvarren yläosasta, löytyy rypäs autofriikkiä vavahduttavia kohteita: on Ferrarin Maranello, on Lamborghinin Sant’Agata Bolognese – ja sitten on Imola.Legendaarinen moottorirata kantaa kunniakasta nimeä Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari. Silti vapun 1994 tapahtumat ovat ne, mistä Imola ikuisesti muistetaan.Tuolloin ajettu San Marinon GP alkoi jo perjantain harjoitusten osalta pahaenteisesti, kun brassilupaus Rubens Barrichellon Jordan syöksyi radan viimeisessä mutkassa seinään.Barrichello menetti tajuntansa, mutta selviytyi. Kaikki huokasivat helpotuksesta, mukaan lukien maanmiestään sairaalassa katsomassa käynyt Senna. Kisaviikonloppu jatkui.Pahin tapahtuiLauantain aika-ajoissa ei käynyt yhtä hyvin. Radan nopeimmassa kohdassa, Villeneuve-mutkassa, itävaltalaisen Roland Ratzenbergerin Simtek-auto jätti asvaltin.Kun kilpa-auton hylky lopulta pysähtyi Tosa-neulansilmään, mitään ei ollut tehtävissä. Ratzenberger julistettiin kuolleeksi, ja shokkiaalto levisi Imolan ylle.Formula 1 oli menettänyt kuljettajan kisaviikonloppuna edellisen kerran 12 vuotta aikaisemmin. Etenkin Senna vaikutti olevan tapahtuneesta avoimen järkyttynyt.Lajin turvallisuudesta alettiin välittömästi puhua painokkaammin sanankääntein. Kukaan ei kuitenkaan osannut aavistaa, miten kamala seuraavasta päivästä tulisi.Lopun alkuaSunnuntain kisastartti jouduttiin uusimaan, kun portugalilainen Pedro Lamy osui Lotuksellaan lähtöruutuunsa jumittuneen Jyrki Järvilehdon Benettonin perään.Uhreilta ei nytkään vältytty, sillä kolarista lentäneet autonosat aiheuttivat usean katsojan loukkaantumisen. Kun romuja siivottiin, kilpailijat kiersivät rataa turva-auton takana.Lähtö tapahtui lentävänä muutaman kierroksen jälkeen. Paalupaikalta kisaan lähtenyt Senna johti Williamsillaan perässään Benettonin nuori saksalaisässä Michael Schumacher.Kaksikko ryhtyi heti vetämään kaulaa muihin. Kun kisaa katsoo jälkikäteen videolta, Sennan auton rauhaton käytös Tamburellossa pistää erityisesti silmään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolari ilman syytäKun täyttä vauhtia oli ajettu vain pari kierrosta, tapahtui jotain odottamatonta. Sennan auto ajautui yli 300 km/h vauhdissa äkisti ajolinjalta, päin ulkokaarteen kaidetta.Lääkäreiden ja toimitsijoiden autot kiiruhtivat taas kerran radalle, mutta kun kuljettaja ei noussut heti autostaan, pahat aavistukset nousivat jälleen pintaan.Sennan suora kuolinsyy oli oikeastaan huonoa tuuria. Välittömästi osuman jälkeen Williamsin pyörän tukivarsi oli lentänyt kohti keltaista kypärää, kohtalokkain seurauksin.Elävä legenda, lajin kirkkain tähti, jota vastaan kaikki kuskit olivat ajaneet viimeisen kymmenen kauden ajan, oli muutaman tunnin jälkeen lopullisesti poissa.Paikka historiassaKatselemme patsaan vierelle jätettyjä kunnianosoituksia, joista monet on selvästi tuotu kaukaa valtameren toiselta puolen. Viesteistä välittyy aito suru ja kaipaus.On helppo kuvitella, että kun Sennan arkkua kuljetettiin Sao Paulon lentokentältä kohti viimeistä määränpäätään, tien varsilla oli saattamassa miljoona brasilialaista.Ayrton Senna oli – ja on – myyttinen hahmo. Hän omisti koko elämänsä moottoriurheilulle, oli harras uskovainen ja kotimaassaan enemmän kuin kansallissankari.Senna olisi tänä vuonna täyttänyt 57 vuotta, ja oli jo elinaikanaan lahjoittanut hädänalaisille maanmiehilleen huomattavia avustuksia. Hyvä työ jäi tältäkin osin kesken.Aina vain lisääMestari ei ollut enää näkemässä, miten Imolassa kisa lähetettiin matkaan kolmannen kerran, ja traaginen putki formula ykkösissä vain jatkui.Varikkosuoralla italialaisen Michele Alboreton Minardin pyörä irtosi renkaanvaihdon jälkeen lentäen päin mekaanikkoja, joista neljä loukkaantui.Kohtalo jatkoi ivaansa, sillä kaksi viikkoa myöhemmin ajetun Monacon GP:n harjoituksissa laji oli saada jälleen uuden kuolonuhrin.Itävaltalainen Karl Wendlinger vajosi koomaan osuttuaan Sauberillaan tunnelin jälkeisessä shikaanissa seinään. Hän onneksi toipui täysin, mutta enempää ei kaivattu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyö jatkuu yhäPahoja onnettomuuksia tuntuu aina edeltävän jonkinlainen viattomuuden aika. Niinpä kun jotain sattuu, se tulee yleensä yllätyksenä.Kattojärjestö FIA, johtajansa Max Mosleyn johdolla, reagoi formula ykkösten tapahtumiin nopeasti. Niin autojen kuin ratojenkin turvallisuutta parannettiin monin keinoin.Laji ei enää ollut entisensä. Sama kehitys on F1-sarjassa jatkunut aina näihin päiviin asti, ja on epäilemättä pelastanut monen kuljettajan ja ratavirkailijan hengen.Vuonna 1994 tästä kaikesta jouduttiin kuitenkin maksamaan kallis hinta. Muistutus siitä istuu edelleenkin Tamburellossa, kiven päällä, katse maahan painautuneena.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 2.2.2025 Matkailu Sodan muistoja Belgradia vartioivan linnoituksen vallihaudoissa 2.2.2025 Matkailu Tarton Peipsijärvelle pilkille – miksipäs ei! 27.1.2025 Matkailu Pahuuden monumentti – Auschwitz-Birkenau keskellä Eurooppaa muistuttaa ihmisen tekemistä kauheuksista 26.1.2025 Matkailu Lapsuus sodan keskellä: Sarajevossa sijaitseva museo kertoo sodasta lasten kokemusten kautta 26.1.2025 Matkailu Huurteista historiaa Tartossa – mainio A. Le Coq -panimomuseo 21.1.2025 Matkailu Moottori 100 vuotta: Matkamme Saksan halki 16.–22.7.1933 21.1.2025 Yleinen Viron lupaus matkailijoille – lisää kulttuuri ja urheilua 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Matkailu Aistien valtakunta: Mercato del Capo eli Palermon eläväinen katutori Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla