11.10.2023 Ajoneuvot BMW X2 meni täysin uusiksi ja sai rinnalleen iX2:n – tehtäväkuva on nyt paljon aiempaa kirkkaampi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n kompakteimman maasturin sporttiversio herättää muotoilullaan taatusti mielipiteitä puolesta ja vastaan. X2 tulee saataville kesympänä ja villimpänä, tai sitten täyssähköisenä iX2:na. Katumaasturimalliston alkupäämalli X1:n kohdalla BMW tajusi edellissukupolvessa, että siltä puuttui yksi numero välistä. Kun X3:lla oli viiston kattolinjan sisar X4 ja X5:llä puolestaan viiston kattolinjan X6, miksei X1:llä voisi samalla olla viiston kattolinjan sisarenaan X2.ta? Ei näköjään voinut olla, sillä X2:sta tehtiin pikemminkin litistetyn kattolinjan versio X1:stä.Edellisen polven X2 oli korimuodostaan johtuen merkittävästi ahtaampi kuin X1, eivätkä BMW-asiakkaat tuntuneet löytäneen sille funktiota oikein missään vaiheessa. Isosiskojen antaman esimerkin mukainen viisto kattolinja tekeekin nyt tulonsa X2:een, ja se kasvaa samalla kokoa periaatteessa aivan uusiin mittoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValtaisa muotoiluhaasteBMW keksi "coupé-maasturin" ensi kertaa vuonna 2006, kun se julkisti ensimmäisen sukupolven X6:n. Sedaneiden tai coupé-koristen autojen tyylillä laskeva perä on äärimmäisen hankala toteuttaa nelioviseen autoon, jonka kori on luontaisesti korkea. Haaste vain kasvaa sitä mukaa, kun kokoluokat pienenevät, ja kattolinjalla on vähemmän tilaa laskea tekemättä selvää takaistuinten pääntilasta. Ilmiön tuloksia on nähtävissä esimerkiksi Brasilian Fiat Fastbackissa.X2:n kasvaneet mitat vaikuttavatkin olevan edellytys sille, että BMW uskaltautui toisessa sukupolvessa viistämään katon, isompien sisarten malliin. Auto on peräti 20 senttimetriä edeltäjäänsä pidempi, mikä on antanut lisää pelivaraa mainitulle kattolinjalle, samoin kuin 6,4 senttimetrin korkeuden lisäys.Yhdessä parisen senttimetriä kasvaneen korileveyden kanssa mainitut kasvukohteet mahdollistavat myös merkittävän sisätilojen kasvun. Esimerkiksi tavaratilaan on saatu 115 litran lisäys heti kättelyssä, ja myös polvi- ja pääntilaa on saatu kertaheitolla lisää. Tavaratilan tilavuus on nyt vähintään 560 litraa polttomoottorimalleille ja 525 litraa iX2:lle. Ulkonäkö on aina makuasia, mutta on luiskaperällä myös hienoiset vaikutuksensa varsinkin iX2:n taloudellisuuteen, sillä iX1:n ilmanvastuskertoimesta 0,26 on saatu viilattua kymmennys pois, lukeman asettuessa nyt siis 0,25:een. Polttomoottorisen X2:n ilmanvastuskerroin on 0,27.Sisarmalliinsa X1:een verrattuna uusi X2 saa myös muutamia muita tyyliseikkoja. Esimerkiksi takavalot ovat täysin erilaiset, ja kyljistä on siistitty parit pokkaukset pois. Keulalta löytyy valaistu munuaismaski, joka on niin ikään merkittävästi erilainen X1:een verrattuna. Maski on itse asiassa jopa hieman X1:tä pienempi, mutta sen ja oikeastaan koko keulan muotoilussa on havaittavissa viitteitä niin monsterimaasturi XM:ään, kuin X5- ja X6 M Competitioniin.Tarjolle tulevat niin ikään 21-tuumaiset vanteet, ensi kertaa näin isot BMW:n kompaktimallistossa. X2 M35i näyttää sisältä ja ulkoa suorastaan aggressiivisen urheilulliselta, ja tästä päästäänkin sopivasti voimalinjojen pariin.i, d, M, iX, xDriveBMW:n mallimerkintäkoodit ovat kovassa käytössä, sillä baijerilaisvalmistaja tarjoaa X2:ta laajapohjaisella voimalinjapaletilla. Kuitenkin, toisin kuin edeltäjämallissa, lataushybridivaihtoehtoja ei ainakaan vielä ole, joskin sellaisia on kyllä varmasti odotettavissa.Sisätila on käytännössä suoraan X1:stä. Käytössä on tuoreista tuorein BMW Operating System 9.Jos lähdetään kiipeämään mallistoa lähtötasosta kohti huippua, kaikki alkaa taloudellisella dieselvaihtoehdolla. X2 sDrive 18d on 2,0-litrainen, nelisylinterinen, 150-hevosvoimainen tuplaturbodiesel. Dieselmalli tarjoaa lisäksi 360 newtonmetriä vääntöä, ja ilmoitetun 5,1 litran keskikulutuksen sadalla. Bensiinipuolella aloitusmallina toimii kevythybridimalli sDrive 20i, joka on puolestaan 1,5-litrainen rivikolmonen, tuottaen 170 hevosvoimaa, 280 newtonmetriä, kiihtyen nollasta sataan 8,3 sekunnissa ja kulkien 213 km/h.iX2 xDrive 30 on iX1:n tavoin malliston toistaiseksi ainoa sähkövaihtoehto, ja sen sisar. Kahden sähkömoottorin yhteisteho on 230 kilowattia ja -vääntö lähes 500 newtonmetriä. Yli kaksitonninen kompaktimaasturi kiihtyy näillä eväin nollasta sataan 5,6 sekunnissa ja kulkee rajoitettuna 180 km/h. 64,7 kilowattitunnin akuston turvin WLTP-toimintamatka asettuu maksimissaan 450 kilometrin tuntumaan, ja muista sähköbemareista tuttu Max Range -toiminto voidaan ottaa myös käyttöön.Kirsikaksi kakun päälle jää vielä M-malli, auki kirjoitettuna X2 M35i xDrive, jolle löytyy myös X1-mallistosta suora vastine. Siinä kaksilitrainen tuplaturbobensiini on viritetty 300 hevosvoiman tehoiseksi, tuloksena malliston kirkkaasti nopein malli, kiihtyen nollasta sataan 5,4 sekunnissa ja kulkien 250 km/h.Lähde ja kuvat: BMW Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 3.12.2024 Autoilu Autojen ensirekisteröinnit jäämässä tänä vuonna viime vuotta selvästi alhaisemmaksi 3.12.2024 Esittely Koeistuttu: Ford Puma Gen-E – kompakti ulkoa, tilayllätys sisällä 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Moottoriurheilu Secto Rally Finland julkisti kovat luvut: reilut 20 miljoonaa euroa ja yli 260 000 kävijäkokemusta 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta 30.11.2024 Uutinen Lotukselle lataushybridejä hiipuvassa sähkökysynnässä – ja samalla vältetään tuontitullit 29.11.2024 Uutinen Helsingin huoltotunneli ajokäyttöön, ydinkeskustan saavutettavuus kohenisi, linjaa Helsingin seudun kauppakamari 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: ”meillä on 12-14 kuukautta aikaa” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 25.11.2024 Koeajo Koeajo: Volvo V90 – kyllä suomalainen farkkukansa tietää 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan