25.2.2023

Onko rekisteri JAS 949 tuttu? – Aikansa tyyli-ikonia kunnioitetaan käsityönä tehdyllä uudella mallilla

Rekisteritunnus JAS 949 on tunnettu 1950-luvun alusta ikonisena brittivalmistajan autoyksilönä. Nyt brittivalmistajan uusi malli tekee sille nyt kunniaa.

Brittiläinen Volkswagen-konserniin kuuluva Bentley Motors on valmistanut käsityönä ainutlaatuisen Bentley Continental GT Azure -mallin. Auto on saanut inspiraationsa 70 vuotta sitten valmistuneesta JAS 949 -rekisteritunnuksella olevasta Bentleyn R-Type Continental -mallista.

Uusi Bentley Continental GT Azure on kunnianosoitus JAS 949:n 70-vuotiaalle taipaleelle. Autoa pidetään yhtenä Bentleyn historian merkittävimmistä ja tärkeimmistä tyyli-ikoneista.

Alkuperäistä Bentley R-type Continentalia valmistettiin vain 208 kappaletta ja JAS 949 -rekisteritunnuksella oleva auto on yksi niistä. R-Type Continentalia kuvattiin sen aikana ”moderniksi lentäväksi matoksi, joka taittaa huomaamatta pitkätkin matkat”. Automalli esiteltiin vuonna 1952, ja se oli tuolloin maailman nopein nelipaikkainen luksussedan. Auton suunnittelussa oli kolme ohjenuoraa: etupyörästä lähtevä voimaa uhkuva linjakkuus, täyteläiset takakaarien pokkaukset sekä kauniisti kaartuva kattolinja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suoraan alenevassa polvessa

Nämä ominaispiirteet inspiroivat ensimmäisen sukupolven Continental GT:n suunnittelua vuonna 2003 kuten myös jokaista Continental GT:tä sen jälkeenkin. Continental GT -malliperheen uusimpana tulokkaana Azure-malli jatkaa ajatonta muotoilua edustaen R-Type Continentalia suoraan alenevassa polvessa.

Bentley R-Type Continental ja JAS 949 -rekisterillä oleva yksilö on Bentleyn oma. Auto lepäilee Bentleyn äskettäin avatussa Heritage Garage -esittelytilassa Bentleyn tehdasalueella Crewessä Englannissa. Bentley hankki JAS 949:n vuonna 2001, ja se on pitänyt sitä erinomaisessa kunnossa säilyttäen samalla siihen tullutta ajan patinaa. Autolla ajetaan edelleen tiellä säännöllisesti.

JAS 949 toimitettiin vuoden 1953 joulukuussa ensimmäiselle omistajalleen tohtori Rowland Gueninille Sveitsiin. Asiakas tilasi auton norsunluunvärisenä (Ivory) ja sitä täydensi punainen sisätilojen verhoilu sekä manuaalivaihteisto.

Jotta JAS 949:n moderni tulkinta eli Continental GT Azure olisi mahdollisimman lähellä alkuperäistä, uusi Bentley on käsin maalattu vanhanajan valkoisella Old English White -ulkovärillä. Se mukailee perinteikästä ulkoväriä, joka juontaa juurensa aina 1950-luvulle saakka. Esikuvansa tavoin Continental GT:ssä on käytetty kirkasta kromia esimerkiksi jäähdyttimen säleikössä. JAS 949:ssä käytössä olivat 16-tuumaiset vanteet, mutta uudemmassa versiossa alla ovat 22-tuumaiset käsin viimeistellyt vanteet, jotka ovat mustat ja kiillotetut alkuperäisen esikuvan mukaan.

Auton ohjaamossa on käytetty kauttaaltaan tyylikästä Cricket Ball -nahkaa, ja se toistaa JAS 949:n nahkaverhoilun väriä. Istuimiin kontrastia tuovat ja sisätilojen linjoja korostavat käsin ommellut tereet, jotka ovat Beluga-nahkaa.

Tuulahduksen nykyajasta Continental GT Azuressa tuo tyyliltään avohuokoiseksi jätetty pähkinänvärinen Burr Walnut -viilu, se muistuttaa JAS 949:n ohjaamon patinoitunutta pintaa. Avohuokoisen viilun päälle on levitetty kolme erittäin ohutta lakkakerrosta, niiden kokonaispaksuus on vain 0,1 millimetriä. Vertailun vuoksi voi todeta, että Bentleyn kiiltävän tasainen High Gloss -lakkapinta on paksuudeltaan 0,5 mm. Jokainen lakkakerros levitetään käsin, jonka jälkeen se hiotaan kerrosten välissä, minkä ansiosta lakka tarttuu tiukasti puun luonnollisiin uurteisiin. Tuloksena on vahamainen pinta, joka korostaa puun luonnollista väriä sekä rakennetta.

Ristiviilutuksia käytetään Bentleyn autoissa yhä nykyäänkin. Uuden Continental GT Azuren ristiviilutukset heijastavat JAS 949:n sisätiloja käyttämällä australialaista suorasyistä viilua täydennettynä puksipuisella koristelistalla, johon on lisätty Bentley Mullinerin kultainen somiste. Alkuperäisen R-Type Continentalin ohjaamo on viimeistelty kojelaudan viilulla sekä sisäpuolen kynnyslistoilla.

Sähkötoiminen aktiivinen kallistuksenvakausjärjestelmä

Bentleyn pääinsinööri Ivan Everndenin ja päämuotoilija John Blatchleyn hengentuotteena 1950-luvun alussa syntynyt R-Type Continental loi mallin, joka yhä edelleen inspiroi Bentleyn suunnittelijoita.

Uusi Continental GT Azure on niin ikään suunniteltu parantamaan matkustajien hyvinvointia ja mukavuutta, oli matka miten pitkä hyvänsä.

Ajomukavuuden ja hyvän ajotuntuman perustana ovat istuimet, Bentley Azureissa vakiovarusteena on etuistuimen Comfort Specification -mukavuuspaketti. Paketti sisältää kuuden eri asetuksen hierontatoiminnon sekä istuimen säädettävät sivuosat, sähkötoiminen turvavyön säätö ja mukavat pääntuet.

Continental GT Azuressa on myös 48 voltin sähkötoiminen aktiivinen kallistuksenvakausjärjestelmä, nimeltään Bentley Dynamic Ride. Se parantaa auton ajomukavuutta ja vähentää korin kallisteluja tehden matkanteosta rennompaa. Järjestelmä vaimentaa kuljettajaan ja matkustajiin kohdistuvia liiallisia liikkeitä. Lisäksi se parantaa ajomukavuutta erottamalla vasemman ja oikean puolen kallistuksenvaimentimet sähköisesti toisistaan. Järjestelmä muodostaa vain noin 0,3 sekunnissa auton korin kallistumista kompensoivan 1 300 newtonmetrin voiman, joka pitää auton kori kaarreajossa suorassa ja vakaana.

Continental GT Azuren vakiovarusteluun kuuluu myös Touring Specification -paketti. Pakettiin kuuluu kuljettajaa avustavia järjestelmiä, jotka vahvistavat kuljettajan luottamusta autoon ja mahdollistavat siten auton rennon hallinnan, oli kyse sitten liikenneruuhkasta tai sääolosuhteista. Lisäksi auton mukautuva vakionopeussäädin tuo helppoutta ajoon. Autossa on muutenkin kattava varustelu, muun muassa head-up Display -tuulilasinäyttö ja night Vision -pimeänäköavustin.

Molemmat ajoneuvot, niin alkuperäinen JAS 949 kuin uusi Continental GT Azure ovat myös Ison-Britannian Bentleyn lehdistölle tarkoitettua kalustoa, jota media voi ottaa koeajoon arvioitavaksi.

Lähde Bentley

Kommentoi artikkelia