8.1.2023

Koeajo: Honda Civic e:HEV on pihin persoonallinen

Honda Civic eHEV koeajo

Uusi Honda Civic korvaa edellisestä korimallista tutut moottorivaihtoehdot yhdellä hybridivoimalinjalla. Se toimii sulavasti, muttei aivan yllä pahimman kilpailijan kulutuslukemiin. Hyvää: sulava voimalinja, tilat. Huonoa: ei kaikista pihein, tunnoton ohjaus.

Viime kesänä ensikoeajamamme 11. sukupolven Honda Civic saapui Suomeen ja tarkempiin mittauksiimme. Samalla on hyvä tarkastella auton tekniikkaa hieman syvällisemmin.

Honda Civic eHEV koeajo

Uusi hybridimalli on niin kutsutusti itselataava, ja voimalinja koostuu polttomoottorista, sähkömoottorista, tehoelektroniikasta sekä akkuyksiköstä. Bensiinimoottori on suorasuihkutuksella varustettu, vapaasti hengittävä kaksilitrainen neloskone, joka hyödyntää Atkinson-työkiertoa. Sähkömoottoriyksikkö pitää sisällään generaattorin, moottorin, vetopyörästön ja ylivaihdeasetelman.

Konehuoneessa bensiinimoottorin jatkeena on sähkömoottoriyksikkö ja vetopyörästö sen takana. Tehoelektroniikkayksikkö sijaitsee sähkömoottorin päällä. Varsinaista vaihteistoa ei ole, mutta hammaspyörien avulla on toteutettu kaksi eri välityssuhdetta. Käytännössä sähkömoottori pyörittää pienemmän hammaspyörän kautta tasauspyörästöä.

Honda Civic eHEV koeajo

Polttomoottorin ja sähkömoottorin välissä on vauhtipyörä ja monilevykytkimellä toteutettu ylivaihdeasetelma. Kun polttomoottori on käynnissä, se pyörittää joko generaattoria ja lataa akkua – tai mikäli ylivaihdeasetelma on kytkettynä, myös suurempaa hammaspyörää. Tämä tarkoittaa, että myös polttomoottorilta voi muodostua mekaaninen yhteys vetopyörästöön.

Honda Civic eHEV koeajo

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Stressitöntä säästöä

Kuljettajan ei välttämättä tarvitse tietää järjestelmän toiminnasta tuon taivaallista, sillä auto päättää itse, milloin mitäkin voimanmuodostusta kannattaa hyödyntää. Hybridi- ja polttomoottoriajotilan lisäksi Civic kykenee liikkumaan myös pelkän sähkön turvin, mutta kovin pitkiä etäisyyksiä 1,05 kWh:n akkukapasiteetti ei mahdollista. Akun varausta ylläpidetään kuitenkin tiheästi, joten käytännössä siellä on aina virtaa esimerkiksi liikkeellelähtöihin ja alhaisten nopeuksien nurkka-ajoon.

Oheisissa kuvissa esiintyy Elegance-varusteltu auto, mutta varsinainen koeajo sekä mittaukset suoritettiin Sport-varusteisella Civicillä, joka kuitenkin on teknisesti käytännössä identtinen Elegancen kanssa.

Honda Civic eHEV koeajo

Voimalinja toimii sivistyneesti ja saumattomasti. Polttomoottorin käynnistymisen ja sammumisen toki kuulee, mutta esimerkiksi pidemmän välityssuhteen kytkeytymistä ja polttomoottoriajoon siirtymistä ei oikeastaan erota hybridiajotilasta. Polttomoottoriajoon siirrytään silloin, kun Civic on sitä mieltä, että se on taloudellisempaa kuin sähkömoottorilla eteneminen – esimerkiksi moottoritiellä.

Sähkömoottorin teho on 135 kW (184 hv) ja maksimivääntömomentti 315 Nm. Polttomoottorin vastaavat arvot ovat 105 kW (143 hv) ja 186 Nm. Näiden turvin Civicin käytännön suorituskyky on hyvä ja kaasuun reagointi ripeää. Mittaamamme suorituskyky on niin ikään oikein asiallista. Kiihdytyskokeessa Civic suoriutui 0–100 km/h valmistajan ilmoittamassa 7,9 sekunnissa (Advance-mallille ilmoitetaan kaksi kymmenystä korkeampi arvo). Ohituskiihtyvyys 80–120 km/h nopeusvälillä taittuu 5,7 sekunnissa, mikä sekin on hyvä tulos.

Honda Civic eHEV koeajo

Ei haamulukemia

Teimme myös kulutusmittaukset, jotka suoritettiin samoilla vakioiduilla lenkeillä, joita käytämme autotesteissä ja -vertailuissa.

Maantielenkillä (keskinopeus 79 km/h) Civic saavutti 5,8 l/100 km -kulutuksen, ja kaupungissa (keskinopeus 30 km/h) bensan menekki asettui tasoon 6,0 l/100 km. Lukemat eivät ole täysin vertailukelpoisia optimioloissa tehtyihin mittauksiin, koska kesken mittausten maahan satoi ensilumi, mikä nosti ajovastuksia.

Aivan äärimmäisen taloudelliseksi Civicin hybridijärjestelmää ei silti voi kehua ainakaan suomalaisten suosikkiautoon Toyota Corollaan verrattuna. Vuonna 2021 tehdyissä kulutusmittauksissa Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid -malli vei nimittäin bensaa samaisilla lenkeillä 4,7 ja 4,6 litraa sataa kilometriä kohden. Lukemista voi joka tapauksessa päätellä, että Civicin eHEV tekee saman minkä muutkin hybridiautot, eli tasaa kaupunki- ja maantiekulutusten välistä eroa.

Pehmeämpi Sport

Hondan maahantuojan tekninen osasto vahvisti kysyttäessä, että Sport-version jousitus on hieman yllättäen jonkin verran Advancea pehmeämpi. Vakiomaavaraksi yhden henkilön kuormalla ilmoitetaan molempien kohdalla 128 mm, mutta täyteen kuormattuna Sport painuu lähemmäs tietä kuin Advance (108,6 vastaan 112,1 mm).

Yhtä kaikki, ajettavuus on alustan puolesta kunnossa, mutta ohjaus tuotti lievän pettymyksen: maantiellä se on aavistuksen tahmeansorttinen eli auto saattaa jäädä hieman kaartamaan. Pienemmällä tiellä auto puolestaan taittuu kaarteisiin mukisematta, mutta ohjaus ei täälläkään ole ihan alustan tasolla. Vaste on turhan tasapaksu.

Honda Civic eHEV koeajo

Pikkupuutteistaan huolimatta Civic tarjoaa kuitenkin persoonalisen hybridivaihtoehdon, ja myös väljät sekä käyttökelpoiset tilat ovat ennallaan.

Teksti: Juuso Kallioinen Kuvat: Aake Kinnunen

Honda Civic e:HEV Sport

Hinta alkaen

38 340 €

Moottori

Hybridi bensiinimoottori 1 993 cm³, 4 sylinteriä, etuveto.

Teho

105 kW (143 hv), 6000 r/min

Vääntö

186 Nm (4500 r/min)

Vääntö

186 Nm (4500 r/min)

Hybridijärjestelmän yhteisteho

135 kW (184 hv), 315 Nm kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,9 s

Huippunopeus

180 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 5,0 (yhd.)

CO2-päästöt

113 g/km

Mitat

pituus 4551 mm, leveys 1802 mm, korkeus 1408 mm, akseliväli 2734 mm
Tavaratila: 410–1220 l
Omamassa: 1533 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

750 / 600 kg

Takuu

3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmä 5 vuotta / 100 000 km.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat