11.10.2023 Ajoneuvot BMW X2 meni täysin uusiksi ja sai rinnalleen iX2:n – tehtäväkuva on nyt paljon aiempaa kirkkaampi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n kompakteimman maasturin sporttiversio herättää muotoilullaan taatusti mielipiteitä puolesta ja vastaan. X2 tulee saataville kesympänä ja villimpänä, tai sitten täyssähköisenä iX2:na. Katumaasturimalliston alkupäämalli X1:n kohdalla BMW tajusi edellissukupolvessa, että siltä puuttui yksi numero välistä. Kun X3:lla oli viiston kattolinjan sisar X4 ja X5:llä puolestaan viiston kattolinjan X6, miksei X1:llä voisi samalla olla viiston kattolinjan sisarenaan X2.ta? Ei näköjään voinut olla, sillä X2:sta tehtiin pikemminkin litistetyn kattolinjan versio X1:stä.Edellisen polven X2 oli korimuodostaan johtuen merkittävästi ahtaampi kuin X1, eivätkä BMW-asiakkaat tuntuneet löytäneen sille funktiota oikein missään vaiheessa. Isosiskojen antaman esimerkin mukainen viisto kattolinja tekeekin nyt tulonsa X2:een, ja se kasvaa samalla kokoa periaatteessa aivan uusiin mittoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValtaisa muotoiluhaasteBMW keksi "coupé-maasturin" ensi kertaa vuonna 2006, kun se julkisti ensimmäisen sukupolven X6:n. Sedaneiden tai coupé-koristen autojen tyylillä laskeva perä on äärimmäisen hankala toteuttaa nelioviseen autoon, jonka kori on luontaisesti korkea. Haaste vain kasvaa sitä mukaa, kun kokoluokat pienenevät, ja kattolinjalla on vähemmän tilaa laskea tekemättä selvää takaistuinten pääntilasta. Ilmiön tuloksia on nähtävissä esimerkiksi Brasilian Fiat Fastbackissa.X2:n kasvaneet mitat vaikuttavatkin olevan edellytys sille, että BMW uskaltautui toisessa sukupolvessa viistämään katon, isompien sisarten malliin. Auto on peräti 20 senttimetriä edeltäjäänsä pidempi, mikä on antanut lisää pelivaraa mainitulle kattolinjalle, samoin kuin 6,4 senttimetrin korkeuden lisäys.Yhdessä parisen senttimetriä kasvaneen korileveyden kanssa mainitut kasvukohteet mahdollistavat myös merkittävän sisätilojen kasvun. Esimerkiksi tavaratilaan on saatu 115 litran lisäys heti kättelyssä, ja myös polvi- ja pääntilaa on saatu kertaheitolla lisää. Tavaratilan tilavuus on nyt vähintään 560 litraa polttomoottorimalleille ja 525 litraa iX2:lle. Ulkonäkö on aina makuasia, mutta on luiskaperällä myös hienoiset vaikutuksensa varsinkin iX2:n taloudellisuuteen, sillä iX1:n ilmanvastuskertoimesta 0,26 on saatu viilattua kymmennys pois, lukeman asettuessa nyt siis 0,25:een. Polttomoottorisen X2:n ilmanvastuskerroin on 0,27.Sisarmalliinsa X1:een verrattuna uusi X2 saa myös muutamia muita tyyliseikkoja. Esimerkiksi takavalot ovat täysin erilaiset, ja kyljistä on siistitty parit pokkaukset pois. Keulalta löytyy valaistu munuaismaski, joka on niin ikään merkittävästi erilainen X1:een verrattuna. Maski on itse asiassa jopa hieman X1:tä pienempi, mutta sen ja oikeastaan koko keulan muotoilussa on havaittavissa viitteitä niin monsterimaasturi XM:ään, kuin X5- ja X6 M Competitioniin.Tarjolle tulevat niin ikään 21-tuumaiset vanteet, ensi kertaa näin isot BMW:n kompaktimallistossa. X2 M35i näyttää sisältä ja ulkoa suorastaan aggressiivisen urheilulliselta, ja tästä päästäänkin sopivasti voimalinjojen pariin.i, d, M, iX, xDriveBMW:n mallimerkintäkoodit ovat kovassa käytössä, sillä baijerilaisvalmistaja tarjoaa X2:ta laajapohjaisella voimalinjapaletilla. Kuitenkin, toisin kuin edeltäjämallissa, lataushybridivaihtoehtoja ei ainakaan vielä ole, joskin sellaisia on kyllä varmasti odotettavissa.Sisätila on käytännössä suoraan X1:stä. Käytössä on tuoreista tuorein BMW Operating System 9.Jos lähdetään kiipeämään mallistoa lähtötasosta kohti huippua, kaikki alkaa taloudellisella dieselvaihtoehdolla. X2 sDrive 18d on 2,0-litrainen, nelisylinterinen, 150-hevosvoimainen tuplaturbodiesel. Dieselmalli tarjoaa lisäksi 360 newtonmetriä vääntöä, ja ilmoitetun 5,1 litran keskikulutuksen sadalla. Bensiinipuolella aloitusmallina toimii kevythybridimalli sDrive 20i, joka on puolestaan 1,5-litrainen rivikolmonen, tuottaen 170 hevosvoimaa, 280 newtonmetriä, kiihtyen nollasta sataan 8,3 sekunnissa ja kulkien 213 km/h.iX2 xDrive 30 on iX1:n tavoin malliston toistaiseksi ainoa sähkövaihtoehto, ja sen sisar. Kahden sähkömoottorin yhteisteho on 230 kilowattia ja -vääntö lähes 500 newtonmetriä. Yli kaksitonninen kompaktimaasturi kiihtyy näillä eväin nollasta sataan 5,6 sekunnissa ja kulkee rajoitettuna 180 km/h. 64,7 kilowattitunnin akuston turvin WLTP-toimintamatka asettuu maksimissaan 450 kilometrin tuntumaan, ja muista sähköbemareista tuttu Max Range -toiminto voidaan ottaa myös käyttöön.Kirsikaksi kakun päälle jää vielä M-malli, auki kirjoitettuna X2 M35i xDrive, jolle löytyy myös X1-mallistosta suora vastine. Siinä kaksilitrainen tuplaturbobensiini on viritetty 300 hevosvoiman tehoiseksi, tuloksena malliston kirkkaasti nopein malli, kiihtyen nollasta sataan 5,4 sekunnissa ja kulkien 250 km/h.Lähde ja kuvat: BMW Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 19.5.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 27: MV Agusta on taidetta prätkän muodossa – millainen on italialaisvalmistajan tulevaisuus? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?