9.11.2024

BMW M 1000 RR palaa entistä rajumpana

Kuva BMW

BMW M 1000 RR nappaa tiukempaa otetta markkinoiden äärimmäisimmän supersportin tittelistä.

Kilpailu tehokkaimman supersport-pyörän manttelista on ottanut jälleen tuulta alleen. Takavuosina moottoripyörävalmistajat kalistelivat sapeleitaan voiman suhteen, mutta muutaman viime vuoden aikana pääpaino siirtyi muihin luokkiin. BMW näyttää nyt, että voimakisa on edelleen tosiasia.

BMW julkisti M-mallistonsa vuonna 2021 ja nyt on aika veistellä pyörät uusiksi. M 1000 RR saa lisää huipputehoa ja tätä nykyä luku piirrellään muotoon 218 hv. Maksimitehoa on saatu aikaiseksi 6 hevosvoimaa lisää, mikä nostaa M-sarjalaisen lähemmäs luokkansa tehokärkeä.

Baijerissa ei ole tyydytty tietenkään pelkkään tehonlisään, sillä myös aerodynamiikkaa on paranneltu. Etukate on uusittu ja samoin siipispolerit. M winglets 3.0 -spoilerit painavat pyörää tiehen 33% aiempaa voimakkaammin, ja näin ollen parantavat kierrosaikaa radalla.

Radalla orientoituneessa pyörässä on M Quick Action -kaasukahva, jonka ansiosta kaasun ranneliike on lyhyempi ja nopeampi. Myös luistonestoa on päivitetty, ja mukaan on tuotu Slide control -toiminto. Se antaa pyörän liikkua sivuttaissuunnassa kiihdytettäessä.

BMW Race ABS puolestaan pitää sisällään uuden brake slide assist -toiminnon, joka parantaa pyörän kontrollia rata-ajossa. Järjestelmä haistelee pyörän kallistusta ja perän sivuttaisliikettä, ja optimoi näiden pohjalta jarrutustehoa.

M-mallin rinnalla uusiutuu myös S 1000 RR, mutta selkeästi hienovaraisemmin. Perusmalli saa uudet spoilerit, uusia ajotiloja ja sivukatteiden muotoilun. Tehoreservi pysyy ennallaan 210 hevosvoimassa ja 113 Nm:ssä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat