29.5.2023 Ajoneuvot Kuudennen sukupolven Honda CR-V rantautui Eurooppaan – aiempaa isompi katumaasturi kahdella erilaisella hybridivoimalinjalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hondan katumaasturien eurooppalainen uudistuskierros päättyy CR-V:hen, joka on siis aikaisempaa suurempi. Kaksilitraisen bensiinimoottorin ympärille on rakennettu erilliset täys- ja lataushybridivoimalinjat, jälkimmäinen Hondalle ensimmäisenä Euroopassa. Honda toi samalla kertaa Euroopan markkinoille ensimmäisen täyssähkökatumaasturinsa, HR-V:hen osittain perustuvan e:Ny1:n, nuoremmille ostajille tähdätyn keskikokoisen ZR-V:n sekä vihdoin myös kuudennen sukupolven CR-V:n, joka on ollut muun muassa Pohjois-Amerikan markkinoilla jo viime vuodesta lähtien.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKerralla lisää tilaaCR-V:tä on työnnetty mallistossa ylöspäin, sillä mainittu uusi aluevaltaus ZR-V on itse asiassa mitoiltaan jo hyvin lähellä viidennen sukupolven CR-V:tä.Sisätilojen kannalta hyvin oleellisia ovat akseliväli sekä leveys, joihin saadaan vastaavasti neljän ja 1,3 senttimetrin lisäys. Takajalkatilat ovat kasvaneet myös noin puolellatoista senttimetrillä. CR-V:n kokonaispituus on kasvanut miltei seitsemällä sentillä, ja tavaratilan tilavuus lisääntynyt 18 prosentilla, mutta tilavuushan riippuu osittain malliversiosta. Tämä tarkoittaa, että kyseessä on tähänastisen CR-V -sarjan kookkain sukupolvi.Ulkonäöllisesti CR-V on muuttunut maltillisesti mutta tunnistettavasti. Pintapellithän ovat periaatteessa kaikki uusia, mutta eniten tämä näkyy keulan alueella, johon on Hondan mukaan etsitty inspiraatiota Pohjois-Amerikan Pilotista ja Ridgelinesta. Takavaloumpioiden muoto ei näytä muuttuneen, vaan led-kuviot niiden sisällä kylläkin. Uusi CR-V on ulkonäöltään paljon maltillisempi kuin mitä esimerkiksi kolmos- ja nelossukupolvet aikanaan olivat.Korin jäykkyyttä on kasvatettu 15 prosentilla ja muun muassa ohjaus sekä jousitus on säädetty aiempaa sukupolvea dynaamisemmiksi.Ensimmäinen töpselihybridi-Honda EurooppaanJoillain markkinoilla nähtävä 1,5-litrainen turbobensiini jää Euroopan ulkopuolelle, joten uusi CR-V on aina hybridi. 2,0-litrainen bensiinimoottori Atkinson-työkierrolla isännöi e:HEV -täyshybridiversiossa jopa kahta sähkömoottoria, jotka tekevät autosta nelivetoisen. Voimaa löytyy 207 hevosvoiman eli 152 kilowatin ja 335 newtonmetrin edestä.Honda avaa meikäläisittäin pelin täyshybridien osalta "vasta" nyt, kun se lanseeraa Vanhalla mantereella CR-V e:PHEV:n. Pistokehybridi perustuu täysin samaan voimalinjaan kuin e:HEV, mutta siinä on isompi ja tietenkin pistokkeesta ladattava ajoakku. Tiedot ovat tarkentumaan päin, mutta Honda lupailee e:PHEV:lle 82 kilometrin sähköistä toimintamatkaa. Se olisi hienoisesti pidempi kuin esimerkiksi Toyota RAV4 Plug Inissä, jossa on 18,1 kilowattitunnin akku. Hondan akku latautuu 11 kilowatin laturilla täyteen kahdessa ja puolessa tunnissa.Hybridivoimalinjojen käyttäytymisestä on pyritty tekemään aiempaa perinteisemmän tuntuista, ja esimerkiksi portaattoman CVT:n toiminta haluaa mukailla enemmän perinteistä automaattilaatikkoa ainakin siltä osin, että kiihdytyksessä moottorin ääni ei nousisi yhtä hallitsevaksi. Myös huippunopeuden luulisi olevan useimmille riittävä, 185 km/h.Sisältä totutun digitaalinenUusi CR-V lainaa kojelautanäkymäänsä monia elementtejä tuoreimmasta Civicistä. Digitaalisuus on trendikkäällä tasolla, kun mittariston virkaa toimittaa 7-tuumainen ruutu ja kojelaudalla kelluu joko 7- tai 9-tuumainen tietoviihdeyksikkö.Fyysisille painikkeille jää uudessa CR-V:ssä hyvin tilaa, sillä niillä hoituvat muun muassa ilmastoinnin sekä äänenvoimakkuuden säädöt. Ympäristötietoisen katumaasturin kojelaudan somisteeksi on valikoitunut pölyttäjäystävällinen hunajakennokuosi.CR-V tarjoaa USB-A- ja -C-liittimet, joilla voi ladata monenmoista vempainta. Kojelaudalta tilaa ei vie mikään ylimääräinen, kun vaihteenvalitsimetkin ovat mallia painike, mutta myös yleistä säilytystilaa pitäisi olla hyvin tarjolla.Lähde ja kuvat: Honda Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?