8.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: Honda Civic e:HEV on pihin persoonallinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Honda Civic korvaa edellisestä korimallista tutut moottorivaihtoehdot yhdellä hybridivoimalinjalla. Se toimii sulavasti, muttei aivan yllä pahimman kilpailijan kulutuslukemiin. Hyvää: sulava voimalinja, tilat. Huonoa: ei kaikista pihein, tunnoton ohjaus. Viime kesänä ensikoeajamamme 11. sukupolven Honda Civic saapui Suomeen ja tarkempiin mittauksiimme. Samalla on hyvä tarkastella auton tekniikkaa hieman syvällisemmin. Uusi hybridimalli on niin kutsutusti itselataava, ja voimalinja koostuu polttomoottorista, sähkömoottorista, tehoelektroniikasta sekä akkuyksiköstä. Bensiinimoottori on suorasuihkutuksella varustettu, vapaasti hengittävä kaksilitrainen neloskone, joka hyödyntää Atkinson-työkiertoa. Sähkömoottoriyksikkö pitää sisällään generaattorin, moottorin, vetopyörästön ja ylivaihdeasetelman. Konehuoneessa bensiinimoottorin jatkeena on sähkömoottoriyksikkö ja vetopyörästö sen takana. Tehoelektroniikkayksikkö sijaitsee sähkömoottorin päällä. Varsinaista vaihteistoa ei ole, mutta hammaspyörien avulla on toteutettu kaksi eri välityssuhdetta. Käytännössä sähkömoottori pyörittää pienemmän hammaspyörän kautta tasauspyörästöä. Polttomoottorin ja sähkömoottorin välissä on vauhtipyörä ja monilevykytkimellä toteutettu ylivaihdeasetelma. Kun polttomoottori on käynnissä, se pyörittää joko generaattoria ja lataa akkua – tai mikäli ylivaihdeasetelma on kytkettynä, myös suurempaa hammaspyörää. Tämä tarkoittaa, että myös polttomoottorilta voi muodostua mekaaninen yhteys vetopyörästöön. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Stressitöntä säästöä Kuljettajan ei välttämättä tarvitse tietää järjestelmän toiminnasta tuon taivaallista, sillä auto päättää itse, milloin mitäkin voimanmuodostusta kannattaa hyödyntää. Hybridi- ja polttomoottoriajotilan lisäksi Civic kykenee liikkumaan myös pelkän sähkön turvin, mutta kovin pitkiä etäisyyksiä 1,05 kWh:n akkukapasiteetti ei mahdollista. Akun varausta ylläpidetään kuitenkin tiheästi, joten käytännössä siellä on aina virtaa esimerkiksi liikkeellelähtöihin ja alhaisten nopeuksien nurkka-ajoon. Oheisissa kuvissa esiintyy Elegance-varusteltu auto, mutta varsinainen koeajo sekä mittaukset suoritettiin Sport-varusteisella Civicillä, joka kuitenkin on teknisesti käytännössä identtinen Elegancen kanssa. Voimalinja toimii sivistyneesti ja saumattomasti. Polttomoottorin käynnistymisen ja sammumisen toki kuulee, mutta esimerkiksi pidemmän välityssuhteen kytkeytymistä ja polttomoottoriajoon siirtymistä ei oikeastaan erota hybridiajotilasta. Polttomoottoriajoon siirrytään silloin, kun Civic on sitä mieltä, että se on taloudellisempaa kuin sähkömoottorilla eteneminen – esimerkiksi moottoritiellä. Sähkömoottorin teho on 135 kW (184 hv) ja maksimivääntömomentti 315 Nm. Polttomoottorin vastaavat arvot ovat 105 kW (143 hv) ja 186 Nm. Näiden turvin Civicin käytännön suorituskyky on hyvä ja kaasuun reagointi ripeää. Mittaamamme suorituskyky on niin ikään oikein asiallista. Kiihdytyskokeessa Civic suoriutui 0–100 km/h valmistajan ilmoittamassa 7,9 sekunnissa (Advance-mallille ilmoitetaan kaksi kymmenystä korkeampi arvo). Ohituskiihtyvyys 80–120 km/h nopeusvälillä taittuu 5,7 sekunnissa, mikä sekin on hyvä tulos. Ei haamulukemia Teimme myös kulutusmittaukset, jotka suoritettiin samoilla vakioiduilla lenkeillä, joita käytämme autotesteissä ja -vertailuissa. Maantielenkillä (keskinopeus 79 km/h) Civic saavutti 5,8 l/100 km -kulutuksen, ja kaupungissa (keskinopeus 30 km/h) bensan menekki asettui tasoon 6,0 l/100 km. Lukemat eivät ole täysin vertailukelpoisia optimioloissa tehtyihin mittauksiin, koska kesken mittausten maahan satoi ensilumi, mikä nosti ajovastuksia. Aivan äärimmäisen taloudelliseksi Civicin hybridijärjestelmää ei silti voi kehua ainakaan suomalaisten suosikkiautoon Toyota Corollaan verrattuna. Vuonna 2021 tehdyissä kulutusmittauksissa Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid -malli vei nimittäin bensaa samaisilla lenkeillä 4,7 ja 4,6 litraa sataa kilometriä kohden. Lukemista voi joka tapauksessa päätellä, että Civicin eHEV tekee saman minkä muutkin hybridiautot, eli tasaa kaupunki- ja maantiekulutusten välistä eroa. Pehmeämpi Sport Hondan maahantuojan tekninen osasto vahvisti kysyttäessä, että Sport-version jousitus on hieman yllättäen jonkin verran Advancea pehmeämpi. Vakiomaavaraksi yhden henkilön kuormalla ilmoitetaan molempien kohdalla 128 mm, mutta täyteen kuormattuna Sport painuu lähemmäs tietä kuin Advance (108,6 vastaan 112,1 mm). Yhtä kaikki, ajettavuus on alustan puolesta kunnossa, mutta ohjaus tuotti lievän pettymyksen: maantiellä se on aavistuksen tahmeansorttinen eli auto saattaa jäädä hieman kaartamaan. Pienemmällä tiellä auto puolestaan taittuu kaarteisiin mukisematta, mutta ohjaus ei täälläkään ole ihan alustan tasolla. Vaste on turhan tasapaksu. Pikkupuutteistaan huolimatta Civic tarjoaa kuitenkin persoonalisen hybridivaihtoehdon, ja myös väljät sekä käyttökelpoiset tilat ovat ennallaan. Teksti: Juuso Kallioinen Kuvat: Aake Kinnunen Honda Civic e:HEV Sport Hinta alkaen 38 340 € Moottori Hybridi bensiinimoottori 1 993 cm³, 4 sylinteriä, etuveto. Teho 105 kW (143 hv), 6000 r/min Vääntö 186 Nm (4500 r/min) Vääntö 186 Nm (4500 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 135 kW (184 hv), 315 Nm kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,0 (yhd.) CO2-päästöt 113 g/km Mitat pituus 4551 mm, leveys 1802 mm, korkeus 1408 mm, akseliväli 2734 mm Tavaratila: 410–1220 l Omamassa: 1533 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 600 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmä 5 vuotta / 100 000 km. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku