11.7.2018

Bosch ja Daimler: autonominen ajaminen vaatii kuuden tietokoneen laskentatehon

Saksalaisjätit valitsivat autonomisen ajamisen kehittämiseen yhdysvaltalaisen Nvidian.

Tietokoneita vähänkään harrastaneille yhtiö nimeltä Nvidia ei tarvitse esittelyä. Näytönohjaimista aloittanut teknologiajätti on kasvanut 1990-luvun pienyrityksestä yli 11 000 työllistäväksi teknologiajätiksi.

Kun Nvidiaa perustettiin, kukaan tuskin Saksan Stuttgartissa noteerasi asiaa. Silloin valtaosa auton toiminnoista luotti perinteisiin releisiin, ja edes hieman hienompaa elektroniikkaa löytyi lähinnä moottorinohjauksesta.

Nyt Mercedes-Benzin emoyhtiö Daimler ja saman kylän tekijöihin kuuluva teknologiajätti Bosch ilmoittavat valinneensa Nvidian teknologiakumppaniksi autonomisessa ajamisessa. Nvidia toimittaa stuttgartilaisyhtiöille Drive Pegasus -keinoälyalustan, joka koostuu sekä suorituskykyisistä keinoälyprosessoreista että ohjelmistoalustasta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Datavirta vaatii valtavasti laskentatehoa

Daimler ja Bosch hyödyntävät koneoppimista kehittäessään ajamiseen vaadittavia algoritmeja. Yhtiöt kertovatkin autonomisen ajamisen vaativan kuuden tehokkaan työaseman laskentatehoa vastaavan suorituskyvyn. Nvidian järjestelmä käsittelee auton anturien ja kameroiden, kuten tutkan, videokameroiden, laserkeilaimen ja ultraäänianturien, tiedon yhdeksi ympäristömalliksi. Boschin mukaan jo yksi stereovideokamera tuottaa kilometrin matkalla 100 gigatavua dataa. Nvidian järjestelmät prosessoivat anturien ja sensorien datavirrasta 20 millisekunnissa autolle toivotun kulkusuunnan.

Tiedotteesaan Daimler painottaa järjestelmän turvallisuuden ja viansietokyvyn tärkeyttä. Tämä saavutetaan hajauttamalla järjestelmä useisiin piireihin.

Sähköauton sivuhyötyjä

Tehokkaan tietokonejärjestelmän tuottaman hukkalämmön jäähdytykseen löytyy sähköautoista nerokas keino: prosessoireita voidaan jäähdyttää samalla jäähdytyskierrolla, joka huolehtii myös ajoakun jäähdytyksestä.

Toistaiseksi Daimlerin, Boschin ja Nvidian yhteistyö on vasta tutkimus- ja kehitysvaiheessa, mutta Daimlerin kertoo tähtäävänsä autonomisten ajoneuvojen sarjatuotantoon ensivuosikymmenen alkupuolen aikana.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuva: Daimler

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat