30.4.2019 Ajoneuvot Parivertailu: Honda CR-V ja Toyota RAV4 – kuinka hybridit kiihtyvät? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mittasimme parivertailumme yhteydessä myös Honda CR-V ja Toyota RAV4 -hybridien suorituskyvyn. Tulokset olivat hämmentävän identtiset. Perusteellisen vertailutestin yksi olennaisimpia osia on kiihtyvyyden mittaaminen. Pelkkä takapuolituntuma ei nimittäin kerro kulkupuolesta kaikkea. Etenkään, kun kyseessä ovat portaattomalla voimansiirrolla toteutetut hybridiautot, kuten nyt pääkohteina olevat Honda CR-V Hybrid Elegance AT 2WD ja Toyota RAV4 2.5 Hybrid Style.Aiemmassa jutussamme valotimme sitä, että näiden autojen hybridijärjestelmät eroavat toisistaan varsin selvästi. Sama pätee numeroarvoihin. Hondan kaksilitraisen bensiinimoottorin suurimmaksi tehoksi ilmoitetaan 145 hevosvoimaa, kun Toyotan suurempi, 2,5-litrainen mylly tuottaa 178 hevosvoimaa. Vääntölukemissakin RAV4 on niskan päällä 221 newtonmetrin arvoineen, kun CR-V tuottaa maksimissaan 175 newtonmetriä.Sähkömoottoreissa osat vaihtuvat. Nyt CR-V on se tehokkaampi 184 hevosvoiman ja 315 newtonmetrin lukemillaan; RAV4:n sähkömoottori puskee ulos 120 hevosvoiman tehon ja 202 newtonmetrin väännön. Järjestelmän yhteistehossa puolestaan Toyota kertoo olevansa vahvempi (184 vastaan 218 hevosvoimaa).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuminauha hämääErot ovat selvästi havaittavissa myös ajossa. Toyota muistuttaa selvemmin perinteistä CVT-automaattivaihteistolla varustettua autoa, missä käyntiääni asettuu tasaiseksi ja pysyttelee samanlaisena koko kiihdytyksen ajan. Honda puolestaan vaikuttaa alkuun jopa viivyttelevän, kun polttomoottorin kasvava käyntiääni alkaa kuulua vasta kesken kiihdytyksen.Todellisuudessa kuminauhamainen tuntuma vain hämää, sillä molemmat autot kellottivat 80–120 km/h ohituskiihtyvyydessä tismalleen saman ajan, 5,7 sekuntia. Täydellä kuormalla tehdyt vastaavat vedot tuottivat nekin vain mitättömän sekunnin kymmenesosan poikkeavuuden (Honda 6,9 ja Toyota 7,0 sekuntia).Molempia voi luonnehtia varsin ripeiksi menijöiksi: ohituskiihtyvyys asettuu samalle tasolle, kuin esimerkiksi viime kesänä vertailemillamme 150- ja 163-hevosvoimaisilla Audi A3:lla ja Mercedes-Benz A 200:lla.Ja koska hybridijärjestelmät toimivat automaattivaihteisten autojen tavoin, maksimikiihtyvyys on helppo saavuttaa – vaihteita ei tarvitse arpoa, joten pelkkä kaasupolkimen pohjaan painaminen riittää. Kaupan päälle tulee myös ilahduttavan alhainen polttonestetalous.Koko vertailu julkaistiin Moottorin uusimmassa numerossa 5/2019, joka on myynnissä sähköisenä versiona Lehtiluukussa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa