5.11.2025

BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa

Kuva BMW

BMW on kiusoitellut uudella pikku-Gessulla jo pidemmän aikaa, mutta nyt odotus palkitaan.

Seikkailupyörät ovat paistatelleet myyntitilastojen kärjessä jo vuosikausia, mutta malliston suurimpien ohella ostajia ovat alkaneet kiinnostaa myös pienemmät ja kevyemmät seikkailupyörät. Nyt tähän herää toden teolla myös BMW.

F 450 GS:n tie prätkäilevän kansa sydämiin ei tule olemaan helppo, sillä pienten adventurepyörien luokka on todella kilpailtu. Uutuusmalleja satelee jatkuvalla syötöllä, sillä tulevalle kaudelle julistettiin juuri Kawasaki KLE 500. Myyntiin saapui äskettäin myös toimitusviiveestä kärsinyt Suzuki DRZ4S. Lisäksi pikkuluokassa on tarjolla KTM 390 Adventure R ja Suomessa kovia myyntilukuja takova CFMoto 450 MT.

BMW:n moottori on kaksisylinterinen ja 420-kuutioinen. Voimaa on 48 hv (35 kW) ja 43 Nm, mikä on hyvin linjassa luokan muiden pyörämallien kanssa. Moottorin luonne kuulostaa varsin kiinnostavalta, sillä huippuvääntö tulee peliin jo 6750 kierroksen kohdalla.

Alusta kuulostaa hyvältä, vaikka teknisten tietojen mukaan vaikuttaakin siltä, että keulassa ei ole lainkaan säätöjä. Takapampussa on sen sijaan sisään- ja ulosvaimennuksen säätö. Tarjolle saattaa kuitenkin tulla myös laajemmin säädettäviä versioita.

F 450 GS ei ole aivan niin maastokelpoinen, kuin olisi voinut odottaa, sillä joustomatka on molemmissa päissä maltilliset 180 mm. Tämä kielii siitä, että tulossa voisi myöhemmin olla Adventure-versio. Onneksi keulassa on sentään 19” etufillari, mikä tekee hyvää maavaralle.

Pyörä painaa tankattuna vain 178 kiloa, mikä kertoo paljon sen luonteesta ja kyvykkyydestä. Mitä kevyempi pyörä, sen ketterämpi lopputulos.

F 450 GS:ssä on uusi ERC-kytkin, joka tekee fyysisen kytkinkahvan pitkälti turhaksi. Automaattikytkin hoitaa hommansa kahvaa käpälöimättä shifterin kanssa yhdistettynä. Järjestelmä on vakiona Trophy-mallissa ja se on saatavissa lisävarusteena myös muihin versioihin.

Pikku-Gessussa on paljon sukunäköä, eikä ole ihme, että muotokieltä on haettu nimenomaan R 1300 GS:stä. Se ei ole lainkaan huono asia, pikemminkin päinvastoin. Miksi ei kannattaisi hyödyntää pyörää, joka on koko prätkäalan standardi.

F 450 GS:n yllättävin ominaisuus on ehdottomasti hinta, sillä merkille ei tyypilliseen tapaan piskuinen adventure on hinnoiteltu varsin houkuttelevasti. Suomessa hinta on 9895 euroa. Se on kilpailijoihin nähden edullinen, mikä povaa kovaa myyntipotentiaalia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat