24.10.2023

BMW R 1300 GS – 100-prosenttisesti uusi

Lisää tehoa ja vääntöä sekä monipuolisempi varustelu, mutta silti 12 kiloa edeltäjäänsä kevyempi.

BMW vaikuttaa tehneen mahdottomasta mahdollista. Saksalaismerkin seikkailupyöräikoni, eli boxermoottorinen GS on uudistuksessa saanut iskutilavuudeltaan suuremman moottorin ja lisää suorituskykyä sekä varusteita, mutta silti pyörän on edeltäjäänsä sirompi, ketterämpi ja kevyempi. Taistelu isojen seikkailupyörien luokan herruudesta käy kuumana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuttu moottorikonstruktio

Ennallaan on oikeastaan vain moottorin peruskonstruktio, eli kaksisylinterinen vastaiskumoottori. Sen iskutilavuus on kasvatettu 1254:stä tasan 1300 kuutiosenttimetriin. Muuttuvan venttiilinajoituksen (ShiftCam-järjestelmä) ansiosta moottori on erittäin väkevä myös ala- ja keskikierroksilla, mikä seikkailupyörässä onkin maksimitehoa tärkeämpää. Teholukema on kasvanut yhdeksällä hevosvoimalla 145:een ja vääntölukema kuudella newtonmetrillä 149:ään. Toisiovetona on tuttuun tapaan kardaani. Kiihtyvyydeksi nollasta sataan ilmoitetaan 3,39 sekuntia ja huippunopeus vaatimattomasti ”yli 200 km/h”. Polttoainesäiliön tilavuutta on pienennetty yhdellä litralla 19 litraan siitä huolimatta, että polttoaineenkulutuksen ilmoitetaan pysyneen ennallaan. Painoksi ajokunnossa ja tankattuna ilmoitetaan 237 kiloa, ja kantavuutta uutuudella on peräti 228 kiloa.

Kattava varustelu ja monipuoliset ajoavustimet

Varustetaso on jo vakiona huomattavan korkea. Ajotiloja on aiemman kolmen sijaan nyt neljä (Rain, Road, Eco ja Enduro) ja perushintaan kuuluu mm. luistonhallinta, moottorijarrun säätö, mäkilähtöavustin, hätäjarruavustin, vakionopeussäädin, rengaspainevavonta, avaimeton käyttö, lämpökahvat sekä integroidut kaarre-ABS-jarrut. Lisävarustelista on pitkä sisältäen mm. säädettävät vario-sivulaukut, semiaktiivinen ja elektronisesti säädettävä DSA-jousitus, tutkaan perustuvat adaptiivinen vakionopeussäädin, törmäysvaroitin ja kuolleenkulman varoitin sekä adaptiivinen korkeussäätö, joka laskee pyörän 30 millimetriä alemmas pysähdyttäessä.

Päärunko on aiempaan tapaan teräsrakenteinen, mutta pultattava takarunko on nyt painevalettu alumiinirakenteinen. Jousitusta on kehitetty, ja sekä etupään Telelever että takapään Paralever ovat saaneet etuliitteen Evo. Joustomatkat ovat ennallaan, edessä 190 ja takana 200 millimetriä, mutta Sports-jousituksen valitsemalla ne kasvavat 20 millimetrillä molemmissa päissä.

Ulkoisesti uutuus eroaa edeltäjästään siromman ulkomuodon ohella mm. Uusilla led-matriisivaloilla sekä käsisuojiin integroiduilla etupään suuntavilkuilla.

Moottori
kaksisylinterinen, nestejäähdytteinen boxermoottori, 1300 cc
6 vaihdetta, kardaaniveto
107 kW (145 hv) / 7 750 r/min
149 Nm / 6 500 r/min

Mitat
Istuinkorkeus 850 mm
Akseliväli 1518 mm
Tankin tilavuus 19 litraa
Paino tankattuna 237 kg

Rengaskoko
Edessä 120/70R19
Takana 170/60R17
Hinta 26 500 €

Teksti: Janne Huhtala; kuvat: BMW

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat