5.6.2025

Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä

Kuva Bentley

Valtaisaa massaa ja nopeutta on jälleen lähdetty yhdistämään Crewe'ssa, tällä kertaa 650 hevosvoiman V8:n muodossa.

Jopa 44 prosenttia Bentleyn asiakkaista päätyy viimeisimpien tilastojen mukaan mallivalinnassaan Bentaygaan. Katumaasturibuumi on siis täyttä totta myös täällä arvoautomaailmassa, eikä suosiolle näy loppua vaikka Bentayga täyttää seuraavaksi jo 10 vuotta! Bentleyn kohdalla yli 2,4 tonnin möhkälemaasturi ei juurikaan sodi viime vuosikymmenten perinteitä vastaan, joskin ammoisina aikoinaan Bentley on tehnyt myös urheiluautoja ja kilpa-autoja.

Tätä urheiluperinnettään Bentley vaalii nykymallistossaan muun muassa Speed-malliversioilla, joissa on kaivettu esiin autojen nopeuspotentiaali, kuitenkaan tinkimättä yhtään ultraluksusautoluonteesta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Bentayga Speed menetti odotetusti W12:n

Bentley on ollut Volkswagenin omistama noin neljännesvuosisadan ajan, ja tuona aikana, aina viime vuoteen asti, Bentley sai hyötyä Volkswagenin 2000-luvun taitteen suursatsauksesta (tai osasta sitä), nimittäin W12-moottorista. 12-sylinterinen moottori on tehokas keino erottaa jyvät akanoista täällä arvoautojen ylimmällä kukkulalla.

W12:sta kuitenkin tosiaan luovuttiin, ja nyt Bentleyn on luovittava ainakin ennen täyssähköjen tuloa astetta tavanomaisemmilla ratkaisuilla, hybridijärjestelmillä V6:n tai V8:n kera, tai sitten pelkällä V8:lla, niin kuin W12:staan luopumaan joutunut Bentayga Speed.

Uuden Bentayga Speedin 4,0-litrainen kaksoisahdettu V8 on pohjimmiltaan tuttu monista monituisista Volkswagen-konsernin ylemmän pään tuotteista, Audista Porschen kautta Lamborghiniin.

Moottoria on kuitenkin Speediä varten hieman peukaloitu, jotta se on saatu tehokkaammaksi kuin aiemman Speedin W12. Tehoero on 15 hevosvoimaa uuden Speedin hyväksi, kun moottoritilavuus on siis pienentynyt kolmanneksella kuudesta neljään litraan. V8 tuottaa täten 650 hevosvoimaa, ja äänet päästetään pihalle ensi kertaa Bentaygassa urheilupakoputkistolla.

Vääntömomentissa kaksoisahdettukaan V8 ei mahda mitään kahden litran verran suuremmalle W12:lle, vaan 900 newtonmetristä on tultu alas 850 newtonmetriin, ei nyt toki edelleenkään varsinaisesti huonoon lukemaan.

Uusi Bentley Bentayga Speed on vähemmän painava kuin isommalla moottorilla varustettu edeltäjänsä, ja muun muassa sen ansiosta mallin 0 - 100 km/h -kiihtyvyyslukemasta on saatu siivottua puolisen sekuntia pois, lukeman ollessa nyt 3,4 sekuntia.

"Speed" viittaa sanan varsinaisessa merkityksessä enemmänkin vauhtiin kuin kiihtyvyyteen, ja myös tällä saralla on tullut parannusta. Jos edellinen Speed kulki hikisesti 301 km/h, päästään uutuudella jo reteästi 310 km/h.

Kuinka saada Buckinghamin palatsi driftaamaan?

Tehoa ja vääntöä siihen ainakin tarvitaan, ja sitä tosiaan löytyy. Loppuun asti päästään, kun tähän cocktailiin lisätään ESC:n Dynamic-moodi.

Kun tämä uhkarohkea ajotila on kytketty päälle, auton ajovakauden hallintajärjestelmästä tulee paljon vähemmän holhoava. Torque-vectoringilla Bentayga Speed saadaan puolestaan kääntymään riittävän roimasti, ja perän pitäisi irrota lopullisesti reippaalla kaasunpainalluksella.

Lähde: Bentley

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat