31.5.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Audi Rosemeyer ja Bentley Hunaudières – Bugatti Veyronin kadonneet sisaret Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ainutlaatuinen W16 -moottoriprojekti johti maailman nopeimpaan katuautoon, mutta VW-konsernin sisällä myös pariin pöytälaatikkoon jääneeseen sisarmalliin. Bugatti Veyron on nyttemmin saanut seuraa 400+ km/h -katuautojen maailmassa, mutta on varmasti edelleen porukassaan kaikkein nimekkäin. Ennätyksellistä luksusautoa suunniteltiin pitkään, ja sen voimanlähde oli edesmenneen VW-johtaja Ferdinand Karl Piëchin suuren myötävaikutuksen tulos.Bugatti EB 16/4 Veyron -prototyyppi vuodelta 2001.Volkswagen hankki Bugatti Automobilesin hallintaansa vuonna 1998, samaan aikaan Bentleyn kanssa. Nyt Volkswagenilla oli hallinnassaan kaksi maailmanluokan ultraluksusautobrändiä, ja siinä olikin riittävästi pohjaa autoteollisuuden superlatiiville.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBentley HunaudièresVolkswagen kehitti W16-moottorinsa VR6- ja edelleen VR8-moottoreiden kautta. Huippukalliin kehitysprojektin ensimmäinen näyttö oli Bentley Hunaudières vuodelta 1999. Tämä hyperautokonsepti oli myös uusi alku Bentleylle, aamunkoitto Volkswagenin alaisuudessa suunniteltaville autoille.Aiemminhan Bentleyn mallit olivat vuosikymmenien ajan olleet käytännössä kopioita aiemman omistajan, Rolls-Roycen, malleista. Hunaudièresissa onkin varsinkin keulan alueella sekä myös vanteissa nähtävissä päivänselvää sukunäköä esimerkiksi Continentaliin ja -Flying Spuriin, jotka ovat brittimerkin Volkswagen-aikakauden ensimmäisiä hedelmiä.Sen sijaan tulevaan Bugatti EB 16/4:ään ja sitä kautta Veyroniin ulkonäöllisiä yhtäläisyyksiä oli tässä vaiheessa huomattavasti vähemmän. Malleja yhdisti ensisijaisesti keskelle sijoitettu 8,0-litrainen W16, joka tuotti Hunaudièresissa vapaastihengittävänä 630 hevosvoimaa ja 760 newtonmetriä. Valmistajan ilmoittamalla huippunopeudella 350 kilometriä tunnissa Hunaudières lienee eräitä maailman nopeimpia käsivaihteisia autoja. Hirviömoottorin jatkeena oli nimittäin 5-vaihteinen manuaali ja takaveto.Auton ranskankielinen nimi juontuu Le Mansin radan suoralta, jolla sir Tim Birkin ohitti Blower Bentleyllään aikanaan vuonna 1929 Rudolf Caracciolan ohjaaman Mercedes-Benzin.Bentley esitteli Hunaudièresia vuoden 1999 Geneven autonäyttelyssä, jota silmällä pitäen auto myös rakennettiin. Bentleyllä ei ollut aikomusta tehdä konseptista tuotantoautoa, mutta konsernilla oli suuret suunnitelmat W16-moottoroidun hyperauton seuraavia vaiheita ajatellen.Audi RosemeyerSeuraava, jo jonkin verran suurempi askel kohti Bugattin hyperautoa oli VW:n luksusmerkeistä saksalaisen näkemys W16:lla varustetusta katuautosta. Audi Rosemeyer vuodelta 2000 oli yhden kappaleen konseptimalli, jota ei yleisön pyynnöstä huolimatta aiottu ottaa tuotantoon, eikä se itse asiassa edes ollut toimintakelpoinen auto. Rosemeyeriä esiteltiin vuosituhannen alussa joissain autonäyttelyissä.Rosemeyerissä oli (yhtenä) erikoisuutena luukut ajovalojen päällä.Muutamia sellaisia perustavanlaatuisia ominaisuuksia Rosemeyerissä kuitenkin oli, jotka veivät koko konseptia lähemmäksi aikanaan lanseerattavaa Bugatti EB 16/4 Conceptia, joka oli viimeinen askel ennen tuotantokelpoista Bugatti Veyronia.Rosemeyerissa edelleen ahtamattoman ja viisiventtiilisen (x 16) W16:n tehoa kasvatettiin 710 hevosvoimaan, vääntömomentin pysyessä edelleen 760 newtonissa. Tärkeä askel Bugattin suuntaan oli nelivedon käyttöönotto. Vaihteiden määrä kasvoi kuuteen, mutta vaihdot olisi hoidettu edelleen käsin. Huippunopeus olisi yltänyt Hunaudièresin kanssa samaan 350 kilometriin tunnissa.Rosemeyerin pintapelleissä on havaittavissa 30-luvun villien streamliner-konseptien piirteitä. Myös nimi viittaa samaan suuntaan, sillä auton kaima Bernd Rosemeyer oli 30-luvun 16-sylinteristen Auto Union -hopeanuolten ennätysmies.Ulkonäkö Audi Rosemeyerissä oli jo huomattavankin lähellä Bugattia. Tämä on havaittavissa yleissiluetin lisäksi aivan erityisesti keulassa, maskin ja ajovalojen muodossa.Ensimmäinen Veyronin lähes valmis prototyyppi näki päivänvalon lopulta vuonna 2003. Veyronin tuotanto käynnistyi vuonna 2005, ja kyseessä oli tuolloin sekä maailman nopein että kallein katulaillinen tuotantoauto. 1 001 hevosvoiman ja 1 250 newtonmetrin kapasiteetillaan alkuperäinen Veyron kykeni 407 km/h huippunopeuteen. Kymmenen tuotantovuoden aikana Veyroneita lähti maailmalle 450 kappaleen edestä.Teksti: Benjamin Helander Lähteet ja kuvat: Audi, Bentley, BugattiLisää aiheestaNimi muutettu: Acadianin ja Beaumontin pienempi- ja isompilohkoiset kesäautot Kanadasta Nimi muutettu: Audi R8 ja muita Lamborghini-kaupan kylkiäisiä Nimi muutettu: Ferrari SP12 EC – Eric Claptonin ainutlaatuinen 458 Nimi muutettu: Fiat 124 Spider ja Mazda MX-5 – kaksi upeaa roadsteria Nimi muutettu: Fiat 500 täytti 65 vuotta – Autobianchi Giardiniera ja muita kuriositeetteja Nimi muutettu: Holden Monarosta riitti hauskuutta vientiin asti Nimi muutettu: Maserati MC12 Stradale – kun Ferrari Enzo sai seuraa Modenasta Nimi muutettu: Rolls-Royce Corniche ja Bentley Corniche – kesäautojen aateliset, jotka pelastivat molemmat merkit perikadolta Nimi muutettu: Sabra Sport – israelilaisen urheiluauton erikoinen tarina Nimi muutettu: Willys Interlagos oli Brasilian ensimmäinen urheiluauto, takanaan kansainvälisiä juonenkäänteitäMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen