26.12.2022

Bentleyn museon kaikki autot ovat ajokuntoisia – myös Juha Kankkusen ennätysautot

Bentleyn yli sadan vuoden historian merkittävimmät automallit löytyvät alkuperäisestä Bentleyn tehdashallista Luoteis-Englannissa sijaitsevassa Crewestä.

Bentleyn 103 vuoden historian kaikki merkittävimmät automallit on säilötty Bentley Heritage Garageen Luoteis-Englantiin. Bentley Heritage Garage sijaitsee yhdessä Bentelyn tehtaan alkuperäisistä tehdashalleista Crewessä.

Joukossa on mukana myös suomalaisen nelinkertaisen rallin maailmanmestarin Juha Kankkusen autot. Heritage Garagessa on esillä on sekä Continental GT, jolla Kankkunen ajoi jääratojen nopeusennätyksen 321,65 km/h vuonna 2007 että Continental Supersports Convertible, jolla samaista ennätystä parannettiin vuonna 2011 Pohjanlahden jäällä vuonna lukemiin 330,695 kilometriä tunnissa. Molemmat lukemat ovat kilometrin matkalla mitattuja keskinopeuksia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alkuperäisen tehtaan tiloissa

Kaikki Bentleyn kokoelman autot ovat täysin ajokuntoisia, niin myös Kankkusen ennätysautot. Bentleyn kokoelmassa on tällä hetkellä 42 autoa, joista 34 on katuautoa ja kahdeksan puhdasta kilpa-autoa.

Kokoelma on saanut nyt uudet tilat ensimmäistä kertaa Bentleyn kampukselta. Kokoelmaa on laajennettu ja kehitetty merkittävästi viimeksi kuluneen puolentoista vuoden aikana ja se kattaa nyt yhtiön koko historian. Kokoelma on nähtävillä myös vierailijoille, jotka pääsevät näkemään kokoelman kautta Bentleyn tuotantomallien ketjun.

Kokoelma on jaettu käytännössä kolmen eri osaan. Merkittävimmät Cricklewood-mallit ovat vuosilta 1919–1931 ja Derby-kauden Bentleyt vuosilta 1931–1939. Cricklewood-malleiksi kutsutaan Bentleyn ensimmäisessä tehtaassa Lontoon pohjoispuolella valmistettuja autoja, Derby-malleja ovat puolestaan Rolls Roycen tehtaalla Derbyssä rakennetut Bentleyt. Tämän jälkeen 1940-luvulta lähtien Bentleyn kotipaikkana on ollut Luoteis-Englannin Cheshiren Crewe, jossa myös Heritage Garage sijaitsee.

Kokoelman kahdeksan puhdasta kilpa-autoa muodostavat kolmannen, erillisen näyttelyn. Siihen kuuluvat Le Mans -voittaja Bentley Speed 8, Pikes Peak sekä GT3 -sarjan kilpa-autot.

Heritage Garage löytyy Bentleyn alkuperäiseltä tehdasalueelta 1930-luvun tiilirakennuksesta. Se on palvellut aiemmin Bentleyn tuotantojen ”projektifoorumina”, jossa on suunniteltu muun muassa vuoden 2003 Bentley Continental GT. Valoisa ja ilmava halli on tehdasalueella keskeisellä paikalla työntekijöiden päivittäisten kulkureittien risteyksessä. Autotallissa järjestetään myös erilaisia tilaisuuksia Bentleyn vintage-mallien keskellä.

Bentayga merkittävä osa historiaa

Bentleyllä nähdään, että autokokoelmalla on tärkeä rooli parhaillaan suurta muutosprosessia kokevalle Bentleylle: kokoelma antaa selkeän kuvan siitä, mistä nykypäivän Bentleyt ovat syntyneet.

Heritage Collection -kokoelman autoja esitellään ja niillä myös ajetaan suurissa autoalan tapahtumissa eri puolilla maailmaa, Kalifornian Pebble Beach -tapahtumasta Italian 1000 Migliaan.

– Koska kokoelman tarkoitus on kartoittaa Bentleyn historiaa, olemme myös sitoutuneet täydentämään sitä jokaisella uudella mallillamme. Mallistoon kuuluu nyt esimerkiksi vuoden 2019 Bentayga Hybrid, joka oli sekä ensimmäinen Bentleyn lataushybridi, että tärkeä askel Bentley-malliston sähköistymisstrategiassa. Haluamme jakaa Bentley Motorsin rikkaan historian sekä vieraiden, että kaikkien yhtiön työntekijöiden kanssa. Heritage Garage herättää historian eloon. Se sekä kertoo menneisyydestämme että määrittää suuntaa tulevaisuudellemme, Bentleyn Heritage Collectionin johtaja Mike Sayer sanoo.

Cricklewood-osastolta löytyvät sotaa edeltäneen ajan Bentleyt. Lähtökohtana on EXP2, joka on maailman vanhin Bentley. Se on yhtiön toisen perustajan, Walter Owen Bentleyn rakentama auto. Seuraavat Cricklewood-mallit ovat Blower Bentley -nimellä tunnettuja kilpa-autoja, joista arvokkaimpana olemassa olevana Bentleynä pidetty Team Car #2 sekä vuoden 1930 Speed Six. Lisäksi kokoelmasta löytyy vuoden 1930 Bentley 8 Litre, joka oli Walter Owen Bentleyn henkilökohtaisessa käytössä kaksi vuotta.

Bentley Mark VI oli ensimmäinen auto, joka valmistui Crewen tehtaalta. Siitä tuli heti myyntimenestys. Heritage Collectionin esimerkki on musta-vihreäksi viimeistelty AGO 2, joka on samalla linkki vuoden 1938 kreikkalaisen ennätyskuljettaja André Embiricosin mukaan nimensä saaneen 4 ¼-litraisen Embiricosin ja vuoden 1952 Type R Continentalin välillä.

Kaikilla autoilla oma paikkansa

Bentleyn kokoelmassa olevalla jokaisella autolla on merkittävä paikka Bentleyn historiassa. Museosta löytyvät niin Jack Phillipsin vuonna 1959 suunnittelema alumiinirakenteinen V8-moottori kuin sen seuraava askelkin, kun 6,75-litrainen V8 turboahdettiin. Turboahdettu moottori palveli aina vuoteen 2020 saakka. Sen viimeinen versio oli käytössä Bentley Mulsannen voimalinjassa, jossa jättiläismäinen moottori kehitti 512 hevosvoiman tehon ja 1020 newtonin väännön. Auton huippunopeus oli 296 kilometriä tunnissa ja se kiihtyi sadan kilometrin tuntinopeuteen 5,1 sekunnissa. Heritage Garagen kokoelmissa olevan Mulsannen väri on Imperial Blue ja runkonumero 000002, eli se on toinen tuotantolinjalta valmistunut malli.

Vuonna 2003 lanseerattu Bentley Continental GT merkitsi seuraavaa käännekohtaa Bentleyn ja Crewen historiassa. Se nosti alle tuhat räätälöityä autoa vuodessa valmistavan pajan yli kymmenkertaiseen kokoluokkaan. Tämän jälkeen Bentley tuli tunnetuksi kompaktista ja tehokasta kuusilitraisesta W12-moottorista. Heritage Collectionin W12-malleihin kuuluu kolme Flying Spur -sukupolvea sekä kaksi Continental Supersports -coupé’ta. W12 on voimanlähteenä myös ensimmäisessä Bentaygassa vuodelta 2016. Bentayga on yksi merkittävimmistä Bentleyn malleista.

Nelilitraista Bentleyn V8-moottoritekniikkaa Heritage Garagessa edustaa Heritage Collectionissa vuonna 2014 lanseerattu Continental GT V8S. Moottori on ensimmäinen täysin uusi Bentley V8 sitten 1950-luvun puolivälin ja sen uudistettu versio on tarjolla tällä hetkellä jokaiseen Bentleyn mallisarjaan.

Lähde: Bentley

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat