22.2.2025

Bloombergin tiedot: Emirates saattaa avata tänä vuonna reitin Helsinkiin upouudella Airbus A350:llään!

Kuva Emirates

Mikäli Bloombergin siteeraamat sisäpiiritiedot osoittautuvat oikeiksi, Helsinki olisi dubailaisjätin ainoa uusi kohde Euroopassa vuodelle 2025, yhtiön keskittyessä muutoin pitkälti Kaukoidän avauksiinsa.

Vuoden ja ehkä koko tähänastisen vuosikymmenen suurin lentoreittiuutinen Suomessa on piakkoin virallistumassa, mikäli niin käy, että Emirates todella aikoo suunnata ensi kertaa koskaan Dubaista kaikkien yli 150 nykyisen kohteensa lisäksi Helsinkiin.

Yhdysvaltalaisen uutistoimisto Bloombergin eilen perjantaina 21. helmikuuta päivätyssä artikkelissa pääuutisena ovat sisäpiirilähteistä saadut tiedot Emiratesin isohkoista reittilaajennuksista Kiinassa. Tiedot perustuvat Bloombergille näytettyihin Emiratesin sisäisiin muistioihin. Niiden mukaan useiden Kaukoidän kohteiden lisäksi Emirates olisi vuonna 2025 avaamassa kaksi uutta reittiä Afrikkaan, nimittäin Kinshasan ja Brazzavillen muodostamaan kaksoiskaupunkiin sekä yhden ainoan uuden reitin Eurooppaan, ja tämä olisi Helsinki.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Olisi merkittävä avaus Helsinki-Vantaalle

Dubai International on tällä hetkellä maailman toiseksi vilkkain lentoasema, ja sen lippulaivalentoyhtiö Emirates yksi maailman suurimmista ja tunnetuimmista lentoyhtiöistä. Kuten todettua, Emirates operoi yli 150 kohteeseen maailmalla ainoasta solmukohdastaan Dubaista käsin.

Helsinki on tähän asti ollut ainoa pohjoismainen pääkaupunki pienen ja syrjäisen Reykjavíkin ohella, jonne Emirates ei ole verkkoaan levittänyt. Eräs yhtiön pääkilpailijoista, qatarilainen Qatar Airways on kuitenkin lentänyt Helsinkiin syksystä 2016 lähtien, tosin nykyisin sen kaikki lennot Dohasta Helsinkiin ovat Finnairin operoimia.

Oli Dubai sitten määränpää tai vaihtokenttä, Emiratesin asiakkaat pääsevät nauttimaan yksinoikeudella kentän terminaalista 3, joka oli valmistuessaan maailman suurin rakennus ja edelleen maailman suurin terminaalirakennus 1,7 miljoonan neliömetrin pinta-alallaan.

Näin Emiratesista tulisi toinen niin kutsutuista Lähi-idän jäteistä Helsinki-Vantaalla, mitä voidaan pitää omanlaisenaan "sulkana hattuun" Helsingin ja koko Suomen lentoyhteyksille. Emirates avaisi suoralla reitillään Helsingistä Dubaihin lukuisia uusia reittimahdollisuuksia ympäri maailman suomalaisille. Samalla se toki parantaisi yhteyksiä Suomeen kymmenistä maailman maista.

Ei käy kiistäminen, etteikö Emirates olisi myös kova kilpailija paitsi Qatar Airwaysille, ainakin jossain määrin myös Finnairille. Välitön kilpailija Emirates olisi Finnairille ainakin suoralla Helsinki - Dubai -reitillä.

Uutuuskone käyttöön?

Tänä vuonna 40 vuotta täyttävä Emirates on superlatiiveista pitävänä toimijana myös kaikkien aikojen suurimman matkustajakoneen Airbus A380:n suurin operaattori, ja ainoa yhtiö maailmassa, joka on tehnyt tästä Superjumboksi kutsutusta konetyypistä massareittikoneen.

Lisäksi Emirates on Boeing 777 -laajarunkokoneen suurimpia käyttäjiä, ja yksi sen uuden version 777X:n suurimmista tilaajista.

Viime vuoden lopulla Emirates puolestaan vastaanotti ensimmäisen suuresti hehkuttamansa Airbus A350:n. Yhtiö on tilannut niitä yhteensä 65 kappaletta, ja mikäli samoihin Emiratesin sisäisiin muistioihin on uskominen, niillä dubailaisjätti olisi reittinsä Helsinkiin tänä vuonna avaamassa.

Emirates on vienyt A350:ssään koneen matkustamon räätälöinnin melkeinpä äärimmilleen, luoden matkustajille oman tavaramerkkinsä mukaisen luksusta huokuvan matkustuskokemuksen. Isona poikkeuksena muihin operoimiinsa konetyyppeihin Emirates ei kuitenkaan ole tuonut A350:eensä ykkösluokkaa.

Emiratesin A350:ssä kaikki matkustajat Economy-luokkaa myöten nauttivat 4K-tasoisista kosketusnäyttöruuduista lukuisine viihdetoimintoineen. Kuvassa tunnelmia A350:n Premium Economysta.

Sen sijaan koneissa on tasokkaimpana matkustusluokkana 32-paikkainen Business-luokka rivikonfiguraatiolla 1-2-1. Busineksen perässä on pieni Premium Economy -luokka, ja loppuosa koneen matkustamosta koostuu Economy-luokasta.

Emiratesin 15 ensimmäistä A350-konetta on tarkoitettu hieman lyhyemmille reiteille, eikä niissä ole miehistön lepotiloja. Matkustajapaikkoja niissä on kaikkiaan 312 kappaletta.

Lähteet: Bloomberg, Emirates

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat