10.7.2024

Dacia Dusterille ja Suzuki Swiftille kolme tähteä, muille viisi – Euro NCAP

Kuva Euro NCAP
Euro NCAP heinäkuu 2024 Dacia Duster Suzuki Swift Mercedes Škoda Volkswagen

Yhteensä 10 uutta automallia sai tuloksen Euro NCAP -kokeissa. Dacia ja Suzuki saivat organisaatiolta soosoota kolmen tähden tuloksista.

Heinäkuun helteissä tutustutaan tällä kertaan 10 uutuusmallin törmäys- ja turvallisuustestituloksiin. BMW X2 jakaa perusrakenteen 2022 arvostelussa olleen X1:n kanssa ja Renaultin uutukaiset Espace ja Rafale hyödyntävät 2022 Australin tuloksia. Lisäksi Mercedes-Benz G-sarjan sähköversio on lisätty 2019 G-sarjan tuloksiin, vaikka täyttä julkistusta ei tällä kertaa tehtykään. 

Täysin uusia testattuja malleja ovat Dacia Duster, Mercedes-Benz E-sarja, Škoda Kodiaq, Škoda Superb yhdessä VW Passatin kanssa sekä Suzuki Swift. Mainituista autoista Dacia Duster ja Suzuki Swift jäivät testausorganisaation hampaisiin, sillä autojen kolmen tähden tulosta pidetään kunnianhimottomana ja lain vähimmäisvaatimusten noudattamisena. 

– Dacialla ja Suzukilla painopiste on edullisuudessa, mutta asiakkaiden ei pidä epäillä, etteikö markkinoilla olisi kilpailevia ajoneuvoja Dusterille ja Swiftille saatavissa, jotka tarjoavat merkittävästi korkeampaa turvaa, julistaa Euro NCAP:in pääsihteeri Michiel van Ratingen. 

Esitämme tulokset kootusti taulukkomuodossa ja kerromme autokohtaiset huomiot niiltä osin, kun niihin on aihetta. Aikuisten suoja viittaa aikuismatkustajien turvallisuuteen ja lasten suoja mittaa turvaistuimessa olevan kuusivuotiaan ja korokeistuimella olevan kymmenvuotiaan turvallisuutta. Kevyen liikenteen suoja arvioi auton aktiivisia ja passiivisia ominaisuuksia suhteessa jalankulkijoihin ja pyöräilijöihin. Ajoavustimet on Euro NCAP:in arvio autossa vakiona olevista kuljettajaa avustavista turvallisuusvarusteista ja niiden toiminnasta.

Euro NCAP heinäkuu 2024

Auto Aikuiset matkustajat Lapsimatkustajat Kevyen liikenteen turvallisuus Kuljettajan ajoavustimet Yleisarvosana
BMW X2 85% 88% 76% 92% ***** (2022)
Dacia Duster 70% 84% 60% 57% ***
Mercedes-Benz E-sarja 92% 90% 84% 87% *****
Renault Espace 85% 83% 69% 82% ***** (2022)
Renault Rafale 87% 83% 69% 87% ***** (2022)
Škoda Kodiaq 89% 83% 82% 78% *****
Škoda Superb 93% 87% 82% 80% *****
Suzuki Swift 67% 65% 76% 62% ***
Volkswagen Passat 93% 87% 82% 80% *****

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BMW X2 – viisi tähteä (2022)

BMW X2 BMW X1 Euro NCAP

BMW:n toisen polven X2 on teknisesti sukulainen X1:lle, joten auto on myös perinyt X1:n kahden vuoden takaisen testituloksen. Auto sai muutamien yksittäisten kokeiden osalta hiukan X1:tä paremman tuloksen. Kuljettajan jalkojen arvioitiin olevan loukkaantumisvaarassa osittaisessa etutörmäyksessä. X2 sai huomautuksen myös jalankulkijoiden huonosta lantiosuojasta keulatörmäyksessä. 

Dacia Duster – kolme tähteä

Dacia Duster Euro NCAP

Viime aikoina Euro NCAP:in silmätikuksi joutunut Dacia ylsi tällä kertaa kolmeen tähteen täysin uudella Dusterilla. Etutörmäyksessä kuljettajan rintakehän suoja arvioitiin heikoksi. Dacia Dusterissa ei ole myöskään suojaa kylkitörmäyksen sivusuuntaiselle retkahdukselle. Useiden ajoavustimien ja kuljettajaa tukevien järjestelmien kohdalla auton pistesaldo jäi ohueksi tai nollaksi. 

Mercedes-Benz E-sarja – viisi tähteä

Mercedes-Benz E-sarja Euro NCAP

Mercedeksen E-sarjan uusin polvi selviytyi Euro NCAP:in testipatterista lähes odotetusti. Testitulosten sarja on vihreä kuin heinäkuinen metsä, vaikka muutamia kauneusvirheitäkin löytyy esimerkiksi kuljettajan vireystilavalvonnasta. Auto oli kuitenkin hyvin lähellä jäädä neljään tähteen poikkeuksellisen heikon jalankulkijoiden lantiosuojan takia. Erikoisesti E-sarjan Euro NCAP -tulos ei ole voimassa jokaisen voimalinjaversion kohdalla tässä vaiheessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Renault Espace – viisi tähteä (2022)

Renault Espace Euro NCAP

Renaultin tila-automallin paluu kolmerivisenä katumaasturina perustuu vahvasti sisarmalli Australiin, joten Espacen luokituksessa on käytetty vuoden 2022 arvostelukriteerejä. Espace sai kuitenkin etutörmäyksessä huonomman tuloksen kuljettajan rintakehän osalta kuin Austral. Muuten auton tuloksissa ei ole huomautettavaa.

Renault Rafale – viisi tähteä (2022)

Renault Rafale Euro NCAP

Myös Renaultin toinen crossover-uutuus perustuu Australin pohjalle, joten myös Rafale arvosteltiin vuoden 2022 kriteereillä. Sivusuuntaisessa lyhtypylväsonnettomuudessa Rafale hävisi Australille kuljettajan rintakehän suojan osalta, mutta ero ei vaikuttanut arvosanaan. Muilta osin Rafalen tuloksista ei ole kommentoitavaa. 

Škoda Kodiaq – viisi tähteä

Škoda Kodiaq Euro NCAP

Škodan iso katumaasturi siirtyy toiseen polveensa suotuisten tulosten siivittämänä. Vain kuljettajan vireystilavaroitin ja automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän (AEB) toiminta jalankulkijoiden kohdalla näkyivät keskitason alle jäävinä suorituksina.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Škoda Superb – viisi tähteä

Superbin ja Passatin yhteiset juuret tarkoittavat, että autot saivat myös yhteisen Euro NCAP -arvostelun. Katso Volkswagen Passat tämän listan lopusta nähdäksesi yksityiskohtaisempi arvostelu.

Suzuki Swift – kolme tähteä

Suzuki Swift Euro NCAP

Suzukin tuttu Swift joutui niin ikään Euro NCAP:in silmatikuksi auton suunnittelun painopisteiden ollessa muualla. Etutörmäyksessä kuljettajan rintakehän suoja jäi heikoksi. Sivusuuntaisessa onnettomuudessa Swiftissä ei ole mekanismia estämässä sivusuuntaista retkahdusta tai etupenkkiläisten osumista toisiinsa. Hiukan huolestuttavasti Swift sai myös huonot arvostelut lasten turvallisuutta koskevasta osiosta, erityisesti korokeistuimella olevan 10-vuotiaan osalta sivutörmäyksen pääntuki jäi heikoksi ja rintakehän suoja olemattomaksi. Myös turvavarusteiden ja kuljettajaa avustavien järjestelmien osalta Swiftin arvostelu jäi heikoksi. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimii kohtuullisesti muiden ajoneuvojen osalta. 

Volkswagen Passat – viisi tähteä

Volkswagen Passat Euro NCAP

Listan viimeisin ei ole suinkaan vähäisin. Yhdessä Superbin kanssa kehitetty Passat sai erinomaiset pisteet useilta osa-alueilta. Kuljettajan vireystilan valvonta sekä osa ajoavustinjärjestelmistä jäivät kuitenkin maksimipisteistä. Toisaalta Passatin keula on suunniteltu poikkeuksellisen hyvin mahdollista jalankulkijaonnettomuutta ajatellen, vain tuulilasin reunojen aiheuttaessa huomautuksen. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat