14.9.2023 Ajoneuvot BMW F 900 GS – keskikokoinen GS kasvaa ja kevenee Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa F 850 GS kasvaa 900 GS:ksi, ja mallistoon kuuluu myös isotankkisempi 900 GS Adventure ja edullisempi 800 GS. BMW kasvattaa keskikokoisen GS-mallistonsa iskutilavuutta 853 kuutiosenttimetristä 895 kuutiosenttimetriin, ja samalla teholukemat kasvavat 10 hevosvoimalla, F 800 GS:ssä 87 hevosvoimaan ja F 900 GS -malleissa 105 hevosvoimaan. Erilaisista mallimerkinnöistä huolimatta kaikissa on iskutilavuudeltaan sama moottori, mutta F 800 GS on mahdollista kuristaa myös A2-korttiluokkaan sopivaksi (35 kW). Kasvaneesta iskutilavuudesta ja suorituskyvystä huolimatta uusi malli on huimat 14 kiloa edeltäjäänsä kevyempi. Valmistajan mukaan uudet mallit ovat parempia niin offroad- kuin matkailuominaisuuksiltaankin. Kaikkien malliversioiden vakiovarustukseen kuuluu 6,5-tuumainen TFT-mittaristo, kaksi ajotilaa (Road ja Rain), kallistuksen huomioivat ABS-jarrut, DTC-luistonesto, lämpökahvat sekä korkeussäädettävä vaihde- ja jarrupoljin. Painoa on säästetty vaihtamalla metallinen polttoainesäiliö muovista valmistettuun, jolloin painoa on säästynyt peräti 4,5 kiloa. Lisäksi takarunko on yksinkertaisempi ja 2,4 kiloa kevyempi, samoin painoa on säästynyt Akrapovicin valmistamalla äänenvaimentimella. Kun muualtakin on saatu säästettyä painoa, niin perusmallin F 900 GS painaa tankattuna 219 kilogrammaa. Kantavuutta sillä on luokassaan huomattavan paljon, 226 kiloa. Perusmallin tankin tilavuus on 14,5 litraa ja Adventure-mallissa on 23-litrainen tankki. F 900 GS ja F 900 GS Adventure -malleissa on täysin säädettävä etujousitus ja lisävarusteena on tuttuun BMW-tapaan saatavilla sähkösäätöinen Dynamic ESA -jousitus. Valmistajan mukaan ergonomiaa on kehitetty korkeammalle sijoitetulla ohjaustangolla ja alemmas asennetuilla jalkatapeilla, jolloin ajoasento erityisesti maastossa seisaaltaan ajaessa on luontevampi. Samalla polvikulma ja väljempi ajoasento tekevät matka-ajosta miellyttävämpää. F 800 GS poikkeaa muista malleista mm. 170 millimetrin jousituksellaan ilman säätömahdollisuuksia (muut mallit 230/215 mm säädettävä jousitus) ja sen myötä matalammalla istuinkorkeudella. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: BMW Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy BMW F 900 GS Moottori: Kaksisylinterinen, nestejäähdytteinen rivimoottori, 895 cc Teho: 77 kW (105 hv) / 8 500 r/min Vääntö: 93 Nm / 6 750 r/min Voimansiirto: märkä monilevykytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1590 mm Istuinkorkeus: 870 mm Tankin tilavuus: 14,5 litraa Massa tankattuna: 219 kg Hinnat: F 800 GS 15 300 € F 900 GS 19 550 € F 900 GS Adventure 20 500 € Lue lisää Kaikki artikkelit 15.11.2025 Moottoripyörät Koeajo: KTM 390 Adventure R – suuret saappaat nurkkaan 14.11.2025 Ajoneuvot Audin ensiesiintyminen autourheilun kuninkuusluokassa lähestyy – R26 Concept näyttää Audin tulevan F1-identiteetin 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 8.11.2025 Yleinen Kawasaki Ninja ZX-10R – siivekkeiden verran paremmaksi 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Moottoripyörät Nakujen kantaisä uudistui – Ducati Monster on kauniimpi, kevyempi ja teknisempi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 14.11.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: keväällä 1949 oman auton sai valita näiden 24 sallitun mallin joukosta - jos vain sattui saamaan autolle ostoluvan 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Škoda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista