31.5.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Audi Rosemeyer ja Bentley Hunaudières – Bugatti Veyronin kadonneet sisaret Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ainutlaatuinen W16 -moottoriprojekti johti maailman nopeimpaan katuautoon, mutta VW-konsernin sisällä myös pariin pöytälaatikkoon jääneeseen sisarmalliin. Bugatti Veyron on nyttemmin saanut seuraa 400+ km/h -katuautojen maailmassa, mutta on varmasti edelleen porukassaan kaikkein nimekkäin. Ennätyksellistä luksusautoa suunniteltiin pitkään, ja sen voimanlähde oli edesmenneen VW-johtaja Ferdinand Karl Piëchin suuren myötävaikutuksen tulos. Bugatti EB 16/4 Veyron -prototyyppi vuodelta 2001. Volkswagen hankki Bugatti Automobilesin hallintaansa vuonna 1998, samaan aikaan Bentleyn kanssa. Nyt Volkswagenilla oli hallinnassaan kaksi maailmanluokan ultraluksusautobrändiä, ja siinä olikin riittävästi pohjaa autoteollisuuden superlatiiville. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Bentley Hunaudières Volkswagen kehitti W16-moottorinsa VR6- ja edelleen VR8-moottoreiden kautta. Huippukalliin kehitysprojektin ensimmäinen näyttö oli Bentley Hunaudières vuodelta 1999. Tämä hyperautokonsepti oli myös uusi alku Bentleylle, aamunkoitto Volkswagenin alaisuudessa suunniteltaville autoille. Aiemminhan Bentleyn mallit olivat vuosikymmenien ajan olleet käytännössä kopioita aiemman omistajan, Rolls-Roycen, malleista. Hunaudièresissa onkin varsinkin keulan alueella sekä myös vanteissa nähtävissä päivänselvää sukunäköä esimerkiksi Continentaliin ja -Flying Spuriin, jotka ovat brittimerkin Volkswagen-aikakauden ensimmäisiä hedelmiä. Sen sijaan tulevaan Bugatti EB 16/4:ään ja sitä kautta Veyroniin ulkonäöllisiä yhtäläisyyksiä oli tässä vaiheessa huomattavasti vähemmän. Malleja yhdisti ensisijaisesti keskelle sijoitettu 8,0-litrainen W16, joka tuotti Hunaudièresissa vapaastihengittävänä 630 hevosvoimaa ja 760 newtonmetriä. Valmistajan ilmoittamalla huippunopeudella 350 kilometriä tunnissa Hunaudières lienee eräitä maailman nopeimpia käsivaihteisia autoja. Hirviömoottorin jatkeena oli nimittäin 5-vaihteinen manuaali ja takaveto. Auton ranskankielinen nimi juontuu Le Mansin radan suoralta, jolla sir Tim Birkin ohitti Blower Bentleyllään aikanaan vuonna 1929 Rudolf Caracciolan ohjaaman Mercedes-Benzin. Bentley esitteli Hunaudièresia vuoden 1999 Geneven autonäyttelyssä, jota silmällä pitäen auto myös rakennettiin. Bentleyllä ei ollut aikomusta tehdä konseptista tuotantoautoa, mutta konsernilla oli suuret suunnitelmat W16-moottoroidun hyperauton seuraavia vaiheita ajatellen. Audi Rosemeyer Seuraava, jo jonkin verran suurempi askel kohti Bugattin hyperautoa oli VW:n luksusmerkeistä saksalaisen näkemys W16:lla varustetusta katuautosta. Audi Rosemeyer vuodelta 2000 oli yhden kappaleen konseptimalli, jota ei yleisön pyynnöstä huolimatta aiottu ottaa tuotantoon, eikä se itse asiassa edes ollut toimintakelpoinen auto. Rosemeyeriä esiteltiin vuosituhannen alussa joissain autonäyttelyissä. Rosemeyerissä oli (yhtenä) erikoisuutena luukut ajovalojen päällä. Muutamia sellaisia perustavanlaatuisia ominaisuuksia Rosemeyerissä kuitenkin oli, jotka veivät koko konseptia lähemmäksi aikanaan lanseerattavaa Bugatti EB 16/4 Conceptia, joka oli viimeinen askel ennen tuotantokelpoista Bugatti Veyronia. Rosemeyerissa edelleen ahtamattoman ja viisiventtiilisen (x 16) W16:n tehoa kasvatettiin 710 hevosvoimaan, vääntömomentin pysyessä edelleen 760 newtonissa. Tärkeä askel Bugattin suuntaan oli nelivedon käyttöönotto. Vaihteiden määrä kasvoi kuuteen, mutta vaihdot olisi hoidettu edelleen käsin. Huippunopeus olisi yltänyt Hunaudièresin kanssa samaan 350 kilometriin tunnissa. Rosemeyerin pintapelleissä on havaittavissa 30-luvun villien streamliner-konseptien piirteitä. Myös nimi viittaa samaan suuntaan, sillä auton kaima Bernd Rosemeyer oli 30-luvun 16-sylinteristen Auto Union -hopeanuolten ennätysmies. Ulkonäkö Audi Rosemeyerissä oli jo huomattavankin lähellä Bugattia. Tämä on havaittavissa yleissiluetin lisäksi aivan erityisesti keulassa, maskin ja ajovalojen muodossa. Ensimmäinen Veyronin lähes valmis prototyyppi näki päivänvalon lopulta vuonna 2003. Veyronin tuotanto käynnistyi vuonna 2005, ja kyseessä oli tuolloin sekä maailman nopein että kallein katulaillinen tuotantoauto. 1 001 hevosvoiman ja 1 250 newtonmetrin kapasiteetillaan alkuperäinen Veyron kykeni 407 km/h huippunopeuteen. Kymmenen tuotantovuoden aikana Veyroneita lähti maailmalle 450 kappaleen edestä. Teksti: Benjamin Helander Lähteet ja kuvat: Audi, Bentley, Bugatti Lisää aiheesta Nimi muutettu: Acadianin ja Beaumontin pienempi- ja isompilohkoiset kesäautot Kanadasta Nimi muutettu: Audi R8 ja muita Lamborghini-kaupan kylkiäisiä Nimi muutettu: Ferrari SP12 EC – Eric Claptonin ainutlaatuinen 458 Nimi muutettu: Fiat 124 Spider ja Mazda MX-5 – kaksi upeaa roadsteria Nimi muutettu: Fiat 500 täytti 65 vuotta – Autobianchi Giardiniera ja muita kuriositeetteja Nimi muutettu: Holden Monarosta riitti hauskuutta vientiin asti Nimi muutettu: Maserati MC12 Stradale – kun Ferrari Enzo sai seuraa Modenasta Nimi muutettu: Rolls-Royce Corniche ja Bentley Corniche – kesäautojen aateliset, jotka pelastivat molemmat merkit perikadolta Nimi muutettu: Sabra Sport – israelilaisen urheiluauton erikoinen tarina Nimi muutettu: Willys Interlagos oli Brasilian ensimmäinen urheiluauto, takanaan kansainvälisiä juonenkäänteitä Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Proton Inspira – malesialaiset tekivät Mitsubishi Lancerin jopa japanilaisia paremmin 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? – Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 8.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Nouda auto suoraan tehtaalta! 9.5.2024 Automatkailu Automatkailija: Tanskassa hölmöilemällä voit menettää autosi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe