30.4.2019 Ajoneuvot Parivertailu: Honda CR-V ja Toyota RAV4 – kuinka hybridit kiihtyvät? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mittasimme parivertailumme yhteydessä myös Honda CR-V ja Toyota RAV4 -hybridien suorituskyvyn. Tulokset olivat hämmentävän identtiset. Perusteellisen vertailutestin yksi olennaisimpia osia on kiihtyvyyden mittaaminen. Pelkkä takapuolituntuma ei nimittäin kerro kulkupuolesta kaikkea. Etenkään, kun kyseessä ovat portaattomalla voimansiirrolla toteutetut hybridiautot, kuten nyt pääkohteina olevat Honda CR-V Hybrid Elegance AT 2WD ja Toyota RAV4 2.5 Hybrid Style.Aiemmassa jutussamme valotimme sitä, että näiden autojen hybridijärjestelmät eroavat toisistaan varsin selvästi. Sama pätee numeroarvoihin. Hondan kaksilitraisen bensiinimoottorin suurimmaksi tehoksi ilmoitetaan 145 hevosvoimaa, kun Toyotan suurempi, 2,5-litrainen mylly tuottaa 178 hevosvoimaa. Vääntölukemissakin RAV4 on niskan päällä 221 newtonmetrin arvoineen, kun CR-V tuottaa maksimissaan 175 newtonmetriä.Sähkömoottoreissa osat vaihtuvat. Nyt CR-V on se tehokkaampi 184 hevosvoiman ja 315 newtonmetrin lukemillaan; RAV4:n sähkömoottori puskee ulos 120 hevosvoiman tehon ja 202 newtonmetrin väännön. Järjestelmän yhteistehossa puolestaan Toyota kertoo olevansa vahvempi (184 vastaan 218 hevosvoimaa).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuminauha hämääErot ovat selvästi havaittavissa myös ajossa. Toyota muistuttaa selvemmin perinteistä CVT-automaattivaihteistolla varustettua autoa, missä käyntiääni asettuu tasaiseksi ja pysyttelee samanlaisena koko kiihdytyksen ajan. Honda puolestaan vaikuttaa alkuun jopa viivyttelevän, kun polttomoottorin kasvava käyntiääni alkaa kuulua vasta kesken kiihdytyksen.Todellisuudessa kuminauhamainen tuntuma vain hämää, sillä molemmat autot kellottivat 80–120 km/h ohituskiihtyvyydessä tismalleen saman ajan, 5,7 sekuntia. Täydellä kuormalla tehdyt vastaavat vedot tuottivat nekin vain mitättömän sekunnin kymmenesosan poikkeavuuden (Honda 6,9 ja Toyota 7,0 sekuntia).Molempia voi luonnehtia varsin ripeiksi menijöiksi: ohituskiihtyvyys asettuu samalle tasolle, kuin esimerkiksi viime kesänä vertailemillamme 150- ja 163-hevosvoimaisilla Audi A3:lla ja Mercedes-Benz A 200:lla.Ja koska hybridijärjestelmät toimivat automaattivaihteisten autojen tavoin, maksimikiihtyvyys on helppo saavuttaa – vaihteita ei tarvitse arpoa, joten pelkkä kaasupolkimen pohjaan painaminen riittää. Kaupan päälle tulee myös ilahduttavan alhainen polttonestetalous.Koko vertailu julkaistiin Moottorin uusimmassa numerossa 5/2019, joka on myynnissä sähköisenä versiona Lehtiluukussa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?