12.4.2024

BMW mukaan MotoGP-luokkaan?

Kuva BMW

Saksalaisvalmistaja BMW:n väitetään tosissaan suunnittelevan mukaantuloa ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokka MotoGP:hen. Miksi juuri nyt?

Yli 300-hevosvoimaisten, 1000-kuutioisten ja äärimmäisen suorituskykyisten prototyyppimoottoripyörien temmellyskenttä MotoGP tarjoaa moottoripyörävalmistajille kutakuinkin saman näkyvyyden kuin Formula1 nelipyöräisten puolella. Ei olekaan ihme, että useat valmistajat panostavat sarjaan tosissaan, voisi jopa sanoa kustannuksista välittämättä. Jättimäisistä japanilaisvalmistajista mukana ovat enää Honda ja Yamaha, kun Suzuki pari vuotta sitten löi kilpailutoiminnan osalta rukkaset naulaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Eurooppalaismerkit kärjessä

Tämän hetken menestyvimmät merkit tulevat kuitenkin Euroopasta, ja Ducatilla on starttiviivalla peräti kahdeksan pyörää neljän eri tiimin väreissä ja KTM:llä sekä Aprilialla kummallakin neljä. Ducatia pidetään tämän hetken parhaana pyöränä, onhan sillä voitettu viimeiset sekä kuljettajien että valmistajien maailmanmestaruudet, mutta myös KTM:llä ja Aprilialla on ylletty voittoihin. Heti Suzukin vetäytymisilmoituksen yhteydessä alettiin sen tyhjäksi jättämää paikkaa sovittaa BMW:lle. Jopa äärimmäisen nopealla aikataululla ja villeimmissä huhuissa niin, että ensimmäisen vuoden BMW olisi kilpaillut Suzukilta hankituilla valmiilla pyörillä. Tähän saksalaisvalmistaja ei kuitenkaan lähtenyt, eikä se myöskään antanut julkisuuteen signaaleja, että se olisi vakavissaan kiinnostunut mukaantulosta MotoGP-sarjasta. Toki neuvotella voidaan aina.

Toprak Razgatlioglu ja BMW:n Superbike-team.

Uusi johtaja, uusi ääni kellossa

Nyt on ääni muuttunut kellossa. BMW Motorradin uusi pomo Markus Flasch on erittäin moottoriurheilumyönteinen. Ensimmäinen signaali tästä saatiin, kun BMW:n Superbike-luokan MM-tehdastiimi kaappasi yllättäen turkkilaisen Toprak Razgatlioglun Yamahalta itselleen täksi kaudeksi. Turkkilainen onkin saanut piiskattua testeissä pyörän ja tiimin voittovireeseen, mikä varmasti miellyttää uutta BMW-pomoa. Ja nälkä taitaa kasvaa syödessä.

Äskettäisessä haastattelussa Flasch korosti BMW:n pitkäaikaista kumppanuutta MotoGP-sarjan kanssa, sillä BMW:n autot ovat näkyvästi esillä ja järjestelyorganisaation käytössä kaikissa MM-osakilpailuissa. Esimerkiksi turva-autoina käytetään BMW:n M-malleja. Samalla Flasch myös vihjaisi, että BMW voisi liittyä omalla pyörällään MotoGP-luokan MM-sarjaan vuonna 2027. Tämä on sikäli uskottava, jopa todennäköinen vuosiluku mahdolliselle mukaantulolle, että tuolloin voimaan astuvat uudet, radikaalisti muuttuvat säännöt. Esimerkiksi nykyistä 1000 kuutiosenttimetrin iskutilavuutta ollaan tuolloin pienentämässä 850:een. Toiseksi mukaantuloa helpottaisi jo nykysääntöjen valossakin se, että kaikilla valmistajilla on käytössään yhteinen, Magnetin Marellin rakentama moottorinohjausjärjestelmä, eli aivan alusta lähtien ei elektroniikkapakettia tarvitsisi rakentaa.

Alkaa olla jo kiire

Jos BMW aikoo mukaan vuonna 2027, on siihen aikaa tämän kauden jälkeen enää kaksi vuotta. Se tarkoittaa, että viimeistään vuoden 2026 alussa pyörä pitäisi olla jo siirretty suunnittelupöydältä testiradoille. Eli käytännössä aikaa suunnittelulle on enää tämä ja ensi vuosi. Alkaa tulla kiire. Julkaiseeko BMW mahdolliset suunnitelmansa jo lähiaikoina vai vasta kun se on testien jälkeen arvioinut suorituskykynsä muita merkkejä vastaan, sitä tässä nyt odotellaan. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat