10.4.2024

Toyota C-HR ja Honda CR-V nyt Euro NCAP:in syynissä

Teksti Aake Kinnunen Euro NCAP
Kuva Euro NCAP
Euro NCAP Toyota C-HR

Vuoden ensimmäisessä henkilöautoryhmässä arvioidaan Toyota C-HR, ja Honda CR-V saa peräti kaksi arvosanaa.

Euro NCAP:in turvasyynissä on edetty vuoden ensimmäiseen henkilöautoryhmään. Kolmen korkean automallin joukko käsittää suomalaisten suosikkimalleiksi nousseet Honda CR-V:n ja Toyota C-HR:n. Kolmantena automallina oli kiinalaisen NIO:n uutuusmalli EL6.

Euro NCAP henkilöautot huhtikuu 2024

Automalli Aikuisten suoja Lasten suoja Kevyen liikenteen suoja Ajoavustimet Yleisarvosana
Honda CR-V 85% 86% 76% 67% 4 tähteä
Honda CR-V Sensing 360 85% 86% 80% 79% 5 tähteä
NIO EL6 93% 85% 78% 76% 5 tähteä
Toyota C-HR 85% 86% 86% 79% 5 tähteä

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Honda CR-V – 4/5 tähteä

Honda CR-V Euro NCAP

Hondan uuden polven CR-V sai Euro NCAP:ilta kaksi arvosanaa turvavarustelusta riippuen. Perusturvallisuudessa ei ollut eroa varusteversioiden välillä, mutta Sensing 360 -varustelulla auto pärjäsi sekä kevyen liikenteen suhteen että ajoavustimien saralla ratkaisevasti paremmin. Osa-aluepisteiden lisäksi yleisarvosana kohosi varustelun ansiosta. Törmäyskokeista mainittakoon, että etumatkustajien väliin asennettu turvatyyny esti kyllä päitä osumasta yhteen, mutta Euro NCAP ei ollut tyytyväinen siitä, miten lähellä päiden osuminen oli. Vireystilavalvonta, kuolleen kulman vahdin toiminta moottoripyöräilijöiden suhteen ja automaattisen hätäjarrutustoiminnon käytös peruutettaessa aiheuttivat huomautuksia varustelusta riippumatta.

NIO EL6 – 5 tähteä

NIO EL6 Euro NCAP

Kiinalaisen NIO:n täyssähköcrossover EL6 sai hienot pisteet Euro NCAP:ilta. Kuitenkin auton ajoavustimien toiminta moottoripyöräilijöiden suhteen jätti toivomisen varaa ja järjestelmät jätettiin pisteittä.

Toyota C-HR – 5 tähteä

Toyota C-HR Euro NCAP

Toyotan toisen polven "Coupé-High Rider" pärjäsi odotetusti testipatteriston edessä. Auto sai huomautuksen automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän toiminnasta peruutettaessa. Toyota C-HR on saatavissa kahdella erilaisella kuljettajan tarkkaavaisuusjärjestelmällä, joista passiivisempi perustuu lähinnä ohjauspyörän liikkeiden ja kaistasijainnin tarkkailuun, ja aktiivisempi seuraa myös kuljettajan katsetta. Euro NCAP:in arvostelu perustuu vähemmän kehittyneen ohjauspyöräpohjaisen järjestelmän toimintaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat