19.11.2016 Matkailu BMW-museo – sadan vuoden siivet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juuri mikään autonvalmistaja ei ole säilyttänyt luonnettaan yhtä pitkään samanlaisena kuin BMW. Merkin alkutaival oli hyvin rönsyinen. BMW:n tehtaan museossa Münchenissä saa oivan kuvan baijerilaisen moottoritehtaan satavuotisesta historiasta.Ensimmäisenä nykytraditioiden mukaisena BMW:nä voidaan pitää vuonna 1961 esiteltyä 1500-mallia, jota kutsutaan myös Neue Klasseksi (uusi luokka). Hetkessä urheilullisuus ja käytännöllisyys oli saatu leivottua samaan autoon, ja loppu on historiaa.Lentokonemoottoreiden valmistus kiellettiin Saksassa ensimmäisen maailmansodan jälkeen, joten tilalle oli nopeasti löydettävä korvaavaa tuotantoa. Ensimmäinen BMW-moottoripyörä, vuonna 1923 esitelty R 32, oli alku edelleen jatkuville kaksipyöräisten perinteille.Bayerische Motoren Werken katsotaan saaneen alkunsa vuonna 1916. Tuotanto keskittyi lentokonemoottoreihin – elettiinhän kansainvälisen suursodan aikaa. Noilta ajoilta on peräisin nykyäänkin käytössä oleva logo, missä toistuvat Baijerin osavaltion värit.Yksi baijerilaisyhtiön tavaramerkeistä, munuaismaski, istutettiin keulalle niinkin aikaisin kuin vuonna 1933. Tällainen taideteos, joka paljastaa maskin muuttaneen muotoaan vuosien saatossa pystystä vaakasuuntaiseksi, sopisi epäilemättä jokaisen BMW-friikin kotiin.Ensimmäiset BMW:n automallit olivat lisenssillä tuotettuja Austineita. Saattaa näyttää kiikkerältä, mutta urheilullisuus oli jo tuolloin kouriintuntuvasti läsnä. Tällaisella 3/15 PS -mallilla voitettiin ensimmäinen kansainvälinen rallikilpailu jo vuonna 1929.Luksusautojen myynnin sakkaaminen 1950-luvulla veti BMW:n konkurssin partaalle. Välitöntä apua toi miniautojen tuotanto: italialaislisenssin kautta baijerilaisten tuotantolinjoille päätynyt koppimopo ristittiin Isettaksi. Sisään kuljettiin koko etuseinän kattavasta ovesta.Isettan ja siitä kehitetyn nelipyöräisen 600-mallin jälkeen vuonna 1959 lanseerattu BMW 700 oli jo ihan oikean auton näköinen. Ilmajäähdytteinen moottori oli ajan tapaan sijoitettu taakse, ja siivitti 700-mallin paitsi myynti-, myös kilpailumenestykseen.Toisen maailmansodan päätyttyä BMW oli jälleen pannassa. Kun Münchenin tehdas sai liittoutuneilta toimintaluvan heinäkuussa 1945, sen oli ryhdyttävä valmistamaan Saksan jälleenrakennusta edesauttavia tuotteita – kuten peltisiä kattiloita. Keittiövaihe jäi onneksi lyhyeksi: moottoripyörien tuotanto alkoi uudelleen 1948, ja autojen 1951.Sodan jälkeen BMW yritti tosissaan luksusautojen markkinoille. Vuonna 1955 esitelty BMW 507 oli upea roadster, mutta kuten sisarmallinsakin, se ei käynyt kaupaksi: kaikkiaan valmistettiin vain 251 yksilöä. Tulevaisuus oli pienempien bemarien.Pikku-bemarit omaavat vahvan sukunäön, mutta kun autot asetellaan rinnakkain, eroja löytyy yllättävän paljon. Ensimmäinen 3-sarjan BMW (rivissä toisena) esiteltiin vuonna 1975, mutta varsinaisesti jatkumo alkoi vuonna 1966 nähdystä 02-sarjasta (etualalla).Lähimenneisyys on niin ikään museossa läsnä. Lukuisten 1980-, 1990- ja 2000-luvun virstanpylväiden lisäksi esillä on ei-toteutumattomia malleja. Tällä X Coupé -tutkielmalla totuteltiin vuosituhannen vaihteessa yleisöä tulevan 1-sarjan muotoihin.Kuten kaikissa oikeaoppisissa museoissa, myös BMW:llä kylkiäisenä on kauppa, josta voi ostaa kaikkea merkkiin liittyvää tavaraa sekä kirjallisuutta. Vieressä oleva kahvila on muuten nimetty M1 Cafe Bariksi.Baijerilaisten vauhdittamat Formula ykköset edustavat yhtiön pitkien moottoriurheiluperinteiden ehdotonta huippua. 1980-luvun puolivälin Brabham-BMW:n 1,5-litraisesta ahdetusta neloskoneesta irrotettiin aika-ajoissa reilusti yli tuhat hevosvoimaa!Museo sijaitsee perinteisellä paikalla Münchenin keskustassa, missä BMW on pitänyt majaa alusta lähtien. Alueelta löytyvät myös yhtiön pääkonttori, tutkimus- ja kehityskeskus, tehdas sekä BMW Welt -elämyskeskus, jossa saa läpivalaisun yhtiön nykytuotteisiin.www.bmw-welt.comTeksti ja kuvat: Jussi SaarinenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2025 Matkailu Freud-museo Wienissä: itseanalyysin paikka psykoterapian syntykodissa 14.4.2025 Matkailu Havaiji – ainutlaatuinen, myyttinen matkakohde toisella puolella maapalloa 13.4.2025 Matkailu In Flanders Fields: seisahduttava 1. maailmansodan museo Belgiassa 6.4.2025 Matkailu Hyvä syy käydä luostarissa: munkit tykkäsivät panna ja polttaa 3.4.2025 Matkailu Sardiineja, sardiineja, sardiineja ja vielä lisää sardiineja! 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 30.3.2025 Matkailu Erilainen museo Saksassa: keskiössä kuolema ja hautaaminen 28.3.2025 Matkailu Göta Kanalia Tukholmasta Göteborgiin: aikamatka halki Ruotsin 27.3.2025 Automatkailu Autoreissu Euroopassa – nyt helpottaa: Vihreän kortin voi esittää kännykältä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous